Ensiasunnon verovähennys väärin 5 vuotta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apu

Vieras
Heips!
Onko kellään käynyt samoin? Saatiin (me tyhmät) tietoomme vasta nyt et esitäytetyssä veroehdotuksessa asuntolainan korot pitäisi ilmoittaa ensiasunnon korot-kohdassa jos kyseessä on ensiasunto. No meillä on ensiasunto, mut nuo korot on aina ilmoitettu asuntolainan korot-kohdassa! Toki pitää ottaa yhteys verotoimistoon ja pyytää apua/korjaus sieltä, mut jos joku näin iltatuimaan olisi samaa kokenut ja kertois (:
Onkohan niitä korkovähennyksiä ees mahdollista hakea takautuvasti noilta 5 vuodelta? Mikähän prosentuaalinen summa olisi meidän eduksi?
Mistä ihmeestä kaikkea voi tietää!? Tuokin tieto olisi kaiketi pitänyt mennä pankistamme suoraan verottajalle..
Noh, jokapäivä oppii jotain uutta.

No papereiden tarkastelu ei auta mitään jos ei tiedä mitä siellä pitäisi olla! Ensiasunnon ostaja yleensä ostaa ensimmäisen (!!) asunnon, mistä ihmeestä kaikkea voi tietää jos joku ei kerro?

Menossa verotoimistoon joskus ens viikolla. Täällä perähikiällä verotoimistokin on auki vaan par päivää viikossa. Siks mä en varmaan mitään tiedäkään kun asutaan täällä..(:

kyllä luulis tietävän, et jos on ensiasunto et sillo veroissa se kuuluu ensiasunto kohtaan. Mut se on sellasta ku kaikki tollot saa asuntoja ostaa

Mulla on ensiasunto ja viime vuonna oli täytetty esitäytetyssä väärään kohtaan. Tänä vuonna oli korot oikeassa kohdassa. Saat muutettua ne takautuvasti. Menen käymään siellä perähikiän verotoimistossa ja hakemassa tarvittavat paperit.

Itse tein samassa tilanteessa verotuksen oikaisupyynnön. Takautuvasti maksavat muistaaksen viideltä vuodelta. Simppeli homma. Katso vero.fi, sieltä löytyy oikaisupyynnön lomake, siihen laitat joka vuoden verolapun numeron erikseen ja selitykseksi vain että asuntolainan korot muutettava ensiasunnon velan koroiksi :) Aika kauan meni päätöksessä mutta tuli kuitenkin ja jonku satasen sain takaisin heti päätöksen tultua :)

Yhteistyössä