Enkö saisi työttömyyspäivärahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli olen ollut kotiäitinä 5,5vuotta ja vielä on edessä puolivuotta ennenkuin kuopus täyttää 3v.

Ennen lapsia olen ollut kampaajana ja tehnyt töitä toiminimellä. Vuokratuolilla siis eli omaa liikettä ei ole ollut.

Mihinkään ennakkovero ja alv-rekistereihin en enää kuulu. Ainoastaan toiminimi on olemassa, mutta mitään muuta ei.

Tarkoittaako tuo kuitenkin sitä, että en voi saada työttömyyspäivärahaa tuon toiminimen takia? Siis jos oletetaan, että en saakaan töitä heti, kun hoitovapaa loppuu? Toiminimen hävittäminen tuntuu tyhmältä, koska jos alottaisinkin jossain vaiheessa uudelleen vuokratuolityöt niin sitten pitäisi siitäkin maksaa se likemmäs 100e siinä aloitusvaiheessa, kun o muitakin kuluja helvetisti. Mieluummin menen palkalliseksi, mutta toiminimi olisi silti minusta hyvä olla olemassa tuolla.

Kaveri ei ainakaan saanut työttömyyspäivärahaa ollessaan juuri vastaavassa tilanteessa kuin mistä kerroit.

Eli täysin vastaava tilanne? Ollut vuosikaudet kotiäitinä ja ainoastaan toiminimi olemassa?

Tutkailin nettiä niin ainakin sivutoiminen yrittäjä saa soviteltua päivärahaa eli aika erikoista, jos vuosikaudet pölyttynyt toiminimi estäisi sen päivärahan. Lisäksi netissä puhuttiin jostain 4kk karenssista jolloin ei saisi olla toimintaa eli sekin tässä jo ylittyy aika reippaasti.

Näin mä olen ymmärtänyt että se tilanne oli... Toki kannattaa selvittää vielä itsekin asia Työkkäristä/kelasta niin tuleepa ainakin oikeeta tietoo.

Okei eli et ole varma siitä, että mikä kaverisi oikea tilanne on ollut...

Oudolta tuntuu jos sivutoiminenkin yrittäjä saa päivärahaa soviteltuna ettei sitä sitten saisi pelkän toiminimen takia. On varmasti monia tupperi jne esittelijöitä, jotka on työttömänä.

Tuossa sivutoimisuudessa ratkaisee se, että on pystynyt samaan aikaan toimimaan sekä toiminimellä omassa yrityksessä että palkkatyössä.
Joka tapauksessa sun kohdalla se selvitetään ja sitten ratkeaa saisitko korvausta vaiko et. :)

5 kk ennen kotihoidon loppumista kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, niin vältyt 5 kk karenssilta!mulla kävi näin kun en aikaisemmin tiennyt!mä hommasin hoitopaikannykyiselle 3 v lapselle ja työharjoittelupaikan 5ksi kkdeksi ja näin vältyin 5 kk karenssilta.Paitsi jos sulla on ammatti, olet siis koulutukseltasi kampaaja?kaikki joilla ei ole ammattia, kannattaa ottaa tämä huomioon...

Yhteistyössä