Enterorokko.. kellä siitä tietoa?

  • Viestiketjun aloittaja tilhi
  • Ensimmäinen viesti
tilhi
eli kauanko kestää, onko se aikuiselle jotenkin vaarallinen/haitallinen, onko siihen mitään lääkkeitä...? lähinnäsiis rakkuloiden aiheuttamaan särkyyn jalkapohjissa...
kannattaako silloin olla töissä jos sen on saanu, siis onko mitään jälkitauteja...?

ja siis itse katsoisin googlesta jos mie mitenkään päin löytäisin sieltä mitään selkeitä sivuja missä on vastaukset noihin kysymyksiin... olen hivenen onneton googlettaja... :D
 
Lapsella oli enterorokko keväällä. Me vanhemmat ei sairastuttu, ei kai kauhean helposti tartu aikuiseen. Sen muistan jostain lukeneeni, että aikuisilla monesti pahempi kuin lapsilla. ei tosin mitenkään vaarallinen, ei yleensä jälkitauteja jne. Mitään lääkitystä ei ole, joten buranaa vaan särkyyn... Kynnet voi lähteä kuukauden parin kuluttua...
 
Raskaana olevalle tämä rokko on vaarallinen. Muistan vaan sen siitä kun meillä entero riehu keväällä lähipiirissä ja terkka laittoi mut verikokeisiin kun olin raskaana. Olin onneksi sairastannt ko taudin.
Voi myös olla oireeton. Ja todella aikuisella on rajunpi kuin lapsella pikku veljeni 31 v oli 2 viikkoa saikulla rokontakia kun kädestä ja jaloista lähti rakkuloiden jälkeen nahat ja oli niin kamalan kipeenä.
 
tilhi
kiitos, miehellä on nyt ilmeisesti juurikin entero, kävely on hankalaa kun jalkoihin sattuu ja sormenpäät myöskin, kun siis johonkin yrittää koskea.. sillä se kyl alkoi niin et aluks oli flunssan kaltaisetoireet, sunnuntaina siis alkoi, su iltana nous 39 asteen kuume joka ei laskenut edes särkylääkkeillä, päätä särki, nyt sitte on jalat ja kädet kipeinä ja sillä on sellasia ihan pikkusia rakkuloita.. pojalla oli to-pe välinen yö 40 astetta kuumetta ja sitte sen jälkeen oli vaan super kiukku, mulla taas on kurkku kipeä,nuhaa,päätä särkee ja flunssainen olo, mutta ei ainakaan viel rakkuloita.. ihme tauti kun pitää noiden oireuiden vaihdella..
 

Yhteistyössä