Ensimmäistä kertaa velliä. Millä suhteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei vaan muista enää :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei vaan muista enää :)

Vieras
Eli meidän 3.5kk ikäinen tyttö on yhtäkkiä alkanut nukkumaan tosi levottomasti, syö tosi monesti yön aikana. Aiemmin meni ensin 6-7h ja söi, sitten vielä 4h ja söi+ parin tunnin unet päälle. Nyt tosiaan vähintään 4-5kertaa/yö. Eli taitaa olla lisäruuan paikka.
Eli mitenkäs aloitan vellit? Äidinmaitoa 1/2 vai enemmän aluksi? Paljonko mahtaa olla sopiva määrä? Ja mitkä vellit parhaita?

Kiitos jo valmiiksi

mulle sanottiin että riisi ja maissi velli ovat hyviä ensi vellejä ja mä alotin että noin 1/3 velliä ja loput maitoa ja vähitellen lisäsin vellin määrää.

meillä siis alotettiin velli jo 2kk iäsä ja siks näin neuvottiin mutta sulla vanhempi vauva jo niin annan vaan suoraan velliä ja jos mahakipuja tulee niin sitten maidon seassa aluksi ja muitakin kiinteitä voi kyll kanssa jo alkaa kokeilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä skippaisin vellit kokonaan ja koittasin jollain soseella aloittaa jos tosiaan kaipaa jo maidon lisäks muuta.

Peesi.
Mä en antanut kakkoselle ja kolmoselle velliä ollenkaan, vaan löysää puuroa (esim. Ristenan riisijauhoista tehtyä) tai sitten kokeilisin jtn sosetta.

Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
mulle sanottiin että riisi ja maissi velli ovat hyviä ensi vellejä ja mä alotin että noin 1/3 velliä ja loput maitoa ja vähitellen lisäsin vellin määrää.

meillä siis alotettiin velli jo 2kk iäsä ja siks näin neuvottiin mutta sulla vanhempi vauva jo niin annan vaan suoraan velliä ja jos mahakipuja tulee niin sitten maidon seassa aluksi ja muitakin kiinteitä voi kyll kanssa jo alkaa kokeilemaan.

lisäsin tohon

Mä olen aiemmin kans aloittanut soseilla, mut päivät kun tuntuu menevän hyvin maidonkin kanssa. Yöt on nyt yhtäkkiä muuttuneet täysin. Ja eikö vellikin oo kiinteempää kun maito :)
Riisi ja maissivellistä kuullut, että olisi vatsaystävällisin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä olen aiemmin kans aloittanut soseilla, mut päivät kun tuntuu menevän hyvin maidonkin kanssa. Yöt on nyt yhtäkkiä muuttuneet täysin. Ja eikö vellikin oo kiinteempää kun maito :)

no yösyömisethän on ihan normaaleja tuos iäs, et maitoo antasin silloinki vaan. noi nukkumiset kun vaihtelee niin paljon ja jos kasvaa hyvin jne, niin en lähtis muuta viel antaa. mutta tämä vain mun mielipide :)

Esikoisen vauva-aikana (5v) sitten suositeltiin vellejä, mutta ei velli meillä ainakaan öisin pitänyt nälkää yhtään paremmin, kuin maitokaan.

no yösyömisethän on ihan normaaleja tuos iäs, et maitoo antasin silloinki vaan. noi nukkumiset kun vaihtelee niin paljon ja jos kasvaa hyvin jne, niin en lähtis muuta viel antaa. mutta tämä vain mun mielipide :)

Toistaiseksi kyllä kasvanut ihan käyrien mukaan ja pelkällä äidinmaidolla. Ehkä sit koitan vielä vkl mennä sillä maidolla. Lääkärineuvola 2vkon kuluttua, niin jospa siellä sitten kyselisi :)

Mulla oli sama homma tytön kanssa 3,5 kk:n iässä ja aloitin maissivellin sekoitettuna maitoon. Aluksi 40-50 ml velliä ja kun mahavaivoja ei tullut, niin lisäsin velliä niin että nyt 4 kk:n iässä menee 100 ml velliä ja 100 ml maitoa. Yöunet paranivat heti ja tyttö on tyytyväinen. Myös neuvolassa suositeltiin velliä illalla kun maitoa alkoi mennä hurjat määrät.

Toistaiseksi kyllä kasvanut ihan käyrien mukaan ja pelkällä äidinmaidolla. Ehkä sit koitan vielä vkl mennä sillä maidolla. Lääkärineuvola 2vkon kuluttua, niin jospa siellä sitten kyselisi :)

juu varmaan neuvolasta ssat lisätietoo ja apui just siun tilanteeseen sopivia :) toivottavasti yötkin rauhoittuu, oli apu sitten mikä vaan!