Epäonnistunut ranne operaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermorata palasina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermorata palasina

Vieras
Ranteesta kolmesta kohtaa hermot palasina. Sormet ei tunne. Tiesinhän että jotain mätää tässä on. Älkää suostuko ranne leikkauksiin. Ennemmi kipeä ranne kuin hermovaurio ja siihen päälle hermosärky. Korjata ei voi. Lääkäri pahoitteli virhettä. kolmen ganglio ryhmä, nivelkapselin luiskahdus, rannekanavaahtauma. Nämä korjattiin mutta lääkäri vaurioitti hermot.

Nonnii. Siinä tuli vastaus mun pähkintään, että halutakko ganglio pois ranteesta vai ei. juuri tuota pelkään. Ja se ahtaumakin mulla on tossa. Otan osaa, huono huono juttu.

ikävää et sulle kävi noin, mut mä olen menossa jossain välissä keväällä kyynärpääleikkaukseen, hermo on jumissa siis siellä.Kun vaihtoehdot on se et leikkaus ei auta/hermo vaurioituu, tai se, et ilman leikkausta se hermo vaurioituu jokatapauksessa, niin otan sen leikkaukseen sisältyvän riskin mielummin.

Aika paha levitellä omien kokemusten takia tuota että älkää muutkaan. Siltikin niitä leikkauksia tehään paljon onnistuneena. Vaikka väliin tulee valitettavasti virheitä.

No kyllä se on hyvä, että jotkut varottelee, että miten voi käydä. Ja minä kun olen jahkaillut tämän oireilevan ranteen kanssa, kun en ole juuri tuon pelon takia uskatanut. Olen käsillä tekevää tyyppiä.

Mulla nyt molemmat ranteet operoitu rannekanavaoireyhtymän vuoksi.Eka leikkaus oli 23.8 ja toinen 28.10.Puutumis oireet hävisi heti ja kyllä tuntuu luksukselle.Toisessa hieman arpikudosta ja toisessa pieni pahkura, mutta ei haittaa.Kädet tuntuu päivä päivältä olevan paremmassa kunnossa=)

Ikävää että sinun leikkauksesi ei onnistunut, mutta suurin osa ranneleikkauksista kyllä onnistuu.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: keppälerttu
[QUOTE="Sirkkeli";25171765]No kyllä se on hyvä, että jotkut varottelee, että miten voi käydä. Ja minä kun olen jahkaillut tämän oireilevan ranteen kanssa, kun en ole juuri tuon pelon takia uskatanut. Olen käsillä tekevää tyyppiä.[/QUOTE]

Tietty saa kertoa miten kävi mut turha silleen meuhkata että älkää muutkaan. Kuka oikeasti voi sanoa muidenkin puolesta että ennemmin lääkkeitä kun leikkaus joka hyvinkin voi onnistua.

Suurin osa tosiaan onnistuu, mutta noinkin voi käydä :(

Mun äiti oli menossa olkapääleikkaukseen, kunnes viime tipassa perui, päätti sittenkin pärjätä kätensä kanssa, juuri tuon hermovaurion/säryn pelossa.

[QUOTE="Sirkkeli";25171741]Nonnii. Siinä tuli vastaus mun pähkintään, että halutakko ganglio pois ranteesta vai ei. juuri tuota pelkään. Ja se ahtaumakin mulla on tossa. Otan osaa, huono huono juttu.[/QUOTE]

enkä todellakaan ole ensimmäinen jolle kävi näin. Olin osastolla kolme päivää ja kyllä oli samanlaisia tapauksia. Luotin lääkäriin koska olihan kysymyksessä sentään erikoiskäsikirurgi Helsingistä. Kaiken piti mennä hyvin.

[QUOTE="anu";25171956]Miten pahana sun ranne oli ennen leikkausta? Kun mulla on särkyinen ranne ollut jo 5kk:tta. Öisinkin kipeä.. Mietin miten kipee pitää olla, että ne leikkaa?[/QUOTE]

mulla särki päivin öin. Ei kärsinyt taivuttaa, eikä nostaa mitään. Oli turvoksissa ja särkylääkkeistä ei apua. Mulla kesti puoli vuotta ennen kuin mangneettikuvattiin. Jono kuvaukseen oli 3 kk. Lääkäri laittoi heti leikkausjonoon kun kuvaustulos selvisi. Itse epäröin leikkausta koko ajan mutta lääkäri sanoi että ihan rutiini leikkaus tämä on ja kivut jäävät leikkaussaliin.

