enkefaliitti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

surullinen

Jäsen
03.08.2004
199
0
16
Pieni poikamme sairasti viime kesänä virus enkefaliitin, jonka seurauksena kehitysvamma, epilepsia sekä vanhemmilla syvä suru. Haluaisin tietää kuinka saman sairauden kokeneet lasten vanhemmat selviävät arjesta :flower:

millainen virus on enkefaliitti? :ashamed: meillä on tyttö, jolla on synnynnäinen aivojen epämuodostuma ja on sitä kautta kehitysvammainen ja hänellä on myös epilepsia. voimia teille jokapäiväiseen huolehtimiseen! :hug:

Enkefaliitti on toiselta nimeltään aivokuume, puhuttiin myös aivotulehduksesta.Tauti alkoi oksentelulla ja todella kovalla päänsäryllä. myös suusta alkoi vuotaa kuolaa. sitten tulivat mielettömät raivokotaukset, eikä pystynyt nukkumaan.Saattoi vuorokaudessa nukkua vain tunnin. sairaalassa tulivat kouristuskohtaukset. sitten hävisi puhe, ymmärrys sekä liikuntakyky huononi.sairaalassa viettettiin koko kesä sekä syksy.Aloitettiin terapiat. Nyt puhe tullut takaisin, ymmärtää asioita aika hyvin. on kuitenkin kovasti levoton ja tarvitsee jatkuvaa valvontaa. kesällä otettiin monta magneettikuvaa ja aivoissa näkyi muutoksia. nyt jatkuva epilepsialääkitys. Virusta ei saatu selville! Myös selkäydinnyte otettiin monta kertaa. :flower: Toivon myös Teille aurinkoista kesää ja voimia :) B)

mulla on poika,joka on ollut syntymästään asti kehitysvammainen. on nyt 6v. Tunnen pojan, jolla oli vuosia sitten sama sairaus...poika nyt 28vuotias. osaa lukea ja puhua ja tietää paljon asioita. tarvitsee jonkin verran apua arkielämässä, mutta osaa liikkua yksinkin. Voimia ja jaksamista.

Jonkin verran enkefaliitista tiiän työni puolesta (vaikken mikään neurologi olekaan!!!), mun mielestä enkefaliitti eli aivokuume voi tulla kelle tahansa eikä erityistä syytä, mistä se tulee, ole ainakaan mun tiedossa. Yleisin lienee herpes-viruksen aiheuttaja ja joskus muistelen työkaverini sanoneen, että kellä on herpes-virus elimistössä (tosi isolla osalla meistä on) on siihen riskialttiimpi "tilastollisesti" sairastumaan, se herpes aktivoituisi sitten aivoissa. Mutta suht harvinaisiahan ne ovat, muutamia satoja /vuosi /Suomi muistelen.

Ensimmäisenä haluaisin lähettää jaksamisia vanhemmille joiden lapsella on/ollut aivokuume :hug:

Iselläni on kokemusta vain sairastaneena...eli olin tokaluokkalainen kun sain kyseisen taudin vesirokon yhteydessä
Kiitän onneani kun parannuin täysin sairaudesta...olen kolmen lapsen äiti ja nyt meillä vesirokkoa...pieni pelko piilee alitajunnassa.

Moi,minä menetin tyttäreni aivokuumeeseen v.2004,tosi rajusti sairaus alkoi.eikä sitä ole saatu selville mikä aiheutti sen.Viruksen aiheuttama sairaus,ei löytynyt hoitokeinoa lääkkeistä,joita annettiin heti,vaan tyttäremme menehtyi vuorokauden kuluttua sairaalaan menosta.Iso ikävä ja suru seuraa meitä koko elämämme ajan,kysyn aina miksi? :'(

Yhteistyössä