Entä jos yrittäjä lopettaa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja SusseN:
Liitosta saa jos sellaiseen kuuluu. Yrittäjillä vaan niin paljon muita maksuja, että moni ei viitsi siihen päälle vielä liiton maksuja maksella... :ashamed:
Eiköhän Kelan peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saa? Ei siis mulla kokemusta, kunhan pähkäilen..

Yrittäjä ei voi kuulua Liittoon !!! Ainoastaan Yrittäjien työttömyyskassaan.

Sitä nyt tarkoitinkin. SYT on ainakin tällainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja SusseN:
Liitosta saa jos sellaiseen kuuluu. Yrittäjillä vaan niin paljon muita maksuja, että moni ei viitsi siihen päälle vielä liiton maksuja maksella... :ashamed:
Eiköhän Kelan peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saa? Ei siis mulla kokemusta, kunhan pähkäilen..

JA ei se maksu niin paljoa ole, että ei viittis liittyä YTK:hon. Mä olen äitiyslomalla ja maksan kassan jäsenmaksua siltikin. Se on alle satasen vuodessa.

Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäseneksi hyväksytään Suomessa asuva ja työskentelevä palkansaaja. Jäsenyyden voi säilyttää 68 ikävuoteen saakka. Ainoastaan yrittäjät eivät voi vakuuttaa itseään Yleisessä työttömyyskassassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta:
löytyyy napsahtaa 5kk karenssi itseaiheutetusta työttömyydestä

just niin..

Työkkärin mielestä useimmiten kyllä :(

minulle kävi kun laitatutin yrityksen nurin kannattamattomana

4 kk karenssi tuli juuri äsken ilmoitus.. Yritystoimintaa oli n. 9 kk ja about puolet siitä kannattamatonta niin pistin sitten ovet kiinni kun en tullut enää toimeen, nyt tapellut melkein 2 kk että saisin jostain rahaa ja ensimmäinen työttömyyspäätös tuli tänään että

" Teillä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 02.04.2009 alkaen, koska työ- ja elinkeinotoimiston lausunnon mukaan työllistytte päätoimisesti yritystoiminnassa tai sitä vastaavalla tavalla omassa työssänne. "

ja

"Hjan yritystoiminta (xxxxxx) on keskeytynyt xx.xx.09 lähtien.Yritys on poistettu ennakonperintä- ja alv-rekisteristä xx.xx.09 ja kaupparekisteristä xx.xx.09. Vaihto- ja käyttöomaisuutta yrityksellä ei ole ollut. Hjan ilmoituksen mukaan hänellä on edelleen voimassa oleva YEL-vakuutus. Oikeus työttömyysetuuteen edellyttää, että yritystoiminta on ollut keskeytyneenä väh. 4 kk. "

Kivasti tuohon loppuun lisätty sitten tuo 4 kk -kohta.. OLIPA FIKSUA OLLA YRITTÄJÄ SUOMESSA KUN SIITÄ RANGAISTAAN!!
9 kk oli yritys ja 4 kk karenssi siitä hyvästä, nyt on rahat loppu, visa-luottoraja täynnä, ruokaa ei ole, vuokrat ja laskut odottaa maksajaa... YRITTÄJYYS OLI ELÄMÄNI PAHIN VIRHE! Olen ihan kusessa ja täällä paikkakunnalla (Kouvola) ei saa mennä edes sossuun asioimaan, huolivat vain postia, ja rahaa siitä sossusta ei saa käytännössä mitenkään. Varsinkin kun lainasin äidiltäni rahaa vuokranmaksuun (laskevat sen sitten jokaiselle kuukaudelle minun vakituiseksi tuloksi).

Suomi on ihan vittu maa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei yrittäjä muka voi liittoon kuulua...?

Lainaus Sussen tekstistä sinulle: "Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäseneksi hyväksytään Suomessa asuva ja työskentelevä palkansaaja. Jäsenyyden voi säilyttää 68 ikävuoteen saakka. Ainoastaan yrittäjät eivät voi vakuuttaa itseään Yleisessä työttömyyskassassa. " KYSE oli siis YTK:sta. Toki voit liittyä johonkin yrittäjien työttömyyskassaan JOS ON VARAA! Itselläni tulot olivat pienemmät kuin työttömällä suurimman osan ajasta niin ei ollut varaa, nyt päälle tuli vielä 4 kk karenssi.. kiiiitoooos

Kirjoitin tuosta 4 kk karenssista ylhäällä melko pitkästi nimimerkillä "P" ja semmoinen lisäys vielä, että ilmeisesti juuri 18 kk pitää olla yritystoiminta jatkunut, että karenssia pukkaa, eli minun kohdallani tuo YEL-vakuutus oli syypää tähän ja se ei edes ole voimassa (joku ruksi väärässä kohdassa eikä seurauksia kerrottu lapuissa).. no nyt taas uusi käsittely jne..

Voi kuulua myös YTK:n kassaan. Siihen saa kuulua sekä palkansaaja että yrittäjä. Jos kuuluu YTK:n kassaan, ei tarvitse vaihdella koko ajan kassaakaan sen mukaan, onko jossain kuussa palkansaaja vai yrittäjä. Liittojen kassat ottaa rahat, mutta jos on liian päätoiminen yrittäjä, eivät maksa työttömyyskorvauksia. Sen sijaan YTK maksaa.

Yhteistyössä