Mulla on ollu aina kauheat menkkakivut, mutta pillereiden lopettamisen jälkeen (vuonna 2001) ne pahentuivat entisestään ja aloin epäillä mahd. endoa. Vauvaa alettiin toivomaan vuonna 2002 ja siitä sitten tutkimuksiin, kun ei mitään alkanut kuulumaan. Kaikki piti olla mulla ok. Miehellä löytyi heikkolaatuisia siittiöitä ja liikkuvuudessa myös vikaa, mutta periaatteessa estettä myös luomuraskauteen ei pitänyt olla.
Aloitettiin hoidot ensin inseminaatioilla 3x. Ei tulosta. Sitten 3x koeputkihedelmöitys ja mun munasoluissa oli jotain pientä häikkää, mutta muutama huippualkiokin saatiin. Ei tulosta.
Jossain vaiheessa hoitoja kysyin lääkäriltä endon mahdollisuudesta kipujen takia, mutta hän vain totesi, että ei ultrassa mitään näy...tiesin jo siinä vaiheessa, että ei se välttämättä ultralla näykään. Vuonna 2007 mulle tuli taas kysta (niitä oli ollut aiemminkin mitkä oli itsekseen puhkeillut) ja se ei lähtenytkään. Alkoi lähes jatkuvat mahakivut, oli tärinäkipuja, yhdyntäkipuja ja hillittömät menkkakivut. Kysta se vain kasvoi ja kasvoi. Lopulta sit pääsin leikkausjonoon, kun piti aloittaa koeputkihoidot luovutetuilla munasoluilla. Kysta piti saada ennen sitä pois.
Leikkaus venähtikin sitten useamman tunnin mittaiseksi, kun kysta oli endometriooma ja endometrioosia löytyi vas.munasarjasta, virtsarakon pinnalta, lantiosta ja sakrojen tyvestä molemmin puolin.
Leikkauksen jälkeen kivut hellitti niin, että menkkojen aikaan olen kipeä ja loppukierrossa tuo vasen puoli jomottelee, mutta pärjään menkat kun syön naprokseenia. Raskaaksi en ole tullut tämänkään vuoden hoidoista.
Lapsettomien yhdistyksen lehdessähän oli juuri uutta tietoa endosta, että se aiheuttaja olisi löytynyt.