Epäilien että pikkuvarvas on murtunu, tehdäänkö sille mitään lääkärissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varpaita ei kipsata :/ itselläni tuli luunmurtuma varpaaseen ja varvas oli taipunut melkein 90 asteen kulmaan ja siltikään sille ei tehty muuta kuin teipattiin viereiseen varpaaseen.

Kannattaa käydä röntgenissä. Jos se luutuu vänkkyräkänkkyräasentoon, niin seuraavaksi tarvitaan jo kirurgin puukkoa!

Ja röntgeniinhän pääsee vain lääkärin lähetteellä, mikä on tosi hyvä juttu, tai kansa kävisi kuvauttamassa kulloinkin kolottavaa paikkaa ja säteilyannokset hipoisivat pilviä.

mulla murtui isosta varpaasta lukien neljäs varvas rappusissa kun olin viimeisilläni. Yöllä ajattivat meidät lääkäriin, joka ei edes koskenut varpaaseen. Totesi, ettei sitä kannata kuvata, kun olet tuossa tilassa. Eivät teipanneet tai muutakaan. Suosittelivat tukevia kenkiä. Mutta kun jalkani olivat turvonneet "muodottomiksi" en pystynyt käyttämään muita kuin varvastossukenkiä (= kengät eivät mahtuneet jalkaani)

Oli tosi tuskainen olo. Kotipaikalta sain seuraavana päivänä ruinattua kepit, kun en pystynyt liikkumaan muutoin kuin konttaamalla. Viikon jälkeen se parani ihan silmissä!

Parantumisia!

Hassua. Varvas on sen verran kaukana kohdusta, että lyijykumiessujen kanssa sikiö ei saisi juuri yhtään ylimääräistä säteilyä, eikä se loppuraskauden aikana niin nuukaa ole muutenkaan. Vaan minkäs teet, lääkäri päättää, pyydetäänkö kuvausta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lääkäriin tässä ei sit varmaan tarvi mennä, voihan sen varpaan itsekin teipata, vai? Sairaslomaa en tarvitse, kun olen muutenkin kotihoidontuella.

Kannattaa käydä lääkärissä, että ei tosiaan luudu väärän asentoon. Pitkä paranemisaika siinä ainakin on. Itse mursin varpaani marraskuussa ja vieläkin vihoittelee. Turpoaa, jos harrastaa liian rankkaa liikuntaa jne. Lääkäri sanoi, että jos vielä vuodenkin päästä vihoittelee, niin sitten voidaan vilkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Hassua. Varvas on sen verran kaukana kohdusta, että lyijykumiessujen kanssa sikiö ei saisi juuri yhtään ylimääräistä säteilyä, eikä se loppuraskauden aikana niin nuukaa ole muutenkaan. Vaan minkäs teet, lääkäri päättää, pyydetäänkö kuvausta.

Joo, se oli vähän omituinen muutenkin se lääkäri... Mutta enhän mä mikään lekuri itse ole... Se vielä asetti sanansa niin, että en minä ainakaan sinuna haluaisi kuvia, siis kun oli ensin sanonut ettei sille mitään tehdä.

No samapa tuo, seuraavalla viikolla jouduin kuitenkin kuvaan, kun vauva oli pepputarjonnassa. Ehkä eniten mua ärsytti se, että ajettiin keskellä yötä reilusti toistasataa km päivystykseen, eikä lääkäri edes koskenu muhun...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse kyllä menisin lääkäriin ja kuvauttamaan varpaan just tuon takia ettei se varvas luudu mihinkään väärään asentoon.

Näin. Mulla on murtunut isovarvas, se näytti normaalilta, mutta kuvauksen jälkeen todettiin ettei se ollut ja lääkäri väänsi varpaan oikeaan asentoon.

Väärä luutuminen haittaa liikkumista ja aiheuttaa kipua. Ei kiva.

Yhteistyössä