endometrioosista

Olen yrittänyt tulla raskaaksi viimeiset puoli.Mitään ei ole tapahtunut ja yrittämisestä se ei ole ollut kiinni =) Pitkän pillerien syömisen jälkeen, elimistö tuntui kipuilevan muutenkin aikaisempaa voimakkaammin, mutta välillä kipu munasarjoissa-etenkin vasemmassa- yltyi todella voimakkaaksi. Viime tiistaina kävin yksityisellä gynellä ja ultrassa selvisi, että vasemman puoleinen munasarjani on kiinni kohdussa. Oikeanpuoleinen näytti normaalilta.Lääkäri ei osannut selittää sitä muuten kuin endometrioosilla. Nyt odottelen pääsyä PÄKSiin ja operaatioon.Päällimmäisenä on tietenkin pelko, että sairaus tekee minut hedelmättömäksi.Lääkäri sanoi olevan mahdollista, että toinenkin munasarja saataisiin vielä toimivaksi.

Oletko tullut raskaaksi endometrioosista huolimatta tai sen poistamisen jälkeen?? Olisin kiitollinen jos voisit kertoa kokemuksistasi. Odottavan aika on todellakin pitkä tässä tapauksessa :( Kaikkein pahimpana koen sen etten voi vaikuttaa asioihin millään tavalla.Voin vain odottaa.

mulla lievä endo.. ei ole tarvinnut leikata pois, kerran tähystysleikattu ja silloin todettu lievänä.. pillereitä käytin toosi kauan hoitona et menkat tuli 2-3 kertaa vuodessa.. raskautta yritetty pitkään nyt menossa yk8 eikä vielä mitään :'( mutta jospa se vielä onnistaisi.. pidän peukkuja sulle.. selviät varmasti hyvin toimenpiteestä..

Hei, mulla ei ole todettu tuota ja gyne tutki paikkani ja sanoi, että on aivan normaali, mutta tuo nyt pisti silmiin, kun kirjoitit, että vasemman puoleinen munasarja on kiinni kohdussa. Myös mulla on näin. Eikä gyne kyllä siitä mitään maininut, että olisi jotenkin epänormaalia. En sitä huomannut edes kysyä, kun luin vasta kotona tarkkaan sen selostuksen, mitä se mun värkistäni totesi. Mutta kait tuo on normaalia, että on munasarja kiinni kohdussa?? :eek: Sorry en voinut sua auttaa Sinttu, mutta itse vähän tässä pelästyin tuota munasarja hommaa... Toivon, että sulla menee kaikki hyvin
d =) b

Itselläni todettiin ja tähystyksessä poistettiin. Yksi kierto välissä ja sitten odotin meidän kolmostamme (yritystä oli takana silloin reilu vuosi)
Toista lastamme teimme 4 vuotta ja luulen, että silloinkin endo hidasti, mutta ei estänyt raskautumista.

Moiks!Mulla löydettiin endo sektion yhteydessä, vatsaontelossa vain. Mulla se on suht oireeton ollut, tosin olen sitä jo aiemmin itselläni epäillytkin ja tuo löydös sen vahvisti. Mutta siis esikoinen meillä tärppäsi ekasta yrityksestä :D ja nyt on toista yritetty tuloksetta puoli vuotta..että kyllä ihan luomustikin onnistuu =) ei automaattisesti tarkoita ettei voi saada lapsia vaikka endo olisikin :) riippuen tietysti missä sitä on.

Sain viime viikolla sairaalasta paprut, joiden mukaan operaatio on 1-3 kk sisään. Kipuja on ollut melko paljon ja niinä päivinä on aika mennyt kipulääkkeitä popsien sängyn pohjalla. Onneksi olen pystynyt olemaan vielä töissä. Suikku ja muutkin, voisitteko kertoa kuinka itse tähystysleikkaus sujui? Olin niin hämmentynyt tiedosta siellä lääkärillä etten tajunnut siinä tilanteessa kysyä oikein mitään ... paitsi voinko saada vielä lapsia. Ilmeisesti se tehdään nukutuksessa, eikö? kuinka kauan toipumiseenne meni?
Jouskari 82 ... en osaa sanoa kuika normaalia on, että munasarja on kiinni kohdussa. Minulle lääkäri selitti kuvista oikean puolen olevan "normaali" ja se oli selvästi irrallaan kohdusta.

tää ei nyt aiheeseen liity mut haluisin jatkos et muistat Sinttu, et tulehuskipulääkkeet estää ovulaation.. eli niit ei kannata ennen ovista ottaa.. Mut iha vain varmuulta sanon et jatkossa tiedät jos nyt et tietoinen siit olis :)

Sinttu83 itselläni on tehty myös tuo tähystystutkimus, endoahan sieltä löytyi, mutta eivät tehneet mitään asialle, kun oli niin lievää, kuulemma! Kuitenkin itsekin mahakivuista yleensä kärsin :/ no, joka tapauksessa, leikkaus tehdään nukutuksessa yleensä päiväkirurgisesti, eli siis pääset kotiin leikkauspäivänä, jos vointi sallii. Vatsaasi tehdään 3-4 viiltoa, joiden kautta katsotaan alavatsaan. Eli siis leikkaus tehdään tähystämällä. Joskus jos endo oikein paha, voidaan joutua tehdä laparotomia, eli avataan vatsa, tämä on kuitenkin harvinaista. Toipuminen leikkauksesta on yksilöllistä, mutta ensimmäiset päivät ovat kivuliaita. Muistat vain syödä kipulääkettä säälimättä! Sairauslomaa saat varmaan viikon, riiippuen työstä mitä teet. Tsemppiä leikkaukseen, hyvin se menee ja aivan varmasti kipusi hellittää!! :hug:

Yhteistyössä