enpä enää päästä lasta naapuriin uimaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja dgh:
No herranjumala kyllä kai 9vee osaa jo uida nii hyvin, ettei tavi vieressä kytätä koko ajan???????????

Mä oon 25 v. enkä osaa uida, eli ei kaikki osaa 9. v:nä uida, itseasiassa iso osa ihmisistä on uimataidottomia

Alkuperäinen kirjoittaja tuutikki:
Siis miksi tässä puhutaan nyt erityislapsesta, kuka on erityislapsi??? En ymmärtänyt. Ja oikeesti oliko se allas niin syvä kuin Niagaran putous että sinne yheksänvuotias olisi voinut hukkua??

Ap:n oma lapsi. Ja naapurin normaali (sori kaikkien erityislasten vanhemmat) lapsi oli jäänyt altaaseen kiinni.

... sellanen allas mitä kaupasta saa ostaa? Semmonen puhallettava, pari metriä halkaisijaltaan ja vettä aikuisella alle polven vain oikeen aikuisten uima-allas tikkaine kaikkineen?

Alkuperäinen kirjoittaja fg:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutikki:
Siis miksi tässä puhutaan nyt erityislapsesta, kuka on erityislapsi??? En ymmärtänyt. Ja oikeesti oliko se allas niin syvä kuin Niagaran putous että sinne yheksänvuotias olisi voinut hukkua??

kyllä ihminen voi hukkua vaikka saaviin...

Niin voi, eli ei kannata jättää lasta kenenkään hoidettavaksi. Ja pitää myös itsellä olla koko ajan hoitaja, ettei vain itse huku ämpäriin, jonka jälkeen tämä erityislapsi sitten hukkuu lätäkköön...

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
No herranjumala kyllä kai 9vee osaa jo uida nii hyvin, ettei tavi vieressä kytätä koko ajan???????????

Mä oon 25 v. enkä osaa uida, eli ei kaikki osaa 9. v:nä uida, itseasiassa iso osa ihmisistä on uimataidottomia

No silloin ei varmasti kannata mennä uimaan, vai mitä? :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
JOs ei itsellä ole erityislasta, ei ehkä ymmärrä, että tuon ikäistä pitää vielä vahtia pihalla uima-altyaassa niin että on näköetäisyydella. Mä ainakin tulkitsisin vahtivani tuon ikäisiä lapsia olemalla kotona, en olemalla vieressä.
On tuntenut pojan vauvasta asti ja hoitanutkin häntä paljon. Ja heidän oma poika se sinne kiinni jäi jonka meidän poika auttoi pois sieltä. Kyse onkin siitä että lupasi vahtia ja mulla meni luottamus häneen. Vaikka hänen oma poika on ns. normaali niin en itse häntäkään yksin sinne altaaseen laskisi.

Mutta kun aikuisellekin voi käydä vahinkoja. Onko syy ssitten puolison vai kavereiden, jos kukaan ei ollu vieressä vahtimassa vai pitääkö 18 vuotiaaksi olla jonkun vieressä ja kaikki mikö tapahtuu on jonkun muun syy, mutta samalla hetkellä kun virallisesti aikuistuu, tulee mahdolliseksi että vahinkoja nyt vaan käy.
Ihan sama kumpi jäi kiinni, mutta mulle ei tulis mieleen, että 9 vuotiaita pitää pihassa kokoajan vahtia, vaikka olis uima-allas.

Alkuperäinen kirjoittaja m :

Yllättäv hankalaa oppia uimaan jos ei mene sinne veteen... Vähän sama kuin jos ei sais ajaa polkupyörällä jos ei osaa... mites opettelet?

Tämä ketju on oikea malliesimerkki, kuinka moni ei ymmärrä lukemaansa. Osa ymmärsi, ja koitti selittää muillekkin, mutta edelleen menee monilla yli hilseen yksinkertainen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja m :

Yllättäv hankalaa oppia uimaan jos ei mene sinne veteen... Vähän sama kuin jos ei sais ajaa polkupyörällä jos ei osaa... mites opettelet?

