Endometrioosista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auli

Vieras
Hyvät kanssasisaret, kertokaa nyt ihmiselle joka eksyi pahalle sivustolle, miten huonosti asiat oikeasti ovat.

Olen paljon kuullut endometrioosista, mutten koskaan ole todella ottanut selvää, mitä se on. Nyt googlasin kuitenkin tietoa tästä sairaudesta ja jonkun kirurgin tekstin luettuani olenkin aivan jäykkänä kauhusta. Tulin tälle sivustolle asiasta kyselemään, koska minulla on vauvahaaveet hyvinkin päällimmäisenä mielessä, vaikka yritystä ei tule moneen vuoteen olemaankaan.

Lopetin pillereiden syönnin noin kaksi vuotta sitten, kun tuntui etten halua pumpata itseeni hormoneja. Oliko se nyt sitten huono idea?

Jos teillä on todettu endo, onko se todettu vasta laparoskopiassa ja millä perustein olette päässeet tutkimuksiin?

Itselläni on kovat kuukautiskivut, mutten osaa sanoa ovatko ne poikkeuksellisen kovat. Kun lapsettomuudesta ei voi valittaa, kun ei ole yritettykään, niin miten sinne tutkimuksiin pääsee? Itse kuulun YTHS:n piiriin.

Onko siellä jossain naisia, joilla todettu endo, mutta vaavi on silti tullut perheeseen?

Kiitos kaikille jotka jaksatte vastata. Kyllä se vaan pitää paikkansa että tieto lisää tuskaa.

Miulla kyllä ei ole endoa todettu, kun ei ole tutkittukaan. Seuraavaa olen kuitenkin lueskellut kyseisestä: Endo voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista, mutta raskaus on luonnollinen hoitokeino endoon. Endossahan sitä kohdun limakalvoa on joutunut ""vääriin paikkoihin"", joissa se käyttäytyy kuitenkin normaalisti kierron mukaan, ja myös vuotaa kuukautisten aikaan. Raskaana ollessa, kun kuukautiset jäävät pois, nämä ""väärän paikan limakalvot"" surkastuvat tarpeettomina pois.

No voih. Pahinta tässä on juuri se ettei sitä vauvaa olla yrittämässä vielä pitkään aikaan. Pelkäänkin juuri sitä, että nyt tilanne olisi korjattavissa, mutta koska asiaa ei tule tutkittua, on vauvanhankinnan ajankohtaistuessa jo myöhäistä.

Onko endolle muita oireita kun kovat kuukautiskivut? Itselläni asia tuli mieleen kuukuppikunta-sivuilla kun luin ohivuodosta juttua ja joku sanoi että endokin voi olla syy, jos kuukuppi ei pidä.

Ahdistaa.

Moi

Mulla endo ""todettiin"" ultrassa, jossa huomattiin suuri möykky toisessa munasarjassa. Tarkkaa diaknoosia ei kuitenkaan saa ennen tähystystä. Lääkäri oli kyllä melko varma asiasta ennen laparoskopiaakin. Itselläni oireina oli kovat kk-kivut, joiden aikana kävelykin oli melko mahdotonta. Lisäksi kaksien menkkojen aikana nousi kova kuume. Noiden oireiden takia päädyin tutkimuksiin ja melko nopeasti leikkaukseen.

Raskaus olisi erittäin hyvä hoito endoon, mutta jos vauva ei ole ajankohtainen voi olla että ne pillerit on paras vaihtoehto. Niin ainakin lääkäri minulle sanoi. Omalla kohdalla vauva olisi todella tervetullut joten e-pillerit ei tule kysymykseen. Jouduin kuitenkin skopian jälkeen hormonikuurille jolla endoa yritetään kuivattaa pois ja sen jälkeen alkaa taas yritys luomusti. Jos ei puolen vuoden sisällä tapahdu mitään, aloitetaan lapsettomuus hoidot.

Eli on totta, että endo voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Sun kannattaa varmaan kysäistä asiasta gyneltä, kunhan seuraavan kerran siellä käyt. Toivotaan, että kohdallasi ei ole kysymys endosta.

Moi

Mulla todettiin endometrioosi kun multa leikattiin munasarjoista tähystyksellä 8 cm kokoinen kysta. Kystat ovat siis yksi ""merkki"" endometrioosista, kivuliaiden kuukaustisten, tiputusvuodon, tärinä- ja yhdyntäkipujen ja epäsäännöllisten kuukautisten lisäksi.

Tutkimusten mukaan 20% kaikista naisista, jotka ovat hedelmättömiä on endometrioosi. Ja vastaavasti endometrioosia sairastavista naisista 70%:lla on vaikeuksia tulla raskaaksi. Itse kyllä tunnen monia, jotka endometrioosista huolimatta ovat tulleet raskaaksi. Endometrioosi häviää kokonaan vasta vaihdevuosien jälkeen. Esim. raskaus ei sitä hävitä kokonaan, vain raskauden ajaksi. Siksi useimmiten neuvotaan yrittämään toista lasta heti perään, jolloin endometrioosi ei haittaa, koska sitä ei edellisen raskauden vuoksi ole vielä ehtinyt muodostumaan.

Endometrioosissahan muodostuu kudosta, joka käyttäytyy samalla tavalla kuin kudos joka muodostuu kohtuun, muuallekin kuin kohtuun, esim. munasarjoihin (-->kystat) tai mahalaukkuun tai suolistoon. Kuukautisten aikana tämä kudoshan tulee kohdusta pois kuukautisvuotona, mutta tämä kudos, joka on muodostunut muualle kuin kohtuun ei pääsekään ulos vuotamalla, jolloin saattaa muodostua juuri esimerkiksi kystiä. Kudoksen vuotaminen myös aiheuttaa kipuja. Syynä miksi endometrioosi saattaa aiheuttaa hedelmättömyyttä on, että kohdun kudosta saattaa muodostua munasarjoihin, joka estää munasolun irtoamisen ja vastaavasti myös kiinnittymisen. Mikäli on ongelmia tulla raskaaksi kyseeseen tulee hormonihoidot ja laserleikkaukset, joiden aikana endometrioosin vuoksi tullut kudos poistetaan. Leikkauksen jälkeisen kahden viikon aikana pitäisi olla täydet mahdollisuudet tulla raskaaksi.

Endometrioosia ei voida todeta 100%:n varmuudella ultrassa, 100%:n varmuuden saa vain tähystyksessä.

Omakohtaisia kokemuksia ei ole vielä endometrioosin vaikutuksesta raskaaksi tulemiseen. Hirveä halu olisi saada lapsia, mutta avomies ei ole vielä näyttänyt täysin vihreää valoa, joten tässä vielä odotellaan ja syödään ehkäisypillereitä, joiden pitäisi auttaa endoon. Itse en ole huomannut eroa vaikka olenkin syönyt niitä lääkärin ehdotuksen mukaan aina kaksi laattaa peräkkäin. Kipuja on vieläkin ja hirveä pelko siitä, etten tule koskaan saamaan lapsia sitten kun joskus yritys aloitetaan...

Yhteistyössä