Endometrioosista kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Esku
  • Ensimmäinen viesti
Esku
Terveppä terve!

Täällä olis yksi tyttölapsi jolla miehensä kanssa lapsettomuutta takana nyt vuosi. Vielä ei ole otettu yhteyttä minnekkään asian suhteen mutta nyt olen menossa gynegologille ja sen jälkeen olemme puhuneet että menisimme yksityiselle puolella lapsettomuushoitoihin.

Tähän asti kaikki on mennyt ihan hyvin (tietysti lapsettomuuden aiheuttamaa suurta surua ja tuskaa lukuunotamatta) mutta nyt olen alkanut epäillä endometrioosia.

Oireita on ollut monenlaisia, pillereiden aikaan ei oikeastaan mitään, silloin tällöin jotaikin "juilintoja", menkkakivut vähäisiä. Ennen pillereitä muistan kuitenkin että kuukautiskivut oli todella kovat ja vuoto enemmän ja vähemmän runsasta. Nyt, siis vuosi pillereiden lopettamisen jälkeen, olen alkanut enemmälti "oirehtimaan". Elikkäs, viimeiset 5-6 kiertoa on kuukautiskivut alkaneet jo noin viikkoa ennen kuukautisia ja kipu on aina samassa kohtaa, oikeanpuolen alavatsassa. Varsinaisesti se ei ole kipua vaan tunne on sellainen kuin joku jänne tai lihan olisi krampissa, kiristelee viiltää ja vihloo. Kuukautiset ovat runsaammat kuin pillereiden aikaan mutta ei yhtä runsaat kun silloin ennen pillereitä (pillerit aloitin siis syömään reilu 10 vuotta sitten).

Viime kierrossa alkoi yhdyntäkivut silloin tällöin, ei siis joka kerta, ja nyt kuukautisten jälkeen kivut eivät ole loppuneet. Kipua ei siis ole koko aikaa mutta joka päivä "juilii". Nyt olen alkanut lueskelemaan endometrioosista ja kuulostaa pelottavan tutulta......

Pyytäsinkin että te joilla endometrioosia on, kertoisitte millaisia oireita teillä oli ja miten olette toimineet?
Itse ajattelin gynegologille asiasta puhua kun sinne olen menossa.
Kiitos jo etukäteen teille ja voimia meille kaikille lapsettomuuden kanssa paniville :hug:

Yhteistyössä