Ensi viikolla alan selvittämään yksinhuoltajuusmahdollisuksia, unettomien öiden jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen

Vieras
ex taas lyö vain luurin korvaan, kun yritän soittaa ja puhelin menee heti kiinni. Jouluna olen viimeksi yhteyden häneen saanut. Nyt on kuulemma muuttanut, mutta eipä ole minulle kertonut asiasta.

En saa nytkään unta. Pelottaa mitä tuleman pitää ja jos en saakaan yksinhuoltajuutta. Siinähän ex saa haukkua minut taas hulluksi :(

Isä ei tapaa lasta (vaikka kuulemma haluaisi??), ei kerro minulle osoitettaan, ei vastaa yhteydenottoihin, ei maksa elatusmaksuja ajallaan, isän piti hoitaa lasta heinäkuu, kun tarhat olivat kiinni mutta katosi taivaan tuuliin...

Voinko oikeasti hävitä tämän tai osaao asianajaja kertoa mahdollisuuksistani saada yksinhuoltajuus ja rauha elämään?

Ota nyt lastenvalvojaan yhteyttä. Itse olin järkevä enkä ole antanut 2 nuorimpaa tunnustaa niin ei ole moisia ongelmia. Raskastahan tämä kyllä on huolehtia yksin 4 lapsesta mutta parempi näin kun riidellä lasten isän kanssa. toivottavasti asia selviää

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä se lastenvalvoja voi asiaan tehdä, jos is ei kerran tule?

No hän voi auttaa esim. siinä, että kaikki yhteydenpito hoidetaan hänen kauttaan, sinun ei siis tarvitse ottaa yhteyttä lapsen isään eikä hänen sinuun. Jos haluat, myös tapaamiset/lapsen meno isälleen eli vaihtotilanteet voidaan järjestää muualla kuin sinun silmiesi alla. Jos elatusmaksuja ei mies maksa, niin ne kannattaa hakea Kelasta. Ja ehdottomasti kannattaa hakea sitä yksinhuoltajuutta.

Siis tapaamaan lasta vai sinne lastenvalvojan luokse? Lastahan ei ole isän pakko tavata ( minusta käsittämätöntä) mutta jos ei halua tulla lastenvalvojalle yhdessä sinun kanssa, käy sitten yksin. Jos yhteishuoltajuus sitä vaikea muuttaa mielestäni yksinhuoltajuudeksi ( juuri siksi en antanut nuorempia lapsia tunnustaa kun olen yrittänyt vanhempien lasten yhteishuoltajuutta muuttaa yksinhuoltoon muttei onnistu kun isä ei suostu vaikkei ota koskaan lapsia luokseen)

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

No hän voi auttaa esim. siinä, että kaikki yhteydenpito hoidetaan hänen kauttaan, sinun ei siis tarvitse ottaa yhteyttä lapsen isään eikä hänen sinuun. Jos haluat, myös tapaamiset/lapsen meno isälleen eli vaihtotilanteet voidaan järjestää muualla kuin sinun silmiesi alla. Jos elatusmaksuja ei mies maksa, niin ne kannattaa hakea Kelasta. Ja ehdottomasti kannattaa hakea sitä yksinhuoltajuutta.

Otan kuitenkin yhteyttä asianajajaan, koska oikeuteenhan tässä on mentävä tämän huoltajuusasian kanssa.

Ei ole tapaamisia ollut, enkä myöskään voi antaa lasta isälle, jos en edes tiedä missä hän asuu!
Olen kerran ollut yhteydessä lastenvalvojaan ja hän sanoi ettei tarvitse lasta antaa. Ex taas ei suostunut valvottuihin tapaamisiin.

Siinä suhteessa, mitä lastenvalvojalle jää?