Mutta onko se siis naapurin äidin tehtävä se uimaan opettaminen? Opettaminen tai oppiin ohjaaminen kuuluu kyllä yksin vanhemmille.

JOs ei itsellä ole erityislasta, ei ehkä ymmärrä, että tuon ikäistä pitää vielä vahtia pihalla uima-altyaassa niin että on näköetäisyydella. Mä ainakin tulkitsisin vahtivani tuon ikäisiä lapsia olemalla kotona, en olemalla vieressä.
On tuntenut pojan vauvasta asti ja hoitanutkin häntä paljon. Ja heidän oma poika se sinne kiinni jäi jonka meidän poika auttoi pois sieltä. Kyse onkin siitä että lupasi vahtia ja mulla meni luottamus häneen. Vaikka hänen oma poika on ns. normaali niin en itse häntäkään yksin sinne altaaseen laskisi.

Mutta kun aikuisellekin voi käydä vahinkoja. Onko syy ssitten puolison vai kavereiden, jos kukaan ei ollu vieressä vahtimassa vai pitääkö 18 vuotiaaksi olla jonkun vieressä ja kaikki mikö tapahtuu on jonkun muun syy, mutta samalla hetkellä kun virallisesti aikuistuu, tulee mahdolliseksi että vahinkoja nyt vaan käy.
Ihan sama kumpi jäi kiinni, mutta mulle ei tulis mieleen, että 9 vuotiaita pitää pihassa kokoajan vahtia, vaikka olis uima-allas.

Eiköhän ap tunne lapsensa kyvyt ja tiedä että on vahdittava vaikka ikää sen 9v....Ei tuntemaani 15v erityislastakaan voi päästää vahtimatta kun ei ole oppinut uimaan kovin hyvin. Ei se pelkkä ikä kato tarviiko vahtia.

No mä en luottas lastani naapuriin, varsinkin jos olis jotenkin erityislapsi. Tosin tässä tapauksessa taisi olla naapurin onni, että teidän poika oli paikalla.

Riippuu niin paljon lapsesta ja hänen uimataidostaan, että tarvitseeko vahtia vai ei, ja kuinka paljon. Jos mulla olisi isompi uima-allas ja vielä vieraita lapsia siinä polskimassa, niin varmasti katselisin tarkemmin. Omat lapseni ja heidän uimataitonsa (siis taidottomuutensa) tiedän, mutta vieraista lapsista ei voi tietää yhtään mitään. Etenkin jos uimaan tulisi joku erityislapsi, niin katsoisin vielä paremmin perään. Vahinkoja voi käydä kaikille, ja onneksi ap:n lapsi pelasti tilanteen, mutta kaiken kaikkiaan sekä ap:n että tämän toisen äidin olisi pitänyt valvoa tarkemmin. Kesä on vasta aluillaan, eikä veden kanssa olla vielä niin tuttuja ja taitavia. Loppukesästä sujuu paremmin, kun koko kesä on harjoiteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja:
Tämä ketju on oikea malliesimerkki, kuinka moni ei ymmärrä lukemaansa. Osa ymmärsi, ja koitti selittää muillekkin, mutta edelleen menee monilla yli hilseen yksinkertainen asia.

Siis mitä tässä oisi pitänyt ymmärtää? Lapsi oli erityislapsi, mutta ilmeisesti ei olennaisesti kehitysvammainen. Tämä lapsi oli mennyt uimaan naapuriin ja siellä oli tapahtunut naapurin pojalle vahinko. Nyt ap vaahtosi siitä, että naapurin äiti ei ollut istunut altaan vieressä koko aikaa.

Mielipiteeni vain on, että 9v lapsia ei tarvitse vahtia joka sekunti edes uima-altaalla, ellei kyse ole vaikeasti kehitysvammaisista lapsista.

mitähän sen altaan ohjekirjasessa sanotaan, jos altaassa on kerran osia, joihin voi jäädä kiinni? Luultavasti lukee, ettei lasta saa jättää ilman valvontaa altaaseen. Ja mun mielestä 9 v on vielä lapsi. Ihan sama onko normaali vai erityislapsi. Mut onneks ap:n lapsi oli fiksu ja tajus auttaa pulaan joutunutta kaveriaan, kun äitinsä ei valvonut lastaan.. Eikä ap:n lasta vaikka oli LUVANNUT!

