Ensimmäiset e-pillerit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 23v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

23v

Vieras
Mitä kautta ensimmäiset e-pillerit kannattaisi hankkia? Asia ei ole ollut aikaisemmin ajankohtainen, mutta nyt tarvitsisin pillerit. Ehkäisyn takia ensisijaisesti, mutta myös finnit saisivat lähteä samalla ja menkat säännöllistyä.

Riittääkö terveyskeskuksessa käynti? Lääkäri, terveydenhoitaja? Vaikka olen jo näin ""vanha"" ei aikaisempaa kokemusta näistä jutuista ole. :) Auttakaas.

Terveyskeskuksessa käynti riittää. Varaa aika lääkärille. Suomessa vain lääkäri voi määrätä reseptilääkkeitä ja e-pillerit saa apteekista vain reseptillä. :)

Hei!

Itse olin vanhempikin kuin sinä, kun ensimmäiset pillerit tulivat ajankohtaisiksi. Menin gynelle ja suosittelisin sinuakin menemään. Saisit varmasti asiantuntevampaa ja asiallista palvelua. Terveyskeskuslääkäreitten asiantuntemus ja myöskin kokemus, otteet yms. tällaisissa asioissa voivat olla mitä sattuu. Heitä en todellakaan päästäisi tekemään ensimmäistä sisätutkimustani!

niin kannattaako siis mielummin mennä ekoja pillereitä hankkimaan gyneltä vai tavalliselta lääkäriltä terveyskeskuksesta?mistä gynekologille voi varata ajan,ehkäisyneuvolastako?

7,5 vuotta sitten halusin pillerit. Menin terveyskeskukseen oma lääkärille ja sisätutkimus tehtiin (ei gyne). Sain ekan pilleripaketin sieltä. Ne oli Meliane- merkkiset. No niitä söin ja sit rupes menkat tulemaan milloin sattuu, ja iski myös kamala migreeni. Menin taas oma lääkärin luo ja se määräsi vain migreeni lääkkeitä.
Pillereitä ei vaihdettu koskaan. Nyt minun 6,5 vuotias lapseni nukkuu omassa sängyssään. (pillereitä söin 10 raskausviikkoakin)
Nykyään täällä on käytössä ehkäisyneuvola. Sinne joutuu kaikki ehkäisy-asiakkaat. Oli sitten ekaa kertaa asialla tai jo moni vuotinen tapaus. Sieltä saa OIKEALTA GYNEKOLOGILTA reseptit ekoihin pillereihin ja se laittaa jo kolmannen kierukankin. Siis ihan kaikki joutuu tai paremminkin pääsee kun ehkäisyä aattelee.

Itse tein niin, että soitin terveyskeskukseen ja sanoin haluavani ensimmäistä kertaa e-pillerit, jolloin sain ajan terkkarille. Kävin pienellä jutteluhetkellä, jonka jälkeen sain ajan lääkäriin. Lääkärin kanssakin vain juteltiin. Ei katsottu sisätutkimusta tarpeelliseksi, koska olin neitsyt. Lääkäri sanoi, että minä saan itse päättää tehdäänkö tutkimus vai ei. Tämän jälkeen sain 3kk ilmaiset e-pillerit ja vuoden reseptin. Kaiken kaikkiaan tämä maksoi 11e. Kävi siis halvaksi, sillä saamani pillereiden arvokin oli jo yli 30e.

olen ymmärtänyt että terkkari antaa "kokeilu pakkauksen" jonka jälkeen lääkärille varataan aika ja sitten saadaan resepti ja tehdään sisätutkimus.olenko nyt aivan väärässä?!

Kyllä meillä päin ensimmäiset pillerit on määrännyt lääkäri ja ne on pitänyt ihan itse ostaa. Sen jälkeen on sitten joskus saattanut saada yhden liuskan ilmaiseksi, jos ei ole reseptiä uusiessa saanut riittävän pian aikaa lääkärille.

Minullekin ekat pillerit määräsi ihan lääkäri, sisätutkimus tehtiin ja kaikki oli hyvin. Pyytämättä hän määräsi minulle Diane Novaa, koska katsoi minulla olevan sen verran paljon finnejä, eikä minulla niiden kanssa mitään ongelmia ollutkaan, finnit vähenivät (eivät kaikki kadonneet kuitenkaan) ja olin tyytyväinen, kunnes monta vuotta myöhemmin uudelle paikkakunnalle muutettuani ja eri lääkärille reseptiä uusimaan mentyäni sain kuulla, ettei näitä suositella monivuotiseen käyttöön, kun veritulppariski aina on suurempi, mitä vahvemmat pillerit. Sain siis miedompia sillä kertaa, ja hyvin toimivat nekin, kunnes raskauden toivossa päätin lopettaa niiden ottamisen. Ihmettelen edelleen, miksi ensimmäinen lääkärini ei koskaan sanallakaan maininnut mitään mistään veritulppariskeistä..

Alkuperäinen kirjoittaja tylleröinen:
olen ymmärtänyt että terkkari antaa "kokeilu pakkauksen" jonka jälkeen lääkärille varataan aika ja sitten saadaan resepti ja tehdään sisätutkimus.olenko nyt aivan väärässä?!

