Epäonnistunut lääkkeellinen tyhjennys, kokemuksia?

Hei kaikki!

Onko teillä muilla epäonnisilla ollut vastaavaa? Mulla todettiin rv 12+ tuulimunaraskaus ja tyhjennys (yritys?) tehtiin sairaalassa vajaa 3vkoa sitten.
Sain ekaks Mitegyne-tabletin pari pvää ennen ja sairaalassa 2tabl x 3 Cytotecia.
Vuoto alkoi tunti tabletin jälkeen ja istuin rautapytyllä lähes koko päivän, verta
tuli löntteineen (yök) n.1.2 litraa. Kivut oli kovat vahvoista särkylääkkeistä huolimatta ja muutaman kerran musteni silmissä ja oksetti koko ajan. Hyvä että pääsin vessasta hetkeks sänkyyn huilaamaan niin heikko olo oli. Hemoglobiini laski 100:n. Pääsin kotiin ja lönttinen vuoto on nyt jatkunut lähes 3 viikkoa. Huomenna olen aamulla menossa päivystykseen
jossa kattovat mikä on tilanne ja miksi edelleen vuotaa ku härän kurkusta.
Pääsenkö kaavintaan.. toivon että pääsen ei jaksa enää kesähelteillä tämmöistä:(

Mulle tämä oli 5s keskenmeno, ensimmäinen lääkkeellinen ja voin omasta kokemuksesta sanoa että aivan järkyttävä kokemus. Toivottavasti muilla menee paremmin. Yksilöllistähän tuo.
 
Mulla takana epäonnistunut lääkkeellinen tyhjennys rv10+1.
Eka tyhjennys oli pe 5.7. ja kovien kipujen takia takaisin polille seuraavana maanantaina. Itselläni vuoto väheni selvästi heti ensimmäistä tyhjennystä seuraavana päivänä. Tuolloin maanantaina sain uudelleen saman lääkityksen ja tyhjentyminen lähti vihdoin toivotusti käyntiin. Lääkkeelliselle tyhjennykselle tarjottiin tuolloin vaihtoehtoina jotain imua ja kaavintaa.
Ilmeisesti jälkiseuraamuksena tuosta huonosta alusta nousi korkea kuume 2 viikkoa ekasta tyhjennyksestä. Tulehdusarvot olivat korkeat, ultratessa ei kuitenkaan löytynyt mitään huolestuttavaa. Lääkäri määräsi vahvat antibiootit ja uusinta tarkastus viikon päästä. Uusintatarkastuksessa tulehdusarvot olivat jo liki normaalit.
Tulehdus oli siis taltutettu, mutta varmuuden vuoksi tällä 5. ultrauksella löytyi vielä keltarauhaskysta oikeasta munasarjasta.
Ja taas kontrollia tiedossa syyskuulla... :/

Kaiken kaikkiaan on takana äärettömän raskas kuukausi :( Henkinen puoli ollut oikein tosissaan koetuksella, eikä nämä tyhjentymisongelmat ole asiaa auttaneet... Ensimmäiset kuukautiset alkoivat todella rajuina 5 pvää sitten ja kivut vastasivat hyvinkin noita lääkkeellisen tyhjennyksen kipuja :(
Nyt mennään kovalla uskolla eespäin toivoen, että pahin pohja on jo takana...
Voimia roosamaija ja muut kanssasisaret, eiköhän se aurinko nämäkin kasat vielä löydä :hug:
 
Kiitos vastauksista Essi ja Dulle. Tosi raskaita nää jo henkisesti niin vielä tällanen fyysinen kärsimysnäytelmä. Olin sitten kaavinnassa eilen ja
illalla nousi 40 c kuume, kuume korkeimmillaan 40.6c, jollasta en muista ikinä mitanneeni aiemmin. No aamulla päivystykseen ja kohtutulehdushan oli iskenyt täysillä päälle heti kaavinnan jälkeen:(
No sain kahta eri antibioottia jolla sitä ekaks yritetään taltuttaa tulehdus kun tulehdusarvo oli vielä alle 100 jos ei onnistu niin osastolle suonensisäisiä antibiootteja ottamaan. Ennen eilistä kaavintaa tulehdusarvo oli 9 eli tosi nopeesti voi nousta.