Ekana tulee mieleen että aina on vastuussa alaikäsestä ja jos lupaa vahtia toisen lasta niin se on myös tehtävä. Mä olen ensikädessä vastuussa itsestäni ja vahinkoja voi sattua. Mutta en mä poikaani 9v jätä oman onnensa nojaan koska joku tollanenkin tilanne vois tulla että ei itse pääse pulasta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä :

Siis mitä tässä oisi pitänyt ymmärtää? Lapsi oli erityislapsi, mutta ilmeisesti ei olennaisesti kehitysvammainen. Tämä lapsi oli mennyt uimaan naapuriin ja siellä oli tapahtunut naapurin pojalle vahinko. Nyt ap vaahtosi siitä, että naapurin äiti ei ollut istunut altaan vieressä koko aikaa.

Mielipiteeni vain on, että 9v lapsia ei tarvitse vahtia joka sekunti edes uima-altaalla, ellei kyse ole vaikeasti kehitysvammaisista lapsista.

Mutta näköjään tarttee, jos normaali naapurinpoikakin jäi jumiin ja erityispojan piti hänet sukeltamalla pelastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
kun äitinsä ei valvonut lastaan.. Eikä ap:n lasta vaikka oli LUVANNUT!

Edelleen, jos meille tulee 9 vuotias lapsi hoitoon, niin mulle ei tule mieleen että se että lupaan vahtia lasta tarkoittaa että lupaan nähdä sen kokoajan vaan mulle tuon ikäisen hoito tarkoitaa lähinnä että kysyn välillä onko nälkä ja vastaan "mulla on tylsää" valituksiin.

No ei kai kukaan täyspäinen vanhempi osta isoa allasta pihaan ja täytä sitä allasta piri pintaan ja jätä valvomatta uimataidottaman 9vuotiaan tai kaiken huipuksi ottaa sinne vielä kaveriksi erityislapsen???????? Osaako se nappurin 9v uida? Osaako sun erityislapsi miten uida? Miksi naapurin äiti oli sisällä? Oletko ap kysynyt vai luotatko vain ja ainoastaan Erityislapsesi sanaan tässä asiassa?

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
mitähän sen altaan ohjekirjasessa sanotaan, jos altaassa on kerran osia, joihin voi jäädä kiinni? Luultavasti lukee, ettei lasta saa jättää ilman valvontaa altaaseen. Ja mun mielestä 9 v on vielä lapsi. Ihan sama onko normaali vai erityislapsi. Mut onneks ap:n lapsi oli fiksu ja tajus auttaa pulaan joutunutta kaveriaan, kun äitinsä ei valvonut lastaan.. Eikä ap:n lasta vaikka oli LUVANNUT!

Tästäkin ketjusta ilmenee, että lasten uinnin valvominen tarkoittaa eri ihmisille ihan eri asiaa. Yhdelle riittää että hän on kotona sisällä, toinen istuu altaan vierellä katselemassa ja kolmas tekee jotain näiden väliltä. Teidän olisi pitänyt naapurin kanssa sopia miten lapsia valvotaan. Ja edelleen, en olisi ap:n tapauksessa päästänyt lasta naapuriin yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja minä :

Mutta näköjään tarttee, jos normaali naapurinpoikakin jäi jumiin ja erityispojan piti hänet sukeltamalla pelastaa.

Niin, tuolla periaatteella lasta ei voi päästää koskaan kotoa, ettei vain vahinkoja tapahdu. Tosin lapsen kotona pitäminenkin on riskialtista, sillä suurin osa lasten tapaturmista sattuu kotona...

Mua nyt hämää tuo monen käsitys uimisen valvomisesta.

Uimista valvotaan siten, että varmistetaan, ettei kukaan huku, eikä siten, että kurkataan aina välillä että onko joku hukkunut.

|O

.

Yhteistyössä