Itsellä ainakin oli näin. Terkkarilla ei tosin ollut antaa pakkausta, vaan lähetti perheneuvolaan niitä hakemaan. Tänään hain toisen pakkauksen, kun ilmaiset pillerit saa täälläpäin puoleksi vuodeksi. Samalla olisi pitänyt saada aika tähän sisätutkimukseen, mutta vapaita aikoja ei ollut niin se hoidetaan vasta sitten kun käyn hakemassa lääkäriltä reseptinkin muutaman kuukauden kuluttua.

Eipä ole minullekaan taittu puhua mistään veritulpista tai syöpäriskeistä yhtään mitään koko sen kymmenen vuoden aikana minkä olen e-pillereitä syönyt.

Syöpäriskihän pienenee pillereitä käyttämällä, mutta eipä siitä juuri puhuta. Tuli puheeksi vasta nyt 35v kun olisin halunnut sterilisaatioon niin gyneni oli sitä mieltä, ettei kannata kun nykyisiä pillereitä voi syödä vaikka kuinka pitkään ja niillä on näitä suotuisia vaikutuksia esim kohdunkaulasyövän ja munasarjasyövän suhteen.

Se on kyllä huutava vääryys, ettei ekoja pillereitä hakevalle muistuteta veritulppariskistä. Aina pitäisi kysyä onko sukurasitetta yms.

Viimeksi muokattu:
Itse hommasin pillerit 8 vuotta sitten neuvolan kautta. Soitin sinne ja sanoin että haluan pillerit. Terveydenhoitaja kyseli jotain kierrosta, seksielämästä jne, antoi 3:n kuukauden aloituspakkauksen. Tämän kolmen kuukauden aikana kävin sitten verikokeissa, ja muissa tarvittavissa tutkimuksissa, ja kun kaikki oli ok, niin lääkäri kirjoitti reseptin.

Itse koin ainakin pillerien hankinnan neuvolan kautta kaikista helpoimmaksi, eikä mennyt edes mitään vastaanotto tms. maksuja, koska lääkärintarkastuskin suoritettiin neuvolan puolella.

Terveydenhoitajalta kysyessäni saisinko e-pillereitä hän sanoi että lääkäri voi määrätä ne, mutta samalla hän tekee sisätutkimuksen. En vielä ole 'valmis' siihen että joku tuntematon tulee sörkkimään...todella ahdistavaa, löysin sitten erään lääkärin kyselypalstalta lääkärin vastauksen erääseen kysymykseen : "Jos yhdistelmäehkäisyn aloittaa, ei sitä ennen ole "pakko" tehdä sisätutkimusta, varsinkin jos yhdyntöjä ei ole vielä aloittanut. Samalla käynnillä voidaan sopia, milloin seuraava kontrolli (jossa sisätutkimus) tehdään." Toivon itse että tämä pätee nuoriin, koska en tosiaan halua vielä mitään tutkimuksia sillä olen neitsyt.

olen aloittanut e-pillerit ensimmäistä kertaa ja olen syöyt nyt neljä päivää ja harrastanut seksiä.. voinko tulla raskaaksi???

Miksi hankit pillerit, jos et selvittänyt ehkäisevätkö ne raskautta.

Minä en voi tietää, onko sinun ehkäisysi kunnossa. Selvitä asia. Lue se pilleripakkauksen sisällä oleva seloste. Mitä siellä sanotaan e-pillereiden aloittamisesta ja ehkäisytehosta.

Vinkki: Se teho riippuu siitä, mihin aikaa kuukautiskiertoasi olet pillerit aloittanut.

Viimeksi muokattu:
Itse haluaisin hankkia ensimmäiset e-pillerit. Netissä ihan artikkeleissakin lukee usein että ensimmäisiä e-pillereitä hankittaessa ei ole pakko mennä gynekologisiin tutkimuksiin. Eli vaikka en olisikaan neitsyt niin voinko saada e-pillereitä ilman gynekologisia tutkimuksia? Vai jääkö pillerit saamatta jos kieltäydyn menemästä tutkimuksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä vai TYHMÄ? :D;11651153:
Itse haluaisin hankkia ensimmäiset e-pillerit. Netissä ihan artikkeleissakin lukee usein että ensimmäisiä e-pillereitä hankittaessa ei ole pakko mennä gynekologisiin tutkimuksiin. Eli vaikka en olisikaan neitsyt niin voinko saada e-pillereitä ilman gynekologisia tutkimuksia? Vai jääkö pillerit saamatta jos kieltäydyn menemästä tutkimuksiin?

Voi ne jäädä saamattakin, kaikki on tapauskohtausta. Lääkkeitä määrätessään lääkärin täytyy pohtia voiko potilaalle määrätä tiettyä lääkettä (e-pilleritkin ovat lääkkeitä). jos lääkäri ei pysty sulkemaan pois mielestään tärkeitä asioita, niin ei hän sitten voi oikein lääkettäkään määrätä (sillä lääkäri on myös vastuussa siitä, että otti huomioon tietyt asiat, jotka voisivat estää lääkkeen määräämisen).

luultavasti saat pillerit ilman tutkimustakin, mutta luulo ei (tunnetusti) ole tiedon väärtti. Eli älä pety, jos et saakaan.

Yhteistyössä