Enpä olisi uskonut, että töihin paluu menee näin vaikeaksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäitinä vielä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäitinä vielä

Vieras
Pakko vaan jonnekin purkautua, kun on jo melkein epätoivoinen olo. Muutenkin on ristiriitaista viedä lapset (3v ja 1v3kk) hoitoon, mutta kun kuitenin päätin töihin palata niin eihän näin keskellä vuotta irtoa hoitopaikkaa mistään! Ja kun kunnalliselta puolelta kyselen niin tylysti vaan ilmoitetaan, että tällä hetkellä ei ainakaan samaan paikkaan saa ja että tilannehan voi aina muuttua.. tammikuusta siis viimeistään aloittelisin.

Hoitopaikkaa pk:n olen hakenut jo maaliskuussa, perhepäivähoitajia ei täällä ole ja yksityisiäkin tosi vähän. Yksityisiltä olen nyt alkanut kyselemään, mutta aika täyttä on niilläkin. Täytyishän sitä pian töihinkin ilmoittaa jos en yksinkertaisesti pysty palaamaan sinne sovittuna aikana. Tottahan on, että pakko on joku paikka järjestää, mutta en haluaisi viedä eri paikkoihin ja ihan eri puolelle kaupunkia! Onko jollain kokemusta siitä, että on ikään kuin jäänyt odottelemaan vapautuvaa/sopivaa paikkaa vai miten tässä nyt kannattaisi toimia.. Työnantajakin varmaan innoissaan..

Aika outoo jos oikein ymmärsin et oot hakenu paikkaa jo maaliskuussa? Siis noissa kunnallisissa hoitovuosi alkaa elokuussa ja siloin niitä paikkoja päikkiksissä on kun eskareista tulee koululaisia. Näin ainakin selitti pk johtaja mulle tässä taannoin.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
hommaa kotiin hoitaja. Tulee maksamaan saman ku veisit päivähoitoon. Ota kelasta enemmän tietoa.

kunnan kautta saa kotiin hoitajan jos sulla on 3 alle kouluikäistä lasta.
muutoin joudut maksamaan vähintään 6? /h palkkaa ja sos.kulujen jälkeen kulu on n 9.60?/h
yksityisen hoidon tukea saa n 350? kahdesta lapsesta, ja hoitolisää mahdollisesti päälle.

Mä olen näitä juuri selvitellyt kun olisin kotiin tarvinnut hoitajan yhdeksi päiväksi viikossa, päiväkotipaikan sain onneksi kun ei sopivaa ihmistä löytynyt.

uups, karkas..

Niin eli saman verran joutuvat maksamaan kahdesta lapsesta hoitoa kuin jos joutuisivat viemään päiväkotiin lapset. Heillä kaks omaa lasta ja yks ulkopuolinen lapsi kulkee heillä hoidossa. Saavat kulukorvauksia ja mitä kaikkea muutakin, joten lopputulos on se että eivät maksa tosiaan yhtään sen enempää siitä että heillä hoitaja kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
hommaa kotiin hoitaja. Tulee maksamaan saman ku veisit päivähoitoon. Ota kelasta enemmän tietoa.

muutoin joudut maksamaan vähintään 6? /h palkkaa ja sos.kulujen jälkeen kulu on n 9.60?/h
yksityisen hoidon tukea saa n 350? kahdesta lapsesta, ja hoitolisää mahdollisesti päälle.

Mä olen näitä juuri selvitellyt kun olisin kotiin tarvinnut hoitajan yhdeksi päiväksi viikossa, päiväkotipaikan sain onneksi kun ei sopivaa ihmistä löytynyt.

No en minä kyllä tasan saanut aikanaan kotiin hoitajaa, kun meillä oli neljä alle kouluikäistä. Onko tämä jotain uusinta uutta?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:

No en minä kyllä tasan saanut aikanaan kotiin hoitajaa, kun meillä oli neljä alle kouluikäistä. Onko tämä jotain uusinta uutta?

en tiedä onko uutta vaiko ei, kelan sivuilta tuosta olen lukenut.
Ongelmahan on usein se ettei ole mistä niitä hoitajia ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:

en tiedä onko uutta vaiko ei, kelan sivuilta tuosta olen lukenut.
Ongelmahan on usein se ettei ole mistä niitä hoitajia ottaa.

Juu. Eivät kyllä silloin meille tuota ehdottaneetkaan, mutta siitä on jo aikaa...

yleinen käytäntö on se että toukokuussa päätetään seuraavan elokuun tarhapaikat.lukuvuoden välissä tulevat eli sisnä esim. tammikuussa aloittavana saat sen paikan /paikat jotka vapaina. eli jos toukokussa kaikki hakijat aloittaneet syksyllä ja täyttäneet jo olemassa olevat paikat et voi muuta kuin tyytyä paikkoihin jotka sulle tarjotaan.päivähoito-oikeudessahan kunnan on tarjottava paikkaa mutta ei siinä määritellä että paikka tulisi olla kodin läheltä.siksi lapsen kannalta vanhempien aina kannattaisi hakea syksyn paikkoja ja sovittaa työhönpaluu syksyyn. siis jos haluaa lähi paikan.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
yleinen käytäntö on se että toukokuussa päätetään seuraavan elokuun tarhapaikat.lukuvuoden välissä tulevat eli sisnä esim. tammikuussa aloittavana saat sen paikan /paikat jotka vapaina. eli jos toukokussa kaikki hakijat aloittaneet syksyllä ja täyttäneet jo olemassa olevat paikat et voi muuta kuin tyytyä paikkoihin jotka sulle tarjotaan.päivähoito-oikeudessahan kunnan on tarjottava paikkaa mutta ei siinä määritellä että paikka tulisi olla kodin läheltä.siksi lapsen kannalta vanhempien aina kannattaisi hakea syksyn paikkoja ja sovittaa työhönpaluu syksyyn. siis jos haluaa lähi paikan.

