Endosta kärsiviä

04.09.2007
37
0
6
Onko täällä muita endosta kärsiviä? Mulla tehtiin tähystysleikkaus kuukausi sitten ja todettiin laajalle levinnyt endo, paljon poltettiin. Nyt edessä labrakokeet ja ovulaation seuranta. Ovulaatiota seurattu jo aiemminkin, ei ollut. Clomeja oon syönyt pari kiertoa, nyt tauolla. Onko kohtalotovereita? Onko joku tullut luomusti raskaaksi vastaavassa tilanteessa?

täällä olisi kohtalotoveri. Minulla endon lisäksi myös PCO, joten ovulaatiot oli miten sattuun. Juuri oltiin lapsettomuustutkimuksissa, kun follikkeliultrassa huomattiinkin raskaus viikolla viisi. Vuosi yritettiin ja siitä puoli vuotta söin Teroluteja, että tuli kuukautiset normaalisti, kun ei tuon PCO:n takia menkkoja näkynyt. Suhteellisen luomusti raskaana siis. :)

Ja nyt tuolla sängyssä tuhisee vajaa 9kk ikäinen ukkeli :heart:

No tosiaankin.. turhaa yritystä yli 2 vuotta, vaikka on kyllä miehen siittiöissäkin lievää häikkää (vain hitaita) mutta eiköhän se enempi endosta johdu :( paskinta tässä on nykysin se kun kasvaa niitä paiseita jo munasarjoihinkin niin ei voi kovin kauaa yrittää luomustikaan, nytkin menee estolääkitykselle kuun lopussa ja sitä ois jatkettava leikkaukseen ja hoitoon saakka, jotka joskus keväällä. Fyysisiä kipuja ei kyllä missään vaiheessa oo ollu likikään järkyttäviä (en oo koskaan tarvinnu särkylääkkeitä ), pikemminiin jatkuvaa pientä mutta häiritsevää jomotusta ja niiden suhteen oon päässy melko vähällä..mutta henkisiä sit senkin edestä :'( ennemmin kestäsin vaikka mitkä s....nan mahatuskat, kunhan ei aiheuttas tätä mahoutta!!

Mulla on taas fyysiset kivut ollu välillä jopa helvetilliset, nyt synnytyksen jälkeen suhteellisen hallinnassa. Vaikka meidän yritys oli loppujenlopuksi aika lyhyt, niin muistan kyllä vieläkin piinallisen tuskan siinä odotusvaiheessa, varsinkin kun lääkärit eivät kovin toiveikkaita olleet ja tää mun raskautuminen on ilmeisesti jonkinlainen ihme.. Se kun ei tiedä saako lapsen, koska saa, vai saako ollenkaan, oli kyllä todella rankkaa aikaa.

Kauhaeasti voimia teidän yritykseen ja toivotaan haikaran pikaista vierailua :hug:

Täällä yksi endosta kärsivä ja raskautumisyritystä kohta puolitoista vuotta takana, lapsettomuustutkimuksissa ei ole oikein löytynyt muuta syytä kun tuo endo. :(
Clomeja takana kaiken kaikkiaan kuusi kierotoa, nyt mennään pari luomua ja sitten varmaan mut tuupataan johonkin leikkausjonoon... Tämä on niiiiin tätä!

Mulla aivan hirveet menkkakivut, kovat särkylääkkeet käytössä. Suolistossa oli myös endoa, jota ei pystytä poistamaan. Jo kipujen takiakin niin turhauttava joka kuukausi kun raskautta ei kuulu. Mulla lapsia ennestään. Mutta ennen lapsia jo epäiltiin endoa, nyt koko ajan pahenee. Leikannut lääkäri oli vähän sitä mieltä etten voisi tulla raskaaksi ilman keinohedelmöitystä. No katsotaan mitä hormoniarvot on ja näkyykö ovista (mitä epäilen suuresti). Voimia teille kaikille!

