Ennen vauvan syntymää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä pitää olla hankittu...

Meillä on jo:
Vaipat
Kosteuspyyhkeitä
Vaatteita vauvalle
Vaunut+Kaukalo
Pinnasänky
Mobile pinnasänkyyn
Tutteja

Tuleeko jotain elintärkeää mieleen, mitä kannattaisi ostaa?

Aika vähällä pärjää aluksi. Tarpeen mukaan sitten hommaa vauvan synnyttyä lisää tavaraa.

Ehkä kuitenkin varuiksi ostaisin yhden tuttipullon ja pari purkkia korviketta, jos ei imetys lähdekään kunnolla käyntiin heti tai tulee äkki tilanne kotona vastasyntyneen kanssa ettei maitoa tissistä jostain syystä saa.

Harsoja myös itse tarvitsin heti vastasyntyneen kanssa, imetyksessä hyvänä suojana ettei maitoa ole joka puolella ja samoin liivinsuojia.

Joo hei kiitos vinkistä! Nuo liivinsuojukset olikin ne, mitä mietin jo ajat sit ja nyt olin unohtanut mutta ilmeisesti ne tulevat tarpeeseen :) sitä luulisi sairaanhoitajana tietävän nämä asiat, kun lasten kanssa töitä teen, mutta niin sitä on vaan täysi ummikko kun oma osuu kohdalle! Kiitos tuhannesti!

[QUOTE="vieras";24130486]Joo hei kiitos vinkistä! Nuo liivinsuojukset olikin ne, mitä mietin jo ajat sit ja nyt olin unohtanut mutta ilmeisesti ne tulevat tarpeeseen :) sitä luulisi sairaanhoitajana tietävän nämä asiat, kun lasten kanssa töitä teen, mutta niin sitä on vaan täysi ummikko kun oma osuu kohdalle! Kiitos tuhannesti![/QUOTE]

Heh, itsekin odotan jo kolmatta ja mietin samoja asioita :D

Ei kannata korviketta ja pulloa hankkia. Jos maito ei nouse heti, niin korvikkeen antaminen ei auta, päinvastoin. Ja voi aiheuttaa sen, että vauva hämmentyy, miten sitä rintaa sitten pitääkään imeä. Tuttipullosta tulee kuitenkin helpommin maitoa ja siitä imetään eri tavalla.

Imetysliivit!!! (ilmeisesti meinaat imettää jos noita liivinsuojiakin meinaat hankkia :) ), vanupuikkoja, peruskosteusvoide (mielestäni ei kannata ostaa etukäteen mitään sinkkirasvoja tai talkkia, ehtii myöhemminkin jos on tarvetta), kylpyamme vois olla hyvä, Bepanthen, hoitoalusta (-pöytä)... Siinä nyt tärkeimpiä mitä mulle tulee mieleen.

kylpyamme.
se rasvaisempi bepanthen käy äidin rintoihin ja vauvalle yhtälailla.
vanupuikkoja.
jos sulla on äp niin eipä varmaan muuta, jos ei oo niin niitä harsoja, kynsisakset jne

Ei kannata korviketta ja pulloa hankkia. Jos maito ei nouse heti, niin korvikkeen antaminen ei auta, päinvastoin. Ja voi aiheuttaa sen, että vauva hämmentyy, miten sitä rintaa sitten pitääkään imeä. Tuttipullosta tulee kuitenkin helpommin maitoa ja siitä imetään eri tavalla.

eli ennemmin nälissään huutaa pari päivää??Kyllä sitä sairaalassakin maitoa annetaan jos se ei ole vielä rintoihin noussut!

[QUOTE="lena";24135486]eli ennemmin nälissään huutaa pari päivää??Kyllä sitä sairaalassakin maitoa annetaan jos se ei ole vielä rintoihin noussut![/QUOTE]

Meidän sairaalassa ainakin annettiin viimeksi luovutettua äidinmaitoa EIKÄ korviketta. Mut kyllä minä varasin kotiin yhden pullon ja pari purkkia korviketta, kun ei koskaan voi tietää, miten käy vaikka haluaakin imettää...