Tiedän kyllä tämän, mutta siltikin harmittaa! Haluaisin lapset ihan käytännön syistä samaan paikkaan, niinkuin varmaan moni muukin. Muutenkin aamun ja illan aikataulut varmasti tekevät tiukkaa. Ja onhan se kiva, että lapset olisivat samassa paikassa.

Tuota hoitajaa kotiin täytyisi varmaan selvitellä enemmän. Mielessä sekin on käynyt. Mutta mistähän niitä hyviä ja luotettavia hoitajia sitten vaan löytyisi?

Meillä oli kotona lastenhoitajana miehen työtoverin tyttö, siis löytyisikö teiltä tuttavapiiristä immeistä joka ei oo saanu opiskelupaikkaa, siis et ois vapaana? Ja sitte mein naapuri löysi mll:n kautta, soitti hoitajavälitykseen jossa siis välitetään noita tuntipalkkahoitajia, mut kysy oisko niillä suositella ja sai hyvän hoitajan tiedot sieltä ja näin jonotti ja sai pk paikan lapsilleen haluamastaan paikasta kun kotona oli hoitaja jonotusajan.

Meillä au-pair malesiasta!aivan ihana.Varmaan monelle riittäisi au-pair lapsia hoitamaan?!Meillä kyllä lapset koulussa/eskarissa ja päiväkodissa,mutta au-pair auttaa muutenkin.Loistava juttu!suosittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja rikas:
Meillä au-pair malesiasta!aivan ihana.Varmaan monelle riittäisi au-pair lapsia hoitamaan?!Meillä kyllä lapset koulussa/eskarissa ja päiväkodissa,mutta au-pair auttaa muutenkin.Loistava juttu!suosittelen!

Voinko kysyä, että paljonko au-pairista tulee teille kustannuksia kaiken kaikkiaan kuukaudessa?

Alkuperäinen kirjoittaja kukeseen:
Alkuperäinen kirjoittaja rikas:

Voinko kysyä, että paljonko au-pairista tulee teille kustannuksia kaiken kaikkiaan kuukaudessa?

En nyt täysin osaa tuohon vastat kun mies hoitanut nuo viralliset paperit yms. Mutta annetaan hänelle kuukausirahaa "käyttörahaa" 300e ,ruoka ja oma huone.Täytyy kysyä mieheltäni. Tämä on jo toinen au-apairimme,joten ei olla pariin vuoteen edes kustannuksista puhuttu....

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
jos sulla on työpaikka niin kaupunki tai kunta on velvollinen sulle sen hoitopaikan hommamaan 2vk...

Hällä oliki ongelma (jo luit ap:n aloituksen) et haluu lapset samaan paikkaan. Toki kunta on velvollinen tuon hoitopaikan järjestään 2vkk:ssa, mut se voi tarjota hoitoa eim. toisesta kaupunginosasta ja juuri niinku ap:lla et kaks lasta eri paikkoihin. On siinä aamul sompailemista et saa kaks vietyy eripuolille kaupunkii ja viel ehtii töihi :(

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Meillä oli kotona lastenhoitajana miehen työtoverin tyttö, siis löytyisikö teiltä tuttavapiiristä immeistä joka ei oo saanu opiskelupaikkaa, siis et ois vapaana? Ja sitte mein naapuri löysi mll:n kautta, soitti hoitajavälitykseen jossa siis välitetään noita tuntipalkkahoitajia, mut kysy oisko niillä suositella ja sai hyvän hoitajan tiedot sieltä ja näin jonotti ja sai pk paikan lapsilleen haluamastaan paikasta kun kotona oli hoitaja jonotusajan.

Laitoinkin heti MLL:lle kyselyn. Toisaaltahan tuo ois tosi hyvä vaihtoehto tälle pienemmälle, sais vielä hetken olla kotona!

Riippuu tietysti paljonko hoitajalle jäis sitten loppujen lopuksi itse maksettavaa, ei mitään käsitystä kuinka paljon yksityisesti tulevalle hoitajalle pitäisi maksaa 8h työpäivästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
jos sulla on työpaikka niin kaupunki tai kunta on velvollinen sulle sen hoitopaikan hommamaan 2vk...

Hällä oliki ongelma (jo luit ap:n aloituksen) et haluu lapset samaan paikkaan. Toki kunta on velvollinen tuon hoitopaikan järjestään 2vkk:ssa, mut se voi tarjota hoitoa eim. toisesta kaupunginosasta ja juuri niinku ap:lla et kaks lasta eri paikkoihin. On siinä aamul sompailemista et saa kaks vietyy eripuolille kaupunkii ja viel ehtii töihi :(

niin olikin..
anteeksi...

:whistle: :ashamed:

En tiedä mitä naapuri omalle hoitajalle maksoi, mut me makstettiin sille meidän hoitajalla silloinen mll:n tuntitaksa 4.20e, joka nyt on noussu 6.20e/h kun sai kotihoidontuen perusosan niin ei hirveesti joutunu lisää laittamaan, meillä toisn ei tullu sitä 8h/päviä vuorotyön vuoks. Mut siis hoitajalle kuulu vaan lastenhoito ja kevyet kotityöt mm lelujen raivaus yms. ympäristön siistiminen ja minä tein ruuat valmiiksi ja hän lämmitti. Mut oli tosi kiva ja helpoo kun lapsi sai jäädä kotii nukkuu aamulla, eikä ollu tuota haku/vienti rumbaa :)

Yhteistyössä