Mulla nyt molemmat ranteet operoitu rannekanavaoireyhtymän vuoksi.Eka leikkaus oli 23.8 ja toinen 28.10.Puutumis oireet hävisi heti ja kyllä tuntuu luksukselle.Toisessa hieman arpikudosta ja toisessa pieni pahkura, mutta ei haittaa.Kädet tuntuu päivä päivältä olevan paremmassa kunnossa=)

Ikävää että sinun leikkauksesi ei onnistunut, mutta suurin osa ranneleikkauksista kyllä onnistuu.

Millainen tuo leikkaus on? Siis nukutetaanko vai tehdäänkö puudutuksessa? Ja kauanko joutuu olemaan sairaslomalla ja miten pian kädet "toimintakunnossa"?

munkaan työt ei jatku. Työni oli tarkkuutta vaativa.. Nyt käsi nytkähtelee ihan itsekseen. Tällä kädellä ei tehdä mitään. Mulla ikää 39

jos et olisi mennyt leikkaukseen niin olisitko silloin pystynyt jatkamaan töitä?
mulla ei siis vielä ole leikattu, ja sormet kramppailee ja on puutuneet, motorikka on ihan hanurista, luulen pitäväni jostain kiinni mut tavarat putookin kädestä jne

Millainen tuo leikkaus on? Siis nukutetaanko vai tehdäänkö puudutuksessa? Ja kauanko joutuu olemaan sairaslomalla ja miten pian kädet "toimintakunnossa"?

Puudutuksessa tehtiin.Johtopuudutus....se tuntui hiukan inhottavalta, kun sillä käyrällä neulalla tökittiin nahan alle useampaan kohtaan.Sitten vain odottelemaan että puudutus vaikuttaa.Kutsu leikkuriin...omissa vaatteissa sai mennä,lyhythihainen pusero piti olla, sairaalan tossut tai sukat vain jalkaan ja leikkurin tuoliin istumaan. Noin 5-10 minuuttia ja homma oli hoidettu.Sitten kahville...palvelu pelasi loistavasti...seurattiin olotilaa jonkin aikaa, sairaanhoitajan juttusille ja kotiutus.

Saikkua 4-5 viikkoa; tarpeen mukaan lisää saa omalääkäriltä.2-3 viikkoa piti varoa ettei kauheen painavia nostele ja tee ranteen voimakkaita taivutteluja.
Ranteet ovat silloin täysin parantuneet kun mitään jälkiä ei leikkauksesta enää näkyvissä.Paraneminen voi viedä useamman kuukauden; joillakin liki vuoden, mutta käyttökunnossa kädet yleensä ovat muutamassa kuukaudessa. Jos tulee kiinnikkeitä, niin sitten saattaa joutua uudelleen operoitavaksi tai jos ranteesta tulee liian löysä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25172556:
jos et olisi mennyt leikkaukseen niin olisitko silloin pystynyt jatkamaan töitä?
mulla ei siis vielä ole leikattu, ja sormet kramppailee ja on puutuneet, motorikka on ihan hanurista, luulen pitäväni jostain kiinni mut tavarat putookin kädestä jne

mulla ei ennen leikkausta käsi "heittelehtinyt" yhtään. Tavarat pysyi kädessä. Tällaista Hermosärkyä ei ollut. Sormissa oli sen verran puutuneisuutta ettei haitannut. Ganglioita tosin pakotti, mutta töitä tein. Nyt on hirveät hermosäryt, sormet ei tunne mitään, täysin tunto pois siis (peukalo, etusormi, keskisormi), nimetön ja pikkurilli nykii. Käsi hyppii välillä miten sattuu. Syön vahvoja lääkkeitä ja sen lisänä hermokipuun lyricaa. Lyrica vaihtuu tosin nyt kun ei mitään apua. Eikä auta tuo oxanest jota haen päivittäin sairaalasta (kipupiikkinä)

[QUOTE="vieras";25171888]Suurin osa tosiaan onnistuu, mutta noinkin voi käydä :(

Mun äiti oli menossa olkapääleikkaukseen, kunnes viime tipassa perui, päätti sittenkin pärjätä kätensä kanssa, juuri tuon hermovaurion/säryn pelossa.[/QUOTE]

10 pistettä äidillesi. Ennen leikkausta kipuni ei ollut mitään tähän verrattuna. Koko ajan mulla oli tunne että leikkaus ei mene kuten pitää... Nyt on hyvä olla jälkiviisas eli EI OLISI PITÄNYT... Nyt täytyy vain opetella elämään kipujen kera. Lähete on mennyt kipu pkl:lle ja odottelen ensimmäistä aikaa sinne.