Todella turhauttavaa tällanen, ei kellekkään näitä kokemuksia haluais.

Hyvää kesän jatkoa!
 
Kiitos Dulle vastauksesta. Nyt mullakin kuume lähtenyt. Pari päivää sitä kesti. Olemme lähössä Sloveniaan maanantaina mieheni ja 2-vuotiaan päivänsäteemme kanssa, joten vähän jännittää lähteekö tämä pöpö vai iskeekö takas kun kuuri loppuu... :/

Hyvää jatkoa!
 
Jatkoa mun stoorille. Reissu meni suht ok, mitä ny vuoto vieläkin jatkui.
No reissun jälkeen hcg mittauksissa todettiin että kaikki ei oo ok ja ultrassa nähtiin että kohtu ei edelleenkään ole tyhjä. Huomenna sitten
kohduntähystykseen.. lääkkeellinen tyhjennys, kaavinta, kohtutulehdus
ja nyt hysteroskopia (kohduntähystys).. mitä vielä..
Raskasta...
 
Kiitos Essi. Nyt on hysteroskopia ja toinen kaavintakin takana.
Tällä kertaa tais kaikki mennä ok, sillä ei ainakaan oireita tullut
pientä alavattan nipistelyä lukuunottamatta. Ei ollut turha reissu, kohdusta löytyi 'jotain' eli lääkäri sanoi että 4cm x 3cm jokin siellä oli.
Patologi tutkii, oliko sikiö, istukan palanen vai mikä lie.
 
Voi jee, onpa sulla iso "jokin" jäänyt sisälle!!
Tulipa vain mieleen, että ultrataankohan kaavinnan jälkeen ollenkaan potilaita? Aika monelle tuntuu jääneen jotain sisälle ja siitä seuraa kaikkea kurjaa. Ja kun kroppa ei parane, ei mielialakaan kohene ja on tosi kurjaa olla.
Ei luulisi, että ultraaminen olisi mahdoton tehtävä, se ei vie kauaa kun jo lavetilla ollaan muutenkin ja mitään kuvia ei tarvii printata ulos -kunhan kaavinnan tehnyt lääkäri näkisi tilanteen.
Tuntuu, että monella, jolla raskaus on kestänyt yli 10 viikkoa, jää kohtuu jotain ekstraa -eikait se ihme ole, kun raskaus on jo niin "pitkällä" ja kaikenlaista kudostahan tarvitaan pitämään vauveli oikeassa paikassa. Eli kaikki tavara ei ehkä lähde helposti pois, eihän ole alunperin tarkoituskaan. Jaahans, menipäs taas sohvatohtorin mietinnöiksi ;)

Sulla Roosamaija on kyllä toi prosessi kestänyt tolkuttoman pitkään! Miten ihmeessä olet jaksanut?!!
Onneksi olet nyt kaiketi saanut hyvää hoitoa! Ja hyvä, että patologi tutkii löydöksen.

Tsemppiä :hug:
 
Alkuperäiseen kyssäriisi vastaus, eli mulla meni homma näin.

Elokuun alussa ry 21+1 havaittiin keskeytynyt keskenmeno, sikiö vastasi viikkoja 8+4. Tehtiin lääkkeellinen tyhjennys (kotona), joka omasta mielestäni sujui ihan ok, kivut siedttävät ja vuotokin hallittavissa. Kolme viikkoa tästä jäliktarkastuksessa ultralla havaittiin "jotakin pientä" jonka lääkäri uskoi tulevan pois seuraavan kk-vuodon mukana, kaavintaan ei tarvetta. Menkat (tai niin luulin) alkoivat 5 vkoa lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja olivat runsaat. Päivinä 5-7 tahti vain paheni ja vuoto oli aaltomaista ja todella runsasta. Lopulta menin polille (6 vkoa tyhjennyksestä) ja kaavintaan.

Minulle ilmeisesti tehtiin samalla tuo hysteroskopia, kun lääkäri sanoi katsoneensa 3 kertaa kohtuun kameralla toimenpiteen aikana.