Tässä kunnassa on 1 lastenvalvoja, enkä ollut kovin vakuuttunut hänen ammattitaidostaan, valitettavasti :(

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:

Siis tapaamaan lasta vai sinne lastenvalvojan luokse? Lastahan ei ole isän pakko tavata ( minusta käsittämätöntä) mutta jos ei halua tulla lastenvalvojalle yhdessä sinun kanssa, käy sitten yksin. Jos yhteishuoltajuus sitä vaikea muuttaa mielestäni yksinhuoltajuudeksi ( juuri siksi en antanut nuorempia lapsia tunnustaa kun olen yrittänyt vanhempien lasten yhteishuoltajuutta muuttaa yksinhuoltoon muttei onnistu kun isä ei suostu vaikkei ota koskaan lapsia luokseen)

Isä ei tule lastenvalvojan luokse yksin eikä kaksin, kun ei edes vastaa puhelimeen, joten kiinnostus 0.

Minusta sekään ei ole oikein ettei tunnusteta lasta. Onhan lapsella oltava oikeus olemassa olevaan isään ja edes mahdolliseen perintöön, jos ei muuta.

Heti yhteys lastenvalvojaan ja jos on kulunut kaksi vuotta niin ettei isä tapaa lastaan voit saada yksinhuoltajuuden. Älä edes yritä vaan ole järkevä, koska kun on yhteishuoltajuus ja lapset kasvaa isä voi saada yhtäkkisen isyyspureman ja alkaa vaatia tapaamisia kun niissä ei ole mitään hoitamista niin mulle kävi. En hakenut yksinhuoltajuutta ja hoidin lapset yksin kymmenvuotiaiksi. Isä keksi että voisi ottaa jopa lapset luokseen asumaan tai ainakin laajennetun tapaamisoikeuden halusi. . Tuli asianajajalta paperit että yritän estää tapaamisia ja annettava lapset tapaamisiin. Lapset täysin vieraantuneita isästään. Lastenvalvojasta oli vaan todella hienoa että isä haluaa osallistua lasten elämään nyt. Oon niin pettynyt itseeni etten aikoinaan hakenut yksinhuoltajuutta ja nyt isä täällä määräilee meidän uusioperheen kesälomatkin kun haluaa lapset just silloin luokseen kahdeksi viikoksi ja jos en suostu niin kuulemma tulee taas kutsu oikeuteen että estän tapaamisia.

Mistä tuon kahden vuoden rajan olet kuullut?
Minä ymmärsin, että huoltajuusasiat eivät mene tapaamisasian kanssa yhdessä. Ja minullakin on kyse vain huoltajuudesta.

Kun lapsi on lähempänä 12 vuotta, painaa hänenkin mielipiteensä, os ovat vieraantuneita. Eikö teillä sitten?

Minä en vain edelleen ymmärrä mitä lastenvalvoja voi tässä, koska hänellä ei ole valtaa päättää mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja minä itse:
Heti yhteys lastenvalvojaan ja jos on kulunut kaksi vuotta niin ettei isä tapaa lastaan voit saada yksinhuoltajuuden. Älä edes yritä vaan ole järkevä, koska kun on yhteishuoltajuus ja lapset kasvaa isä voi saada yhtäkkisen isyyspureman ja alkaa vaatia tapaamisia kun niissä ei ole mitään hoitamista niin mulle kävi. En hakenut yksinhuoltajuutta ja hoidin lapset yksin kymmenvuotiaiksi. Isä keksi että voisi ottaa jopa lapset luokseen asumaan tai ainakin laajennetun tapaamisoikeuden halusi. . Tuli asianajajalta paperit että yritän estää tapaamisia ja annettava lapset tapaamisiin. Lapset täysin vieraantuneita isästään. Lastenvalvojasta oli vaan todella hienoa että isä haluaa osallistua lasten elämään nyt. Oon niin pettynyt itseeni etten aikoinaan hakenut yksinhuoltajuutta ja nyt isä täällä määräilee meidän uusioperheen kesälomatkin kun haluaa lapset just silloin luokseen kahdeksi viikoksi ja jos en suostu niin kuulemma tulee taas kutsu oikeuteen että estän tapaamisia.

