Ensimmäinen tatuointi ja sen hoito...

  • Viestiketjun aloittaja "lammas"
  • Ensimmäinen viesti
"lammas"
Olen 18-vuotias naisenalku.

Kävin ottamassa ensimmäisen tatuointini maanantaina. Tatuointi on teksti vasemmassa kyynärvarressa (käden sisäpuolella), eikä sen ottaminen sattunut juuri ollenkaan (tai no tietenkin se sattui mutta kyllä sen tosiaankin kesti). Tatuointi ei ole tämän jälkeenkään ollut kipeä, kutissut tai kirveltänyt.

Sain liikkeestä hoito-ohje lappusen, jossa lukee "ota kelmu pois 1-6 tunnin päästä", mutta tatuoija infosi poistamaan kelmun vasta aamulla. Lueskelin lappua uudelleen tarkemmin illemmalla, jonka jälkeen päädyin internetin ihmeelliseen maailmaan... Kaikkialla käskettiin ottamaan kelmu mahdollisimman nopeasti pois, jotta se saisi tarpeeksi ilmaa ja näin paranisi nopeammin. Otin kelmun n. kymmenen aikoihin pois (tatuoinnin ottamisesta oli kulunut siis suunnilleen 7 tuntia), pesaisin sen juoksevan haalean veden alla. Tatuoinnista lähti pieniä mustia säikeitä veden mukana irti (olettaisin kuitenkin sen olleen ihan normaalia, sillä tatuointi näyttää erittäin hyvältä) ja ylimääräiset veryhyytymät (tms.) saivat myös kyytiä.

Taputtelin tatuoinnin nätisti kuivaksi ja lisäsin kuuluisaa "punaista" bepanthenia tatuoinnin päälle. Lapussa luki myös, että ensimmäisinä öinä voi pitää kelmua tatuoinnin päällä, jotta rasva ei sotke lakanoita ja tatuointi pysyy varmasti kosteana jne. Rullailin siis parhaani mukaan kelmua käteeni (muutaman yrityksen jälkeen onnistuin ihan kelvollisesti) ja nukuin onnellisena seuraavan yön.

Seuraavana päivänä huomasin kuitenkin, kuinka epäkäytännöllistä bepanthen on, liian rasvaista ja sottaa kamalasti. Pelkään sen olevan liian paksua, ettei tatuointi saa tarpeeksi happea. Vaihdoin siis käyttämään Dermosilin Aloe Vera geeliä. Levittyy paremmin ja tuntuu mukavan viileältä sekä on kaikenlisäksi hajustamaton. "Rauhoittaa tehokkaasti herkkää ja ärtynyttä ihoa. Hoitaa auringonpolttamaa ihoa ja ihon pieniä haavaumia, lievittää hyönteisten puremien aiheuttamaa kutinaa. Levitä ohut kerros iholle ja anna imeytyä. Ei sisällä hajusteita, väriaineita eikä parabeeneja."

Voinko käyttää huoletta kyseistä geeliä? Minkälaista suojaa tatuoinnin päällä voisi huoletta pitää muutaman tunnin vaatteiden alla, jos joutuu käymään esimerkiksi kaupassa, koulumatkat? Kelmusta saan pieniä punaisia näppylöitä laajalle alueelle (ei kuitenkaan tatuoinnin kohdalle rasvan takia), enkä siis viitsisi enää sitä käyttää... Mitä muita kotikonsteja voisin hyödyntää?

Tatuointi on n. 15 cm x 3 cm
 
..
Mulla on kaks tatuointia. Kummassakaan ei oo ollu mitään kelmuja ja molmepia oon hoitanu ihan helosanilla rasvailemalla. Molemmat parantu pian ja musteetkin on pysyny hyvin.

Apteekista saatava helosan on parasta tatuoinnin hoitoon.
 
ei aloe
en laittais aloete, kun sehän ei ole rasvaa. Rasva auttaa ettei tule rumaa rupista jälkeä siihen. Bebanthenia itse laitoin noin 2-4 kertaa vrk, ja ohuelta vaan. yöksi laitoin ceridal lipogeeliä.
Heti kun iho sallii, niin ilman mitään peittämisiä vaan. Vaatteet väljiä puuvillaisia, niin ei tarvi kelmun kanssa pelata.
toi aloen tarkoitushan on kuivattaa myös. siksi en suosittelisi sitä tatuointiin ja rikkinäiseen ihoon. Ja joo, tiedän tuotteen, kun meillä sitä lätkitään ötököiden puremiin ja mahdollisesti auringon polttamaan ihoon ja hiertymiin. eikä missään tapauksessa rikkoutuneelle iholle.
 
mä käytin iha vaan bephantenia, muutaman kerran päivässä rasvasin ja sitte annoin hetken kuivahtaa ja käytin sellasia vaatteita, joissa ei haitannu rasvaläikät, jotka nekin lähti pesukoneessa kyl vaatteista pois. suihkussa pesin sen aina suihkusaippualla kunnolla ja sit ku olin kuivannu niin bephantenet pintaan, ohut kerros ni ei tahraa niin paljon. eipä siinä. parani alle viikossa, ei tullu rupee eikä alkanu kutiimaan eikä mitään. hyvin meni :>
 
Mulla on kaks tatuointia. Kummassakaan ei oo ollu mitään kelmuja ja molmepia oon hoitanu ihan helosanilla rasvailemalla. Molemmat parantu pian ja musteetkin on pysyny hyvin.

Apteekista saatava helosan on parasta tatuoinnin hoitoon.
Jos on isompia tatuointeja tai muuten tarvetta rasvalle, niin kannattaa (maatalous)rautakaupasta hakea isompia purkkeja :) Saa halvemmalla.
 
"lammas"
Niin siis rasvaushan ei tuota tällä hetkellä ongelmia, sekoitan Aloe Vera geeliä Aqualan L rasvan kanssa ja hyvin toimii.

Ongelma oli rasvatun tatuoinnin suojaamisessa! Kelmusta saan punaisia kutisevia paukamia/näppylöitä kaikkialle muualle käteen paitsi itse tatuointiin, jota suojaa rasva. Törkkään rasvatun tatuoinnin vaatteisiin, hiuksiin jne. enkä haluaisi koko ajan kuljeskella kotona toppi päällä kun täällä on sen verran kylmäkin (omakotitalon miinuksia), joten jos haluan pitää pitkähihaista, sotkeentuu kaikki rasva hihaan ja itse tatuointi kuivuu ja vaatteista irtoava nukka tms. sotkee sitä...

Kelmu ei käy, mikä siis tilalle? (ei siis kokoaikaiseksi suojaksi mutta vaatteiden alle esim. kauppareissuilla tai esim. suojaamaan lakanoita ja tatuoinnin kuivumista yöllä)
 
Hill
Joo, itsekin ihan tuoretta tatuointia rasvailen ja ilmakylvettelen, mutta en näe tässä mitään ongelmaa. Ekan parin tunnin jälkeen en ole kelmulla pelannut.

Tämä puolialastonna kulkeminen on vaan vähän voi voi...juttu joka on kärsittävä tästä kuvan saamisen ilosta. Ja kun ihmisten ilmoille menee, paitaa vaan päälle ja anti sotkeutua jos sotkeutuu.
 

Yhteistyössä