Ennenaikainen synnytys viikoilla 32-33, minkälaiset mahdollisuudet?

Mulla on ollut ennenaikaisuuden uhkaa jo hieman yli puolenvälin tienoilta, harjoitussupistuksia on ollut paljon noilta viikoilta ja nyt olen viimeisen kuukauden ollut sairaslomalla (pitkään neuvolassa toitotettiin että eipä ne supistukset mitään tee ja että ihan normaalia, sitten poliklinikalla tarkastuksessa huomattiin että paikat ovat lyhentyneet+pehmentyneet+hieman raotti sormelle..) Tässä levossa ollessa supistukset ovat helpottaneet kyllä huomattavasti ja tilannetta on seurailtu parin viikon välein eikä mitään suuria hälyttäviä muutoksia. Mutta nyt sitten tänään iltapäivällä alkoi supistella runsaasti ja hieman kivuliaastikin ja kun lapsi liikkuu niin vielä provosoi suppareita lisää.. Otin panadolin ja nukuin muutaman tunnin ja herätessäni supistukset olivat loppuneet. Kunnes käänsin kylkeä ja sama alkoi taas, ihan pienikin liikkuminen provosoi noita.. Nyt hieman jomottaa selkää ja jalkojakin, ja pelkään jos pieni tahtois alkaa jo syntyä. Otan nyt toisen panadolin ja menen kuumaan suihkuun (näin polilta neuvottiin, jos alkaa ikävästi supistella) ja jos ei helpota niin kai se on yötä myöten soiteltava synnärille ja taksi otettava :/ Viikkoja on kuitenkin vasta 32+5, ja tavoitteena olis päästä tuonne 35 asti ainakin..

Onko täällä ketään joka olisi synnyttänyt näin varhaisilla viikoilla? Miten lapsi voi, oliko komplikaatioita, joutuiko pitkään viettämään aikaa sairaalassa? Muutenkin kokemukset ennenaikaisista synnytyksistä kiinnostaisi.

Mun ensimmäinen poika on syntynyt rv 32+4. Oli lisähapella ekan yön, muutoin hengitteli omillaan ilman mitään ongelmia. Ekan viikon oli teholla, sitten siirrettiin tavalliselle osastolle. Siellä oli kolme viikkoa. Oikeastaan mitään ongelmia ei ollut, piti vain kasvaa tarpeeksi, että jaksoi syödä itse.
Syömiset menikin alkuun nenä-mahaletkulla, sitten keskosten tuttipullolla. Pumppasin maitoa 3h välein päivin öin kun poika oli sairaalassa ja sitä tuli hyvin. Myös imetys lähti sairaalassa pojan vahvistuttua hyvin käyntiin. Täysimetin 5kk ja soseiden ohella 1v asti.
Kehitysseurantaa oli muistaakseni vain 6kk asti, mutta poika kehittyi normaalisti ja jopa ikäisiään nopeammin. Ainoa keskosuudesta ilmeisesti johtuva "ongelma" on pieni kuulonalenema, joka ei ole edes puhealueella eli ei käytännössä vaikuta elämään.

Mun toinen poika syntyi pitkän vuodelevon jälkeen rv 35+4. Ei ongelmia, pääsi vierihoitoon heti ja kahden päivän ikäisenä kotiin.

Nyt kolmatta odotellaan, rv 29+4 ja saikulla jälleen. Jospa pysyisi vielä hetken masussa, mielellään sinne rv 36 asti. Tsemppiä ! :)

Mun esikoinen syntyi 31+1 ja hienosti meni vaikka pitkä sairaalassa olo olikin.. nasaalissa oli 5pvää ja sen jälkeen sai lisähappea tarvittaessa viiksiltä. Syntyessään oli 1210g/38,5cm (sga,istukka ongelmat jne ) niin vastasi rv28 kokoista suunnilleen. Hätä sektiolla syntyi. Sairaalassa oli 6vko 5pvää ja pääsi kotia sit reilu 2kg painoisena.

Nyt on 9v pojan jässikkä. Että huoli pois, hyvät on ennusteet jo noilla viikoilla :) Sairaalassa olo aika taitaa olla aika yksilöllistä, kun jokainen kuitenkin on yksilö mutta ole rauhallisin mielin. Tyttö mulla pyrki kans pihalle sit jo rv33 ja loppu viimein käynnistettiin 5pvää että syntyi sitten 38+0 ja oli 2,2kg syntyessää ja hänen kanssa oltiin vielä 3pvää osastolla. Nyt rv8 menossa sit, et jännä nähdä kuinka tällä kertaa käy :)

Tsemppiä loppu odotukseen <3

Yhteistyössä