Oonko mä ihan hakoteillä vai... Yksinhuoltajuus ei kumoa isän tapaamisoikeutta? Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin vaikka vaan toisella olis huoltajuus.

Minä ymmärsin, että huoltajuusasiat eivät mene tapaamisasian kanssa yhdessä. Ja minullakin on kyse vain huoltajuudesta.

Kun lapsi on lähempänä 12 vuotta, painaa hänenkin mielipiteensä, os ovat vieraantuneita. Eikö teillä sitten?

Minä en vain edelleen ymmärrä mitä lastenvalvoja voi tässä, koska hänellä ei ole valtaa päättää mitään?

tapaamis- ja huoltoasiat eivät ole sama asia, totta. sulla on hyvät perusteet yksinhuoltajuuteen, jos ei isä kerran ole missään yhteyksissä. sen voi nimittäin saada sillä perusteella, että sulle aiheutuu turhaa vaikeutta hoitaa lapsen asioita, passeja sun muita virkapapereita jihin tarvitaan molempien huoltajien nimet. tällä perusteella minä sain esikosta yksinhuoltajuuden. toki isä voi sitten lähteä oikeuteen asiaa viemään, mutta jos kiinnostusta ei kerta ole senkään vertaa että kertoo elinpaikkaansa, niin enpä usko että jaksaa oikeuteen lähteä :whistle:

ja lastenvalvojalla voitte myös tehdä tapaamissopimuksen. isänhän ei ole siitäkään pakko kiinni pitää, siis senkään nojalla pakko lasta tavata, mutta ainakaan hän ei voi lasta alkaa itselleen pyytämään miten sattuu. valvottuja tapaamisia voi vaatia jos isällä esim. päihde-/mielenterveysongelma, pitkä aika lapsen tapaamisesta yms syistä.

Yksi tuttu sai kun haki sen jälkeen kun isästä ei ollut kuulunut mitään sinä aikana. Minä tyhmänä vaan uskoin että miksi välittäisi kun ei välittänyt pienenäkään, enkä hakenut. Nyt ne siellä laittaa ruokaa ja siivoo ja se on yhteistä tekemistä isän kanssa. Lastenvalvoja on sellainen ihminen joka pyrkii pitämään lasten elämässä molemmat vanhemmat ja täällä on esim. sellainen joka kertoi että isä soitti ja kertoi kaipaavansa lapsia ja hänellä kyynel oli vierinyt pitkin poskia kun isä oli soittanut ja isä oli vaikuttanut todella fiksulta. Sanoin siihen vaan että kyllä se on mullakin useampi kyynel vierinyt vuosien varrella kun töihin olis pitänyt mennä ja isä ei vastaa puhelimeen ja vieraalla paikkakunnalla yrität jonkun puolitutun hätäpäissään saada lasten luokse,ettei mene työpaikka. Tää onkin uusi lastenvalvoja ja eron aikaan oli sellainen joka kyllä pystyi sanomaan ettei isä voi yhtäkkiä oman päähänpiston mukaan tulla ja sanoa että vien lapset mummolaan toiselle puolelle suomea viikoks. Tapaamisaikoja on noudatettava ja lapsia ei mun tarvi antaa mukaan. Kyllä niillä valtaa on jos haluavat sitä käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja minä taas:

Yksi tuttu sai kun haki sen jälkeen kun isästä ei ollut kuulunut mitään sinä aikana. Minä tyhmänä vaan uskoin että miksi välittäisi kun ei välittänyt pienenäkään, enkä hakenut. Nyt ne siellä laittaa ruokaa ja siivoo ja se on yhteistä tekemistä isän kanssa. Lastenvalvoja on sellainen ihminen joka pyrkii pitämään lasten elämässä molemmat vanhemmat ja täällä on esim. sellainen joka kertoi että isä soitti ja kertoi kaipaavansa lapsia ja hänellä kyynel oli vierinyt pitkin poskia kun isä oli soittanut ja isä oli vaikuttanut todella fiksulta. Sanoin siihen vaan että kyllä se on mullakin useampi kyynel vierinyt vuosien varrella kun töihin olis pitänyt mennä ja isä ei vastaa puhelimeen ja vieraalla paikkakunnalla yrität jonkun puolitutun hätäpäissään saada lasten luokse,ettei mene työpaikka. Tää onkin uusi lastenvalvoja ja eron aikaan oli sellainen joka kyllä pystyi sanomaan ettei isä voi yhtäkkiä oman päähänpiston mukaan tulla ja sanoa että vien lapset mummolaan toiselle puolelle suomea viikoks. Tapaamisaikoja on noudatettava ja lapsia ei mun tarvi antaa mukaan. Kyllä niillä valtaa on jos haluavat sitä käyttää.

