Ensi viikon ruoista, mitä olet ajatellut kokkaavasi vappuaattona? Entä vappupäivänä? Ja jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiree"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiree"

Vieras
teille tulee vappuna vieraita kylään, joille tarjoatte ruokaa, niin mitä tarjoat? Entä kahvin kanssa?

Meillä perinteisiä herkkuja vappuaattona ja vappupäivänä tänne tulevat kyläilemään vanhempani.

On niin kiva kokata isommalle väelle sapuskaa, vaan se suututtaa todenteolla omissa vanhemmissani, että miksi he syövät niin onnettoman vähän tekemääni ruokaa? Viime kerrallakin tein mm; jälkkäriksi vispipuuroa. Niin ainoastaan äitini sitä söi. Isäni ei lainkaan, väitti, että vatsa on täynnä, vaikkei ollut edes kummoista annosta lämmintä ruokaa syönytkään. Mutta kotonaan, kun äitini tekee "visparia" tai kiisseliä, niin kyllä siellä hälle herkut maittavat.

Mutta nyt vappuruoaksi ajattelin tehdä tämmöistä; keitetyt perunat, kastike, nakkeja, jauheliharullia, jotain silliä, leipäjuustoa, perunasalaattia, vihersalaatti (salaatti-kurkku-tomaatti) + salaatinkastike, makaroni-kinkku-herne-maissi-porkkana + majoneesi. Jälkkäriä en ehkä tee lainkaan, itse en voi makeaa nyt pahemmin syödä, niin hukkaan menee koko satsi.

Kahville perusherkut eli munkkeja, keksejä, kinkkujuustopiirakkaa.

No en oo yhtään edes tajunnut miettiä vappu -menuuta. Tässä kuopuksen 1 vuotis synttärit sunnuntaina ja niitä olen suunnitellut. Nyt sitten vasta tajusin, että vappukin tosiaan on jo heti ens viikolla. Meillä miehen vanhemmat tulevat tänään ja ovat koko ensi viikon kylässä, että kyllä jotain perinteistä vappu juttua pitää kehittää.

Joten siis nakkeja ja perunasalaattia ainakin. Munkkeja täytyy ostaa, kun itse niitä en paista. Simaa on tulossa nyt jo synttäreitä varten. Varmaan pitää laittaa vielä toinen satsi tulemaan. Jospa jotain grilliruokaa sitten, broileria, lihaa ja ehkä kalaakin grilliin, keitettyjä perunoita, salaattia. Ja nyt alko tekee mieli pastasalaattia. Ehkä se vappukin näillä eväillä saada aikaiseksi. Vapputorilla käydään ja sieltä sitten jotain herkkua aina tarttuu mukaan.

Kuulostipa kummalliselta, ap.

En ole koskaan tajunnut vispipuuroa jälkkärinä. En minäkään söisi täyttävää puuroa ruoan jälkeen! Jälkkäriksi jotain parempaa, niitä munkkeja vaikkapa näin vappuun.

Meillä vappuna grillataan. Pihvejä ja kasvisnyyttejä. Herkkusieniä ja pekonia, sekä erilaisia vartaita. Lisäksi ihania keväisiä raikkaita salaatteja. Jälkkäriksi simaa ja niitä munkkeja.

Mennään miehen kanssa piknikille, jos sää sallii aattona. Tehdään ainakin kolmioleipiä, salaattia, munkkeja mukaan. Simaa haluaisin, mutta olen raskaana joten jää ehkä juomatta. No mies ainakin saa juodakseen.

Jaa-a, ehkä sitä voisi pienimuotoisen vappumenun tehdä, vaikka kahden miehen kanssa ollaankin. Eli patonkia, tuoresalaattia, juustokierteitä, silliä, nakkeja ja jotain marjoja. Ja munkkeja ja kuohuviiniä.

Yhteistyössä