Tuttavien ranteita leikelty ahkerasti. Yksikään leikkaus ei ole onnistunut kovin hyvin. Puutumisoireet ja särky liikuteltaessa ovat vaihtuneet jatkuvaan hermosärkyyn tai täydelliseen tunnottomuuteen. Hyvä lopputulos?

[QUOTE="Helekutti";25173582]Tuttavien ranteita leikelty ahkerasti. Yksikään leikkaus ei ole onnistunut kovin hyvin. Puutumisoireet ja särky liikuteltaessa ovat vaihtuneet jatkuvaan hermosärkyyn tai täydelliseen tunnottomuuteen. Hyvä lopputulos?[/QUOTE]

kohtalotovereita on taatusti liikaa. Mulle vakuutti lääkäri että ihan rutiini juttu on leikkaus... Niin näytti olevan.. Olin ennen vasenkätinen ja nyt on opeteltava oikeakätisyys. Leikannut käsikirurgi on ERIKOIS KÄSIKIRURGI. Todella erikoistapaus.

Istualtaan EI LEIKATA. Myöskään puudutus ei ole johtopuudute. Puudute laitetaan joko kaulasta tai olkavarresta läheltä kainaloa. Leikkaus kestää 15-20 min. Heräämön puolella seurataan kipua ja vuotoja 2 tuntia. Sen jälkeen vasta kevyt välipala. 5-6 tuntia leikkauksesta kotiutus. Kättä saa ja PITÄÄ RUVETA KÄYTTÄMÄÄN KIVUN SALLIMISSA RAJOISSA HETI. Kuntoutus alkaa siis heti. Tikit viikon. Sair.loma 3 viikkoa. Täydellinen toipuminen 3 kk leikkauksen jälkeen.

Ranteesta kolmesta kohtaa hermot palasina. Sormet ei tunne. Tiesinhän että jotain mätää tässä on. Älkää suostuko ranne leikkauksiin. Ennemmi kipeä ranne kuin hermovaurio ja siihen päälle hermosärky. Korjata ei voi. Lääkäri pahoitteli virhettä. kolmen ganglio ryhmä, nivelkapselin luiskahdus, rannekanavaahtauma. Nämä korjattiin mutta lääkäri vaurioitti hermot.

Nivelkapseli luiskahdus??? Vaurioitti hermot??? Korjata ei voi?????? Nivelkapseli ei voi luiskahtaa, venähtää ja vaurioitua kylläkin voi mutta luiskahtaa se ei voi. Tämä kuullostaakin 15 vuotta leikkauksissa mukana olleelle ihan uudelta asialta. Hmm. Olisiko aloittaja nyt suurentanut asiaa aikalailla??

mulla ei ennen leikkausta käsi "heittelehtinyt" yhtään. Tavarat pysyi kädessä. Tällaista Hermosärkyä ei ollut. Sormissa oli sen verran puutuneisuutta ettei haitannut. Ganglioita tosin pakotti, mutta töitä tein. Nyt on hirveät hermosäryt, sormet ei tunne mitään, täysin tunto pois siis (peukalo, etusormi, keskisormi), nimetön ja pikkurilli nykii. Käsi hyppii välillä miten sattuu. Syön vahvoja lääkkeitä ja sen lisänä hermokipuun lyricaa. Lyrica vaihtuu tosin nyt kun ei mitään apua. Eikä auta tuo oxanest jota haen päivittäin sairaalasta (kipupiikkinä)

Mikään sairaala ei päivittäin anna mainitsemaasi piikkiä. Tuota lääkettä käytetään VAIN JA AINOASTAAN VÄLITTÖMÄSTI LEIKKAUKSIEN JÄLKEEN ERITTÄIN KIVULIAISSA TAPAUKSISSA ja vain OSASTO POTILAILLA. Kotiin ei lasketa oxanest "houreissa". Tässä vaiheessa jo viimeistään tajuaa että aloituksesi on tekaistu päästä.

Yhteistyössä