Mulla on ollu aina kauheat menkkakivut, mutta pillereiden lopettamisen jälkeen (vuonna 2001) ne pahentuivat entisestään ja aloin epäillä mahd. endoa. Vauvaa alettiin toivomaan vuonna 2002 ja siitä sitten tutkimuksiin, kun ei mitään alkanut kuulumaan. Kaikki piti olla mulla ok. Miehellä löytyi heikkolaatuisia siittiöitä ja liikkuvuudessa myös vikaa, mutta periaatteessa estettä myös luomuraskauteen ei pitänyt olla.
Aloitettiin hoidot ensin inseminaatioilla 3x. Ei tulosta. Sitten 3x koeputkihedelmöitys ja mun munasoluissa oli jotain pientä häikkää, mutta muutama huippualkiokin saatiin. Ei tulosta.
Jossain vaiheessa hoitoja kysyin lääkäriltä endon mahdollisuudesta kipujen takia, mutta hän vain totesi, että ei ultrassa mitään näy...tiesin jo siinä vaiheessa, että ei se välttämättä ultralla näykään. Vuonna 2007 mulle tuli taas kysta (niitä oli ollut aiemminkin mitkä oli itsekseen puhkeillut) ja se ei lähtenytkään. Alkoi lähes jatkuvat mahakivut, oli tärinäkipuja, yhdyntäkipuja ja hillittömät menkkakivut. Kysta se vain kasvoi ja kasvoi. Lopulta sit pääsin leikkausjonoon, kun piti aloittaa koeputkihoidot luovutetuilla munasoluilla. Kysta piti saada ennen sitä pois.
Leikkaus venähtikin sitten useamman tunnin mittaiseksi, kun kysta oli endometriooma ja endometrioosia löytyi vas.munasarjasta, virtsarakon pinnalta, lantiosta ja sakrojen tyvestä molemmin puolin.
Leikkauksen jälkeen kivut hellitti niin, että menkkojen aikaan olen kipeä ja loppukierrossa tuo vasen puoli jomottelee, mutta pärjään menkat kun syön naprokseenia. Raskaaksi en ole tullut tämänkään vuoden hoidoista.
Lapsettomien yhdistyksen lehdessähän oli juuri uutta tietoa endosta, että se aiheuttaja olisi löytynyt.

Melko vähällä oon tosiaan kivuissa päässy, ja lähinnä ne on vaan sellasta menkkajomotusten tyyppistä poltetta alaselässä tai koko lantionpohjan alueella. Ennen menkkoja kohdun alue tuntuu usein inhottavan jännittyneeltä, joka kyllä ikäänku laukee vuodon alettua. Muuten on lähes kokoajan munasarjoissa kiristävää tunnetta, vihlontoja ja "jäytämistä". Menkkojen ekapäivinä p--kallakäynti voi olla hankalaa kun rakonseutua aristaa ponnistaessa. Kohdunkaulaa vihloo herkästi liian syvistä töytäsyistä yhdynnöissä.

Pitkään halusin uskoo itekin ettei endoo ois, vaikka kuitenkin pohjimmiltaan epäilin ja arvasin ettei muutakaan voi olla.. senkin takia kai en jotenkaan kehdannu vaatia hoitoo ja tähystystä hanakammin, ennenkun vasta 2,5 vuotta pillereiden lopetuksen jälkeen varmistu endometrioomana.

bardolino, oisko tohon tutkimukseen mitään linkkiä, voitaskohan tähän kirottuun tautiin keksiä nyt paremmin jotain lääkettäkin millä vois estää jos kerran aiheuttaja on selviämässä..! =)

(m)
Olikse tää?
http://www.helistin.fi/?page=9200466&id=6073868

Eli nyt vaan ootteleen sitä ihmelääkettä joka lopettas sen haitallisen entsyymin toiminnan loppukierrossa ;)

^ nostan, kun en viitsi aloittaa uutta aihetta..

Kertokaa kokemuksia kuinka hoito on mennyt endometriooman kanssa! Mulla on nyt keväisen laparoskopian jälkeen tullu patti takasin (tosin vielä pienenä ) ja pelko perseessä miten se tulee hoidossa reagoimaan :(

Onko kellään tyhjennetty kystaa punktion yhteydessä, tai muuten? Kuinka pian se on tullut takaisin? Tuntuu ettei oo mitään järkee olla kokoajan leikkelemässä jos se aina tulee kuitenki näin pian/helposti takasin :headwall:
Minkälaisia solusaaliita on tullut kystaisesta munasarjasta? Onko raskautta alkanut endometrioomasta huolimatta?

