Ensin rintakumilla...

Reilun kuukauden ikäisenä, kun maidon tulo alkoi minulla vähentyä, eikä vauva meinannut enää haluta rintaa... Kun lopetin rintakumin käytön, meni muutama päivä ennen kuin sain tytön taas innostumaan tissistä, mutta sen jälkeen on kyllä maitoa piisannut omiksi tarpeiksi.
 
Meillä käytettiin jossain välissä, ongelmitta poika söi kera kumin tai ilman. Jostain luin ohjeen että leikata pikkupala kerrallaan kumin kärjestä ja totuttaa vauva pelkkään rintaan kunnes kumi loppuu ja vauva
toivottavasti oppinut syömään ilman sitä...En tiedä toimiiko.
 
Meidän pikkuinen opetteli aluksi syömään rintakumilla, koska mulla nousi maito niin voimakkaasti, että rinnat olivat ihan kovat ja vauvan oli vaikea saada otetta nännistä. Myöhemmin (sairaalasta kotiin mentäessä ) vauva oli monesti melko uninen syönnin aikana ja rintakumin sai kätevämmin tökättyä sen suuhun kuin nännin, mikä helpotti imetyksen aloitusta.
Rintakumin käyttöä kesti noin kuukauden. Aluksi ihan koko ajan. Vähitellen aloin tarjota rintaa ilman rintakumia ja jossain vaiheessa se sitten jäi kokonaan pois. Taisi olla noin 1 kk iässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Jostain luin ohjeen että leikata pikkupala kerrallaan kumin kärjestä ja totuttaa vauva pelkkään rintaan kunnes kumi loppuu ja vauva
toivottavasti oppinut syömään ilman sitä.
Tätä rintakumin leikkaamista ei enää suositella, sillä rintakumit valmistetaan nykyään silikonista, johon jää erittäin terävä leikkausreuna. Pahimmassa tapauksessa se rikkoo sekä vauvan suun että äidin rinnat.

 
Meillä esikoisen kanssa käytin rintakumia n. 5kk ja sitten vain jätin kumin pois; syöminen sujui ihan hyvin. Mulla rinnanpäät kipeytivät herkästi kauan ja toisesta rinnasta on vaikempi saada otetta. Nyt pikkukakkosenkin kanssa on rintakumi käytössä, poika on nyt 5vko.

Rintakumin käyttö ei maidontuloa hidasta.
 
Aluksi, että vauva tuntui saavan paremmin imemis otteen siitä ja lisäksi se tuntui helpottavat rintojen kipeytymisessä.

Meillä rintakumin käyttö loppui, kun autuaalisesti unohdin kyläreissulle sen ottaa mukaan. Tämän kun huomasin vauvan ollessa nälkäinen tuli pieni paniikki ensiksi. Sitten vain ajattelin, että eihän tässä nyt oikein muuta voi kun tarjota rintaa ilman kumia ja yllätys, yllätys! Vauva alkoikin imeä oikein hyvin ilman kumiakin, eivätkä rinnat enään edes kipeytyneet.

Huomasin, että kun itse vain pysyin rauhallisena ja tavallaan oli myös pakko pysyä päättäväisenä, niin vauvakin tyytyi "pelkkään" rintaan. Helpommalla kyllä pääsee, kun ei tarvinnut enään kumia mukana pitää, eikä huolehtia sen puhtaudesta. Kyllä se siitä varmasti onnistuu oikein hyvin. :)
 
Käytin rintakumia ensimmäiset 6 viikkoa. Sitten tein niin, että imetyksen alussa pidin kumia vähän aikaa ja kun rinta tyhjeni vähän ja nänni tuli paremmin esiin, niin otin kumin pois. Vähitellen vauva oppi syömään ilman kumia. Minun kohdallani rintakumi vähensi maidon tuloa, mutta kun kumin jätti pois niin maitoa nousi paremmin. Mulla ei muutenkaan tule kovin vuolaasti maitoa, en ole tarvinnut liivinsuojia ja maidonkerääjiä ja rinnat ei ole pakkautuneet parin eka kuukauden jälkeen.
 
Kun ei vaan rinnat kestäny. Koetin aina välillä, mutta parin päivän päästä oli rinnan päät auki ja kävi aivan hirmu kipeetä. Tuntu jo etten ikinä pääse eroon kumeista. Mut sit 5 kk iässä se vaan sit onnistui. Onhan noi rinnat edelleenkin vähän hellät, mutta nyt jo 3kk syöty ilman. Mulla varmaan niin pallorinnat, ettei poika meinannu saada otetta sekä aika pienen nännit. Nyt onnistuu ihan hyvin. Kannattaa aina välillä kokeilla ilman, josko onnistus. Mutta ei ottaa kumminkaan mitään ressiä. Pääasia, että lapsi saa maitoa!
 
Meillä oli rintakumit käytössä 2kk, mut meillä syömistä vaikeuttu vauvan pahimman asteinen kireäkielijänne. Mut kun saatiin leikattua niin välillä vain kokeilin ilman. Pikku hiljaa kokeilemalla annoin eka syödä kumilla ja sitten lopulta se vain jäi pois.
 
Meillä syötiin kumin kanssa 5 vko ja aina välillä kokeiliin ilman, mutta rinnanpät kipytyivät ja se oli sellasta sählinkiä. eli siis äidillä meni hermot :ashamed: päätin jo moneen kertaan, että näillä kumeilla sitten mennään, että en ressaa. no nyt muutama päivä sitten ajattelin taas kokeilla ilman kumia ja kas, sehän onnistu . no nyt pärjätään ilman ja maitoa tulee.
 

Yhteistyössä