Nyt pitäisi siis jatkaa eteen päin (taas). Yhtään en tiedä, miten se onnistuu. Jo hiukan sulkeutuneet haavat revittiin taas auki ja nyt odotellaan seuraavaa jälkitarkastusta.

Tsemppiä sinulle Roosamaija! Tästä vielä noustaan!
:hug: :hug:
 
Kiitos vastauksista! Kyl tässä on jaksaminen välillä ollut vähissä.
Onneksi meidän 2-vuotias pikkulikka pitää ajatukset välillä muualla.

Sain vielä tuon hysteroskopian (+ tehtiin vielä toinen kaavinta) jälkeen
jonku hel...tin ihottuman. Tuli vissiin antibiootista. Näppylöitä jalat ja kädet täynnä.. 3vkon päästä taas jälkitarkastus. Ehkäpä sitten tää homma ois ohi? Joo ultraaminen heti kaavinnan jälkeen ois kyl tarpeellista, nyt oli katottu kans sillä kameralla että enää ei siel kohdus pitäis olla mitään.

Mut eteenpäin mennään :) Oikein hyvää syksyä teille Hondis ja Kerttu!
 
Voi roosamaijaa! Kyllä sua on koeteltu. Ihankun ei pelkkä keskenmeno riittäisi ja vaikka yks tyhjennys. Itse en kyllä ainakaan tiiä, että ois ultrattu tai muutenkaan katottu onko sinne jotain kenties jäänyt. Ens viikolla jälkitarkastus ja tehdään kuulemma ihan käsikopelolla. Ei kyllä onneksi ole ollut oireitakaan.
 

...nimittäin lääkkeellinen tyhjennys!
Ollaan toivottu lasta noin 3 vuotta ja vihdoin keväällä 2007 tulin raskaaksi Clomeilla. Viikolla 12 todettiin ultrassa kumminkin tuulimunaraskaus ja se hoidettiin lääkkeellisesti. Kokemus oli jokseenkin siedettävä lääkityksen turvin. Kipuja ja vuotoja jatkui muutamia päiviä. Hormonikontrollissa (verikokeessa) kolme viikkoa myöhemmin kaikki näytti normaalilta eli raskauden piti olla sillä selvä... Menkat ei kuiteskaan alkaneet. Välillä vaan tuli samanlaista vuotoa kuin keskenmenon yhteydessä eli raskausmateriaalin oloista sotkua. Mitään kipuja tai kuumetta ei ollut. Soitin monta kertaa sairaalaan ja ihmettelin asiaa. Lopulta mulle määrättiin Terolutit kiertojen käynnistämiseksi. Siitä sitten tulivatkin jonkinlaiset parin päivän menkat, mutta edelleen samaa kovin outoa vuotoa.

Lopulta soiteltuani taas sairaalaan sain ajan ultraan, jossa näkyikin, että jotain on vieläkin kohdussa jäljellä raskaudesta, 3 kk keskenmenon jälkeen!!! Niinpä mut passitettiin kaavintaan syyskuun lopulla.

Ja NYT sitten pitäisi kaiken olla reilassa. Meen ensi viikolla jälkitarkastukseen. Olen ollut nyt siis maaliskuusta -07 lähtien tässä keskenmenoseikkailussa ja sen maaliskuisen raskaaksitulon jälkeen ei ole myöskään ollut yksiäkään kunnon kuukautisia. Tänään eli 4 vkoa kaavinnan jälkeen tunsin ekaa kertaa tutunoloista vihlontaa, josko vaikka oisivat menkat alkamassa... Toivottavasti muilla nämä asiat hoidetaan vähän sujuvammin!
Tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia kaikille vauvakuumeisille! :heart:
 
