Enkelivauva, keskustelua arasta aiheesta älä avaa jos tuntuu pahalta

  • Viestiketjun aloittaja enkelivauva vai keskenmeno
  • Ensimmäinen viesti
lapseton
No jos surunmurtama äiti haluaa kuulla muiden ihan vastaavan kokeneiden ajatuksia, kannattaa otsikkoon varmasti laittaa jotain esim. viimeisellä kolmanneksella kohtuun kuolleiden enkeleiden äideille.

Enkelivauva -termi ei ole yksiselitteinen tai vakiintunut yleiskielessä tarkoittamaan tietyssä rv-vaiheessa kuolleita. eikä ehkä tämä 2+ palstakaan saa temin määritelmää palstan ulkopuolelle yleiskieleen.
 
minerva
Foetus mortus, kohtukuolema, tarkoittaa sikiöaikaista kuolemaa. Sikiö menehtyy kohtuun raskauden edettyä vähintään raskausviikoille 22 (Raussi-Lehto, 2006)

Tämä on myös WHO:n määritelmä, käytetty Suomessa vuodesta 1987.
 
FAKTAA
Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Tässä vielä laajempi käsitys termin käyttötavasta:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t215754
No empä viitsi lukea. Ehkä en usko mihinkään Kaksplussan mammojen omaan "tutkimukseen", vaan mieluiten ihan oikeasti tutkittuun aineistoon.

Kohtukuolema on yleensä määritelmänä termille enkelivauva. Ja alkio muuttuu sikiöksi rv 22, jonka jälkeen keskenmenoa ei enää tule vaan jos huonosti käy niin kohtukuolema.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FAKTAA:
No empä viitsi lukea. Ehkä en usko mihinkään Kaksplussan mammojen omaan "tutkimukseen", vaan mieluiten ihan oikeasti tutkittuun aineistoon.

Kohtukuolema on yleensä määritelmänä termille enkelivauva. Ja alkio muuttuu sikiöksi rv 22, jonka jälkeen keskenmenoa ei enää tule vaan jos huonosti käy niin kohtukuolema.
Eikö tässä nyt mene asiat sekaisin? Mitä on "oikeasti tutkittu aineisto" aiheesta enkelivauva?
Määritelmät alkio, sikiö, keskenmeno, ennenaikainen syntymä ja kohtukuolema lienee tässä nyt hyvin määritelty. Mutta kuka määrää sen, milloin kuollut on enkelivauva? Jos minä olisin menettänyt vauvani millä viikolla tahansa, en varmasti puhuisi mieheni kanssa "meidän kuolleesta sikiöstä". Toisaalta kutsuisin enkelivauvaksi myös vauvana kuollutta lasta. Minusta äiti tai isä saavat kutsua menetystään ihan sillä tavoin, kuin oma sydän sanoo.
 
kolmen äiti
Mun mielestä tota nimitystä voi kuka tahansa lapsensa menettänyt käyttää. Kyllä mä oon välillä puhunu enkelivauvasta, vaikkakin meidän lapsi kuoli ihan täysaikasena heti syntymän jälkeen. Toi on semmonen asia mun mielestä, mihin kukaan ei voi sanoa oikeeta tai väärää vastausta.
 
kolmentytön ja kahden pojan äiti
Minun mielestäni jokainen pientä elämän alkua odottanut äiti/isä saa kutsua menetettyä vauvaansa miten itse haluaa. Minun pieni poika vauvani syntyi rv17, tämä pieni enkeli oli ihan ihminen pienessä muodossa. Itse käyn joka vuosi viemässä kynttilän haudalle ja kutsun hätä kyllä pieneksi enkeliksi. Jokainen tyylillään =) Annetaan ihmisten käsitellä asiat omalla tavallaan eikös joo =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja FAKTAA:
Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Tässä vielä laajempi käsitys termin käyttötavasta:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t215754
No empä viitsi lukea. Ehkä en usko mihinkään Kaksplussan mammojen omaan "tutkimukseen", vaan mieluiten ihan oikeasti tutkittuun aineistoon.

Kohtukuolema on yleensä määritelmänä termille enkelivauva. Ja alkio muuttuu sikiöksi rv 22, jonka jälkeen keskenmenoa ei enää tule vaan jos huonosti käy niin kohtukuolema.
niinkun aiemmin jo sanottiin: alko muuttuu sikiöksi n. rv 10. Kantsisko ottaa selvää asioista ennenku tuut kertoo tänne noita "faktojas".
 
jokainen mieltää omallakohdallaan miten parhaaksi näkee.
olen saanut keskenmenon alkuvaiheessa rv 9. kyllä siinä mietti silloin että menetti lapsen. en sitä silti enkelilapseksi kutsu. siinä rv 20 paikkeilla se rupee oleen jo elinkelpoinen,silloin se voisi olla enkelivauva.
(mun mielestä tää on hieman ristiriitainen,että abortin kohdalla se on alusta asti ihminen,mutta keskenmenonkohdalle se sitä ei olekaan. joidenkin mielestä. )
 
ffff
Alkuperäinen kirjoittaja AMH:
Enkelityttö syntyi raskaus viikolla 23 ja nyt odotan uutta viikolla 5. Innolla ja pelolla...päivä kerralla kohti toukokuuta. Enkelitytön syntymän jälkeen olin 105 päivää äitiyslomalla.
öööh??? Anteeksi, mutta olitko äitiys vai sairauslomalla? Ethän sinä voi olla äitiyslomalla jos lapsi on kuollut? Vai miten? VAi kuoliko vauva vasta 105:n päivän jälkeen???


En nyt ymmärrä yhtän, anteeksi kovin.
 
minä
olen saanut keskenmanon 12. viikolla. Ei tulis miellenkään sanoa, että mulla on enkelivauva. Ajattelen tosin joskus pimeinä iltoina, että tuossa se tuikkii tähtenä taivaalla. Mut ei se pönttöön tullut jättihyytymä ollu mikään enkelivauva:(
 
vierailija
olen saanut keskenmanon 12. viikolla. Ei tulis miellenkään sanoa, että mulla on enkelivauva. Ajattelen tosin joskus pimeinä iltoina, että tuossa se tuikkii tähtenä taivaalla. Mut ei se pönttöön tullut jättihyytymä ollu mikään enkelivauva:(
Jos olisit tutkinut tarkemmin tätä kutsumaasi jättihyytymää niin sieltä olisi löytänyt n. 5cm pituinen pieni ihmisen alku=vauva!
Kyllä se on enkelivauva jo tuossa rv10 paikkeilla.
 

Yhteistyössä