Tuntuu että uskoo tähän toiseen hoitoon on jo valmiiks paljo vähemmän, kun viimeks oli sentään putsatut paikat eikä sittenkään onnistunu :'( ja nyt puskee vaan lisää haittatekijöitä..

Kiitos niille jotka jaksaa vastailla :flower:

Mulla myös endo diagnosoitu alkuvuodesta 2007 ja sitä on leikattu kahdesti 06/07 ja 01/09. Mulla endo pysynyt poissa n. 5kk leikkausten jälkeen, sen verran ärhäkästi palannut aina että jopa ultralla on nähnyt että siellähän se taas. (tietenkin myös kivuista huomannut) Mulla tämä kesä oli ihan yhtä helvettiä JATKUVIEN endokipujen takia, särkylääkkeitä meni päivittäin ja kovia annoksia. Mulle oltiin tehty jo 1. IVF:n tuoresiirto (nega) ja 1 IVF 1. PAS (nega) ja syksyllä tuli eteen päätös, joko särkylääkitys pois ja uuteen PASiin tai sitten ajetaan oma hormoonitoiminta alas ja estetään endon paheneminen. Puhuttiin miehen kanssa asiasta ja oikeastaan miehen tahdosta päädyttiin tekemään siirto kun mun mielestä se oli ihan turha tehdä kun endoa taas joka paikka täynnä, ei se kuitenkaan onnistuisi. En vain halunnut heittää hyviä alkioita hukkaan. No niin tehtiin kahden alkion siirto elokuussa, ja kas kummaa elämäni ensimmäinen plussa!? Oli IHAN VARMA että endo niin pahana että ei mitään toivoa plussaan vaan näemmä oli mahdollista!
Huomenna poksuu rv 18 ja liikkeitten tuntemisen myötä on pikkuinen toivon kipinä syttynyt, tuleeko meillekkin oikeasti vauva?

Toivon onnea tulevaan hoitoon, kannattaa mielestäni pitää mieli avoimena ja uskoa onnistumiseen. (Meillä mies uskoi, minä en niinkään...)

Kiitos Haave, ehkäpä meillä endottarilla on toivoa. Onnellista loppu odotusta sinulle.

Olin itse epäillyt endoa jo muutaman vuoden ajan kipujen perusteella, yritin varata aikaa kipujen tiimoilta tämän vuoden alussa, mutta sain vain soittoajan ja puhelimessa lääkäri totesi kipujen kuulostavan ihan normaalilta. :/
Meillä siis lapsitoiveita 05/07 alkaen, enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
Viime keväänä menetin hermot lopullisesti siihen jatkuvien pettymyksien suohon. En jaksanut enää ja tilasin lääkäriajan omaan TK:hon, siellä normi perustutkimukset ja lähete oyssiin. Syyskuussa menin munatorvien aukiolotutkimukseen jossa vasemmasta munasarjasta löyty isohko endometriooma. Kyselin tähystyksestä ja Oysissa on sellainen periaate että jos kipujen kanssa pärjää ja on lapsitoiveita, ei laparoskopiaa tehdä, koska samalla poistettaisiin tervettä munasarjakudosta joka on taas tärkeä hoitojen kannalta.
Niinpä jonottelemme ensimmäiseen IVF-hoitoon, joka tehdään ensi keväänä.
Toki tutkimuksista selvisi että miehessäkin on pientä häikkää (spermassa vasta-aineita) , mutta kun molemmista löytyi vikaa, ei meille suositeltu muuta hoitoa.

Kipujen kanssa olen pärjännyt yllättävän hyvin, eikä ne vaivaa yleensä kuin kk alkupäivinä. Harvoin otan edes särkylääkettä. Siinä mielessä olen "päässyt" kohtuu helpolla asian kanssa.

Toivoisin myös että ne joilla on kokemusta endometrioomasta munasarjassa, miten se on reagoinut hoitohin?