Voisi olla mun tekstiä mutta sillä erotuksella että meillä raskaus alkoi ihan luomuna. Mutta sama juttu, outoa vuotoa, sairaalassa vaan sanottiin että sellasta se voi olla. Kun keskenmenosta oli kulunut n. 3 kk niin sain vihdoin ankaran painostuksen jälkeen ultra-ajan sairaalasta. Ennen kun sinne pääsin niin sain kuitenkin niin kovat vatsakivut, että jouduin sinne päivystyksen kautta. Materiaalia oli jäänyt sisään ja tulehdus jo alkanut. |O Ja ei kun kiireelliseen kaavintaan... Kun ihmettelin tätä jälkihoidon huonoutta niin mulle tokaistiin, että pitää ite ymmärtää mennä yksityiselle ultraan lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen, että ei niitä sairaalassa tehdä. Olin tyrmistyksestä soikeana. Mistä mä sen olisin voinut tietää kun oli eka km eikä kukaan edes tollasesta mitään puhunut. Verikokeen jälkeen vaan tolkuttivat että kaikki kunnossa. Muutenkin rankka kokemus niin vielä tää... Myöskään mitään kaavinnan jälkeistä jälkitarkastusta ei ollut. Vahingosta viisastuneena kävin yksityisellä. Mutta yhteensä n. 4 kk meni tota keskenmenoa potiessa. Sitten vasta pääsi jatkaan elämää eteenpäin. Onneksi tulin aika pian kaavinnan jälkeen uudelleen raskaaksi.
Tsemppiä sulle Adeliini!
 
Kahdessa eri keskenmenossa kokeiltu pillereitä. Ekalla kerralla osastolla laitettiin pilsut viidesti, olin siellä siis 12 tuntia. Mitään ei tapahtunut, ei vuotoa, kipuja, ei mitään. Seuraavana aamuna kaavinta.
Äskettäin taas uus koitos, vuoto alkoi, mutta jälkitarkastuksessa huomattiin vielä tavaraa kohdussa. Kaavintaan. Viikko kaavinnan jälkeen tuli jotain jänteen tai ruston kappaleita joten menin lekuriin. Oli ittekseen tyhjentynyt loppuun, mutta alkava kohtutulehdus oli kuiteskin...
Nyt antibiootteja kahta kuuria ja jälkkäriin marraskuun lopussa.
 
Enje, kirjoitin tänne aiemmin siitä, että meistä tehdään syyllisiä kun emme hae apua ja sitäkautta emme parane. Ihan järkkyä, miten yleistä se on! Mulle sanottiin myöhemmin sairaalasta, että "olisithan tänne voinut tulla mahakipujesi kanssa". Ja kuitenkin saman sairaalan päivystyksessä sanottiin, kun soitin sinne, että kivut kuuluvat kaavinnan jälkeen asiaan. Eli toinen osasto on eri mieltä kuin toinen ---ja siitä tehtiin mun syy puhelimessa! Itku pääsi sen puhelun jälkeen....

Ehdotan jo kohta, että ekalla neuvolakäynnillä aletaan opastaa miten toimia km:n jälkeen! Meiltäkin silloin kysyttiin mitä sairaalaa ollaan ajateltu synnytyssairaalaksi --aivan turha kysymys rv 6! siis vielä siihennähden, että tässä kävi näin.

Onneksi on nää keskustelupalstat, joilta saa tietoa!
 
Heippa Enje ja iso kiitos vastauksestasi! Kuvittelin hetken aikaa olevani ainut, jonka keskenmenotarina on näin omituinen ja pitkällinen...En ole tällaisilla palstoilla aiemmin juuri liikuskellut, mutta nyt olen tyytyväinen, että vuodatin stoorini. Mukava kuulla, että sun uusi raskaus onnistui kuiteskin pian tuon ikävän episodin jälkeen!
Ja Hondis, samoja fiiliksiä julkisen terveydenhuollon palveluista mullakin km-asiassa. Eli joko olet henkilökunnan mielestä hysteerinen / ylireagoit TAI et ymmärtänyt olevasi tosi kipeä ja tarvitsevasi lekuria!Sinänsä yksittäiset lääkärit ja hoitsut on asiantuntevia ja mukavia, mutta kukaan ei tunnu ajattelevan kokonaisuutta tai ottavan siitä vastuuta. Ja ihan joka käänteessä ei viitsisi / olisi varaa juosta yksityisellä ultrassakaan. Ja mistä ihmeestä sen voi tietää, että asiat on jotenkin vinksallaan, jos ei ole aiemmin ollut raskaana eikä kokenut keskenmenoa!
Seuraavalla kerralla (toivottavasti sellaista ei kuitenkaan tule...) osaan kyllä olla hankala ja vaativa potilas ;)
 

Yhteistyössä