Ensimmäistä kertaa korviketta, vauva 7kk

Heips,
lisääntyneiden yösyöttöjen takia olen alkanut suunnitella korvikkeen antamista 7kk vauvallemme. Synnytyssairaala-aikoja lukuunottamatta poitsu on siis saanut ainoastaan rintamaitoa ja yleensä suoraa rinnasta - joskus harvoin lypsettynä pullosta.

Ajattelin kuitenkin kokeilla, josko yöunet paranisi (tai ainakin äiti saisi nukuttua) jos isä hoitaisi jonkin yön tuolla korvikkeella.

Siispä: onko väliä annanko Nania vai Tuttelia ja niistä ykköstä vai kakkosta? Annanko ensin päiväsaikaan pienen määrän (eli kuinka paljon?) ja katson pysyykö tavara sisällä? Entä antaisitteko sen pullosta vai kokeilisinko opettaa nokkamukille (vai onko sen käyttö yöllä hankalaa)?

Ja tiedän: neuvolastahan näitä vastauksia saa ja sinne aion myös soittaa. Täältä vaan tuppaa saamaan vastauksia/mielipiteitä enemmän ja nopeammin ;)

ensin varmaan kannattaa kokeilla ottaako pulloa ylipäätään.minulla ei kumpikaan lapsista ole tuttipulloon koskenut.

7kk ikäiselle voit antaa mitä vaan korviketta ja sitä 2.kannattaa eka kokeilla päiväaikaan että kestääkö maha ja sit tarjoilla yöllä.

Miten paljon poika syö päivällä ja illalla kiinteitä? Meillä poika ainakin tuossa iässä alkoi syömään tosi isoja satseja sapuskaa, en tajua mihin mahaan se kuvitteli ne vetävänsä... ehkä pikkuhiljaa voisit kuvitella lopettavasi yösyöttöjäkin jos päivisin syö hyvin, niin ehkä pääsisit helpommalla.

Mäkin aloittasin varmaan kakkosella, ja tosiaan kokeile päivällä ensin. Eli tuleeko mahavaivaa ja huoliiko ylipäätään pulloa.

Itsellä tuli mieleen sama asia kuin Oiskolla eli kuinka paljon syö muuta ruokaa päivällä? Meille neuvolassa suositeltiin jo 6kk kohdilla että jättäis yösyömiset pois (kiinteet aloitettiin ~5kk). Edelleen kyllä käy aika usein yhden kerran ottamassa maitoa, tyttö nyt reilu 8kk. Viimeistään kuukauden kuluttua siitäkin on tarkoitus päästä eroon kun mies jää isäkuukaudelle.
Mutta eihän mikään kyllä estä kokeilemasta korvikettakin, mutta vähän turhalta kyllä kuulostaa. Ilmeisesti "2"-laatu voi kovettaa masua helpommin kuin "1"-laatu, jota voi ihan hyvin antaa vaikka laspi on yli 6kk.

Muistelen jostain lukeneeni ja neuvolassakin puhuivat siihen suuntaan että tuon ikäiselle olisi parempi antaa mieluummin lisää kiinteitä ruokia kuin korviketta. Siis mikäli jos tarkoitus on imetystä kuitenkin jatkaa.

Meillä on kyllä vähän sama juttu. Tyttä nyt 5 1/2kk ja kiinteitä ollaan aloiteltu. öisin syödään tissiä 2-4 kertaa. Olen miettinyt että pitäisikö kokeilla korviketta, mutta en kuitenkaan taida. Toivon että pikkuhiljaa saataisiin iltapuurot mukaan, niin jospa yöunet siitä pitenisi.

Korviketta meillä ei ole käytetty, muutaman kerran pullosta ottanut lypsettyä äidinmaitoa. Kerran olin pari tuntia pois eikä ollut maitoa pakkasessa niin mies kokeili nan:ia, mutta ei kelvannut, ei ottanut yhtään. Joten odotteli siihen että tissit tuli kotiin. Ja sitten olikin jo kova nälkä tytöllä. No tää meni jo asian vierestä...

Nokkamuki voi olla ihan hyvä vaihtoehto pullolle. Itse varmaan jätetään nyt pullolle opettelu kokonaan kun ei sitä juurikaan ole tarvittu. Tällä hetkellä harjoitellaan ihan tavallisesta pikkumukista juomista (vettä ruuan jälkeen).

Yhteistyössä