Ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen - ennakoivat merkit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -**-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-**-

Vieras
Ensimmäisiä kuukautisia tässä raskauden jälkeen ootellaan. Neidillä ikää 7 kk, joten ehkäpä ne pikku hiljaa alkaa. Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko teillä ollut ennakoivia merkkejä/oireita ennen 1. kuukautisia synnytyksen jälkeen. Ja jos on ollut, niin mitä ja kuinka kauan niistä on mennyt kuukautisten alkuun?

Huomaan, että hormonitoiminta on alkanut muuttumaan, kun tukka rasvottuu samallailla kuin pillereiden lopettamisen jälkeen ja muutama pieni finni on ilmestynyt, mutta vielä ei ole kuukautisia kuulunut.

Mulla alkoi 6kk synnytyksen jälkeen, imetin 4kk josta viimeinen kuukausi oli tosi nihkeä, maitoa ei meinannut tulla kun vauva piti lakkoja ja rintaraivareita jatkuvasti. Mullakin alkoi tulla joitakin finnejä tuttuun tapaan ja hiukset ja iho rasvoittua ehkä pari kk ennen menkkojan alkamista, ja "menkkakipuja" oli jatkuvasti tasaisin väliajoin synnytyksestä ekoihin kuukautisiin. Muutenkin alkoi olla normaalimpi olo, esimerkiksi yöheräilyjen jälkeen (tai vauvan päiväunien aikaan) en saanut enää unta kun aikaisemmin tuntui että ne meni jossain hormoonihuuruissa lähes huomaamatta ja paino alkoi pikkuhiljaa laskea, sitä ennen paino tuntui vain psyvyän tai nousevan ja elimistö tuntui olevan jotenkin "jumissa".

Mulla kans alkoi olo tuntumaan enemmän omalta itseltä. Juuri nuo edellämainitut yöheräilyt ja muut eivät enää sujuneet samalla tavalla puoliunessa vaan alkoivat tuntumaan rankemmilta. Menkat alkoivat 7kk synnytyksen jälkeen (1kk imetyksestä) ihan yllättäen, menkkakipuja ei ollut lainkaan vaan vuoto vaan alkoi. Seuraavien kohdalla oli kunnon pms-kärtyt ja siivousvimmat, menkkakivut alkoivat vasta vuodon alettua. Ovulaation sen sijaan on ollut yhtä tuskaa synnyksen jälkeen: parin päivän ajan tuntuu, ettei tärinäkivuilta pysty edes kävelemään :(

No mulla vauva syntyi helmikuun alussa ja kuukautiset tuli 2kk päästä vaikka vauva oli täysimetyksellä. Sen jälkeen aloitin pillerit niin ei tietoa olisivatko jatkuneet mutta miksipä ei. Lopetin pillerit muutaman kuukauden jälkeen kun eivät sopineetkaan mulle ja kuukautiset alkoi heti säännöllisinä. Ei ollut mitään ennakkoaavistuksia, ei ole koskaan kuin vähän mahakipua alavatsalla ja samana päivänä yleensä alkaa. Yöllä mun ei tarvinnu silloin enää herätä kun vauva nukkui jo aamu5-6 asti niin ei tietoa miten olisin jaksanut.

Yhteistyössä