Ensimmäistä kertaa lentokoneella matkustava, mitä kannattaisi tietää ja mihin kannattaa varautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iiks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iiks

Vieras
En ole Tukholmaa kauemmas ikinä päässyt matkustamaan ja nyt menemme kahden siskon kanssa (he ei ole edes Tukholmassa asti käyneet (paitsi risteily)) Puolaan lentokoneella ja olemme aivan paniikissa! Miten toimimme mihin varaudumme? Jos lentoliput ja hotelli on maksettu niin tuleeko lentokentällä jotain lisämaksuja jostain vielä? Kuinka paljon ennen lentoa kannattaa olla lentokentällä?
Meillä ei siis ole mitään hajua mistään, olisiko teistä yhtään apua :) ?

No eipä se juuri eroa junalla tai bussilla matkustamisesta. Toki turvatoimet ennen koneeseen pääsyä on tiukemmat :) Muistakaa lukea lentoyhtiön sivuilta mitä saa pakata käsimatkatavaraan. Ei nesteitä jne.

Mä itse meen lentokentälle aina kaks tuntia tai puolitoista tuntia aikasemmin. No sielä joutuu sitten odottelemaan kivan tovin, mutta en uskalla mennä myöhempää. Pelkään niin, että myöhästyn sitten koneesta. Mutta ei mitään erikoista minun mielestä sielä. Toki muistat tehä lähtöselvityksen ja laittaa laukut ruumaa. Ja mennä oikeelle portille. Ja sielä on kyllä niin ystävällistä väkeä, että ku joltain kysyt, niin varmasti neuvotaan.

Lentoyhtiön sivuilta selviää se, kuinka aikaisin kentällä on oltava ja lähtöselvitys tehtynä. Jos teillä on ruumaan menevää matkatavaraa, on oltava aikaisemmin. Mikä lentoyhtiö teillä on?
Onko matkanne ns. omatoimireissu? Jotenkin teidän olisi päästävä myös sieltä Puolan lentokentältä kaupunkiin hotellille. Siitä nyt ainakin tulee kuluja?

[QUOTE="...";25919726]Mulla on vain yksi neuvo: olkaa kännissä, sekä meno- että paluumatkalla. :D Itsellä niin hirveä lentopelko, että en enää pysty koneeseen menemään.[/QUOTE]

No just, kiva muille matkustajille kun näitä känniläisiä aletaan poistaa lähtöhetkellä koneesta.

Kai sinne kentälle kannattaa mieluummin mennä vähän liian ajoissa kuin liian myöhään, ainakin jos Helsinki-Vantaalta lähtee (eikä vaikka Pirkkalan pienestä kakkosterminaalista Ryanarilla). :)

Lisämaksuja ei pitäisi tulla, paitsi jos haluatte ruumaan matkatavaroita mutta ette ole sellaista palvelua etukäteen ostanut. Joillain lentoyhtiöillä ne toki sisältyy jo lipun hintaan, mutta halpiksilla ei. Samoin laukun ylipainosta pitää toki maksaa.

Oma ensilentoni kävi huonoon aikaan, Ryanairilla, kunnon turbulenssit ja kuuluteltiin että saatetaan joutua hätälasku tekemään :D Onneksi vastaavaa ei ole enää ollut, lentäminen on varsin miellyttävä tapa matkustaa, ainakin ilman lapsia :D

[QUOTE="Noo";25919765]No just, kiva muille matkustajille kun näitä känniläisiä aletaan poistaa lähtöhetkellä koneesta.[/QUOTE]

No joo, tietysti riippuu, että osaako aapee seurueineen käyttäytyä pienessä humalassa.

Yhteistyössä