ennenaikainen synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perinnöllistä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perinnöllistä?

Vieras
Pitääköhän paikkansa että ennenaikainen synnytys olisi jotenkin perinnöllistä? Itse olen syntynyt 5 viikkoa ennen laskettua aikaa ja nyt moni ""peloittelee"", että minunkin vauvani tulisi syntymään etuajassa? Onko kellään kokemuksia?

Ei aina pidä paikkaansa.

Minun äitini on synnyttänyt ilman kivunlievityksiä, ja minä ja siskoni olemme tarvinneet kunnon tropit synnytyskipuihin.

Ja minä ja sisarukseni olemme syntynyt jonkin verran jälkeen lasketun ajan, mutta omat vauvani ovat kaikki syntyneet 2-3 viikkoa ennen laskettua aikaa.

Minä olen syntynyt 6pvä ennen la:aa (kesto yli 20h) ja siskoni 4pvää ennen (kesto melkein 20h). Minun esikoiseni syntyi 2,5vko ennen (rv37+4, kesto 8,5h) ja toinen viikkoa ennen (rv 38+5, kesto 7,5h).

Erään kätilön mukaan kohdun ja kohdunkaulan mahdolliset poikkeavuudet ovat perinnöllisiä. Eli, kohdunkaulan heikkous (=ennenaikainen synnytys) saattaa olla periytyvää. Näin ainakin meillä...

meidän äiti on synnyttänyt minut vko 42 ja pikkuveljeni vko 41+4. itse synnytin juuri esikoiseni vko 36+0. minua äiti teki 24 tuntia ja itsellä synnytys kesti 8 tuntia.

Yhteistyössä