Enpä mä sitten turhia hätäillytkään.. *turhis kaiketi*

Kun mietin joskus viimeviikolla kuinka pian otan neuvolaan yhteyttä, kun vauvalla meni maha löysälle korvikkeesta. Lopputuloksena oli vihreä vesiripuli, ja pahoin rakoille palanut peppu. :( Oireet helpotti ja peppu parani kun palattiin tissille pariksi päiväksi. Neuvolan ohjeella otettiin sitten eilen korvike taas mukaan, vaihdettiin jauheeseen joka kuulema "pilkotumpaa" ja sopivampaa. Tänään tummanvihreet ripulit taas. Onneksi päästään keskiviikkona neuvolalääkärille, ja toivon mukaan saadaan lähete ja resepti... Että piti vielä tämäkin kokea viimesen pienen kanssa. :|

Aloitettiin viimeviikolla Semperin korvikkeella, sitä on saanut satunnaisia määriä ruuan seassa mm. ilman oireita. Ja kuulemani mukaan on ns. miedoin korvike. Nyt vaihdettiin Nanin jauheeseen, mutta ei hyvältä näytä.

Reseptiä ei olla siis vielä saatu, en tiedä mitä ne sitten määrää. Jotakin apteekin korviketta. Mulla kun ei ole kokemusta näistä, ei ole maitoallergisia lapsia ollut tässä iässä kukaan muu lapsista. Vauva siis nyt 6kk.

*
Jos on maitoallergiaa... niin Almiron Peptiä saa apteekista ilman reseptiäkin. Tosin Kelan korvausta siitä ei saa.
Just ollaan käyty sama kuvio läpi. Pari kuukautta jouduttiin maksamaan itse Almiron Peptit vauvalle. Tänään tuli uusi Kela-kortti, ja tästä eteenpäin saadaan 72% korvausta siitä!
Tsemppiä teille! Toivottavasti saatte selville mikä oireet aiheuttaa.

Ei se resepti apteekin korvikkeissa mitään merkkaa. Saa ostettua ilman reseptiäkin, ihan yhtä kalliita reseptin kanssa tai ilman.
Kelan korvauksiin tarvitsee todistettu plussa allergiatesteissä.

No mä nyt en edelleenkään tiedä miten nää kuviot menee. Neuvolan-täti sanoi vaan, että saatte sitten reseptin, jolla sen korvikkeen saa hiukan edullisemmin, ja lähete keskussairaalaan jossa sit tutkitaan. Jos sieltä saadaan todistettu allergia niin KELA-korvaus tulee sitten, ja voi hakea takautuvasti. Ei mulla ole tarvetta nyt sitä lähtee ostamaan kun voidaan tissitellä, ja oma ruokavalio on jo valmiiksi lähes maidoton kun olen itse maitoallerginen.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ei saa vetää herneitä, mut miksi et imetä? Kun olitte kumminkin palannut rinnalle?
Imetän mä vielä. Oli tarkoitus vieroittaa vauva hiljakseen rinnasta, ja siirtyä korvikkeelle, mutta nyt palataan kyllä takas rinnalle. Lopetusen syyt on ihan henk.kohtasia, enkä ala sitä puimaan tässä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Aloitettiin viimeviikolla Semperin korvikkeella, sitä on saanut satunnaisia määriä ruuan seassa mm. ilman oireita. Ja kuulemani mukaan on ns. miedoin korvike. Nyt vaihdettiin Nanin jauheeseen, mutta ei hyvältä näytä.

Reseptiä ei olla siis vielä saatu, en tiedä mitä ne sitten määrää. Jotakin apteekin korviketta. Mulla kun ei ole kokemusta näistä, ei ole maitoallergisia lapsia ollut tässä iässä kukaan muu lapsista. Vauva siis nyt 6kk.
Soijamaitoa apteekista. Ja pyydä lääkäriltä sitten B-lausunto, niin korvikemaito on saman hintaista kuin normimaito. Tarvii kyllä ehkä erityislääkärin lausunnon, mutta neuvolasta lähettävät sinne.
Onneksi suolistoperäinen paranee iän myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko kokeillut tuttelin omneota?sitä jauhetta.meille ei käynyt mikään muu ja nyt vahvasti näyttää kun siirryttiin oikeaan maitoon että on maitoallergia(1v)
En ole kokeillut. Vaan näitä jo mainitsemiani. Enkä viitsi toista rääkätä tän enempää, katsotaan nyt mitä se neuvolalääkäri sanoo..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Kela-korvausta ei saa apteekin korvikkeista takautuvasti.
Meidänkin neuvolan täti väitti että saisi, mutta eräs allergisen äiti kertoi että näin ei ole.
Saa siitä lähtien kun B-lausunto on toimitettu Kelaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Kela-korvausta ei saa apteekin korvikkeista takautuvasti.
Meidänkin neuvolan täti väitti että saisi, mutta eräs allergisen äiti kertoi että näin ei ole.
Ok. No ei sillä kaiketi ole väliä, pääasia että vauva saa maitonsa. Toivon mukaan ei vie meitä konkurssiin!

vieras
Oletko kokeillut tuttelin omneota?sitä jauhetta.meille ei käynyt mikään muu ja nyt vahvasti näyttää kun siirryttiin oikeaan maitoon että on maitoallergia(1v)
En ole kokeillut. Vaan näitä jo mainitsemiani. Enkä viitsi toista rääkätä tän enempää, katsotaan nyt mitä se neuvolalääkäri sanoo..
Minullakin on 4:s eli viimeinen lapsi maitoallerginen...

vieras
niinhän se on.mutta jos ei ota mitään kantaa oireisiin niin sitä kannattaa kokeilla.pirun kallista kun 4.40e ja siitä tekee kolme päivää.se on kuulemma masu ystävällisin.

niinhän se on.mutta jos ei ota mitään kantaa oireisiin niin sitä kannattaa kokeilla.pirun kallista kun 4.40e ja siitä tekee kolme päivää.se on kuulemma masu ystävällisin.
Ahaa. Pistän korvan taakse. En viitsi vielä lähteä ostamaan, kun on jo kahtakorviketta kaapissa, suotta niitä keräämään montaa merkkiä kun jäävät sitten pyörimään.

Neuvolalääkärissä käyty.
Lääkäri sitä mieltä, että jotain tässä nyt on, kun reaktio tuli noin nopeasti ja selvästikkin korvikkeesta. Altistukseen tulee lähete kun ensin kokeillaan Almiron Peptillä tuleeko oireet. Sillä välin mun oma ruokavaliokin täysin maidottomaksi juustoa myöden, jottei vahingossakaan tule maitoproteiinia mistään rintamaitoonkaan, niin kauan kun sitä vielä rinnalla saa.
Sen mukaan oirehtiiko Almiroon vai ei menee lähete altistukseen, oireiden ilmaantuessa nopeammin, muutoin sitten ei niin kiireellisenä, jotta saadaan lausunto KELAa varten.

Ja reseptillä EI saa mitään alennusta maitojauheen hinnasta, vasta kun KELA on hyväksynyt b-lausunnon niin saa, silloin voi hakea korvausta myös takautuvasti mutta vain reseptillä ostetuista maidoista. Eli onneksi kuitenkin saatiin resepti.

Ei kellään olis sellasta linkkiä mistä löytyy kaikki maidon johdannaiset, että osaan välttää ruokaa ostaessani niitä? Eli esim. herajauhe, ja mitäs niitä nyt muita onkaan??

Yhteistyössä