[QUOTE="lena";24135486]eli ennemmin nälissään huutaa pari päivää??Kyllä sitä sairaalassakin maitoa annetaan jos se ei ole vielä rintoihin noussut![/QUOTE]

Sairaalassa annettiin ainakin meillä luovutettua äidinmaitoa ja hörppyyttämällä. En altistaisi vastasyntynyttä vauvaa lehmän maitoproteiinille jos pystyn sen välttämään. (eri asia sitten tietenkin jos kuivuminen uhkaa)...

Oli meilläkin korviketta varalla kaapissa, mutta onneksi niihin ei tarvinnut turvautua.

sairaalassa annetaan luovutettua äidinmaitoa tai sitten apteekin maidottomia korvikkeita, ei tavallista korviketta. ja sielläkään sitä ei ole tarvis antaa tuttipullosta vaan voi hörpyyttääkin.

Niin, ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen: se yksi korvikepurkki riittää varalle. Meillä oli ostettuna iso läjä korviketta, joka piti lahjoittaa eteenpäin.

Sinkkivoiteen, Lansinohin ja talkin ehtii ostaa myöhemmin jos tarvitsee. Samoin rintapumpun, liivinsuojat, tuttipullot jne. Koska nuo kaikki voivat jäädä käyttämättä. Tämä siis olettaen, että vauvalla on kaksi vanhempaa, joista se toinenkin osaa asioida kaupassa/apteekissa.

Meille tarpeellisia olivat Lansinoh, tutti ja suolaliuostipat. Ja äidille iii-sot yösiteet.

[QUOTE="Äippä";24135568]Ja mä taas oon päättänyt, että jos vielä vauvan saan, niin en todellakaan ala pumpun kanssa sekoilemaan. Jollei tissi kelpaa/onnistu, niin korvikkeella eletään.

Ap:lle sanoisin, että älä ainakaan valmiiksi osta pumppua.[/QUOTE]

Sitä pumppua voi tarvia siihenkin, jos tissit on niin täynnä, että särkee! Mä ite ostin muutamalla eurolla käytetyn ja pesin ja keitin kaikki osat. Ja pullosta ja korvikkeesta sanon sen verran, että yks pullo ja pari korviketetraa ei paljon maksa. Ja ovat sitten varalla, jos ei maito ole vielä noussut kun pääset kotiin. Meille kävi näin. Ja vauva huusi niin, että en tosiaan olis voinu nälässä pitää. Mutta ensin aina imetin kauan, ennen kuin korviketta annoin. Vuorokauden aikana jouduin antaan 3 kertaa noin 20 ml (eli alle yhen purkin) ja siitä lähtien on oma maito riittäny. Eli ei se korvikkeen antaminen välttämättä vaikuta oman maidon nousuun ja riittävyyteen ja lapsen imemiseen yhtään mitään.

Eli mulle sekä pumppu, tuttipullo että korvike olivat tarpeen kaikki alle 3 vrk:n sisään kotiinpääsystä.

sairaalassa annetaan luovutettua äidinmaitoa tai sitten apteekin maidottomia korvikkeita, ei tavallista korviketta. ja sielläkään sitä ei ole tarvis antaa tuttipullosta vaan voi hörpyyttääkin.

Kyllä minä annoin omalleni ihan normaalia tuttelia, kun syntyi niin pienipainoisena eikä maito alussa noussut niin nopeasti, kuin vauva olisi vaatinut (vauvan paino ei noussut tarpeeksi). Kun paino lähti nousuun, alkoi maito nousta itselläkin rintoihin ja pystyin luopumaan korvikkeesta. Ehdottomasti kannattaa olla ruokaa kaapissa varuilta, koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu ja jos maito ei vain alussa nouse tarpeeksi nopsaan!

[QUOTE="Äippä";24135568]Ja mä taas oon päättänyt, että jos vielä vauvan saan, niin en todellakaan ala pumpun kanssa sekoilemaan. Jollei tissi kelpaa/onnistu, niin korvikkeella eletään.

Ap:lle sanoisin, että älä ainakaan valmiiksi osta pumppua.[/QUOTE]

mulla oli sellanen tilanne et maitoa nous todella paljon rintoihin eikä vauva jaksanut kaikkea juoda. Räjähtänyt olisin jollen olisi pumppua saanut lainaan. Kokeilin aluksi käsin lypsää mutten saanut maitoa tarpeeksi pois ja rinnat alkoivat olemaan jo todella arat ja kovat.

Yhteistyössä