Jos tapaamissopimuksessa lukee millon isä tapaa lapsia, ei voi edes lastenvalvoja muuttaa sitä hetken mielijohteesta vaikka isällä kyynel jos toinenki vierähtäis .

Ota nyt lastenvalvojaan yhteyttä. Itse olin järkevä enkä ole antanut 2 nuorimpaa tunnustaa niin ei ole moisia ongelmia. Raskastahan tämä kyllä on huolehtia yksin 4 lapsesta mutta parempi näin kun riidellä lasten isän kanssa. toivottavasti asia selviää

Vaikutat todella järkevältä tosiaan...

Meillä oli samanlainen tilanne, isä ei tavannut lapsiaan säännöllisesti ja lopulta loppuivat
tapaamiset kokonaan. Mihinkään lasten tärkeisiin asiaihin ei osallistunut, esim. vanhimman
sairaalajaksoon, vaikka aina lupaili tulla.
Kun en saanut häneen enää yhteyttä puhelimitse ja osoitetta ei ole antanut minulle, ei
minulle jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin mennä oikeuteen.
Käräjäoikeus päätti, että saan yksinhuoltajuuden ja isällä oikeus tavata lapsiaan 3h/viikko.
Perusteluna, että isä ei ottanut yhteyttä oikeuteen vaikka hänelle lähetettiin useampia kirjeitä, tulla keskustelemaan asiasta.
Saivat hänestä huonon kuvan ja omat perusteeni saada yksinhuoltajuus uskottiin.
Mä palkkasin hyvän asianajajan hoitamaan juttua, ja se kannatti.

Alkuperäinen kirjoittaja on se vaan raskasta:

No meillä isä kieltäytyi tunnustamasta lasta, kuulema sama mistä se raha tulee. Mutta kun elatusmaksu ja isyydentunnustus ovat kaksi eri asiaa.
Minäkään en pakottanut, koska se olisi tuonut mukanaan elatusvelvollisuuden ja tapaamisoikeuden.
Nyt ei tarvitse tapella koska kela maksaa elarit.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

No meillä isä kieltäytyi tunnustamasta lasta, kuulema sama mistä se raha tulee. Mutta kun elatusmaksu ja isyydentunnustus ovat kaksi eri asiaa.
Minäkään en pakottanut, koska se olisi tuonut mukanaan elatusvelvollisuuden ja tapaamisoikeuden.

mutta mmites sitten perintöasiat menee? onko tunnustamattomalla lapsella aikanaan oikeus saada isästään perintöä?

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Niin, lapsen oikeuden tavata isäänsä.
Meillä on tapaamiset sovittu, mutta mä en oo yhtään varma enään että tapahtuuko siinä lapsen oikeus, jos isä ei niitä noudata.

Sepä olisikin sillä selvä, jos isä tapansa mukaan ei tulisi käsittelyyn oikeudessa. Mutta kun omaa jokseenkin kierojakin ominaisuuksia eli osaa valehdella todella taitavasti.
Tähän asti ei ole kyllä osallistunut mihinkään.

Ja mielenterveysongelmista sen verran.. isä syö masennuslääkkeitä ja on todella väsynyt aina kun olen nähnyt hänet. Muuten hänen terveydentilastaan en tiedä.

Yhteistyössä