endometrioosiako?

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
???
Voiko endometrioosi nostattaa tulehdus ja leukosyyttiarvoja? Itsellä nyt etsitään oikean puoleisen vatsakivun syytä, suurinpiirtein navankorkeudella on tuo kipu. Antibiootit siihen sain, arvot normaalistuivat, mutta kipu ei ole lähtenyt. gynekologisessa ultraäänessä ei näkynyt mitään. Ei ole ollut vuotoja tms.
Alkoi keskellä kuukautiskiertoa, enkä ole huomannut sen lisääntyvän tai liittyvän kuukautisiin. Nyt seuraavaksi sitten tutkitaan kai suolisto...

Kovat kuukautiskivut kyllä ovat olleet aina. E-pillerit käytössä.

Kiitos jos joku tietää.
 
???
Kiitos sinulle vastauksesta. No sitten tämä ei ainakaan endoa taida olla. CRP oli nimittäin 140 ja leukosyytit jotain 10 luokkaa. Lääkekuurien jälkeen arvot tulivat normaaleiksi, mutta kivut jäivät. Taitaa olla jotain muuta sitten, koska ultrassakaan ei mitään kystaa edes näkynyt.
 
Mirri
Omalla kohdallani ainakin endometrioosa nosti crp-arvot huipussaan 156. Söin yhden antibioottikuurin, jonka jälkeen tulehdusarvot nousivat uudelleen. Sairaalassa todettiin gynelogisessa ultrassa vasemman munasarjan vieressä 7 cm kokoinen endometrioomapesäke. L-skopia tehtiin joku aika sitten, jossa pesäke poistettiin ja sieltä oli löydetty muitakin pesäkkeitä, joita ei ollut näkynyt ultrassa. Joten mielestäni endometrioosa voi nostaa sekä tulehdusarvoja että leukosyyttejä (nekin oli mulla hieman kohollaan).
 
Oikeassa olet.
Endometrioosi voi nostaa tulehdusarvoja!
Huom! Painoarvo sanalla voi.
Eli kun minulle oli tulossa lapa, niin sitä ennen otettiin tulehdusarvot ja niiden perusteella näytti että minulla ei ole endoa, sillä se monesti nostatta arvoja, mutta..
mitenkäs kävikään?
Minulla oli endoa ja silti se ei ollut nostanut arvoja, eli niistä voi ehkä päätellä jotain, mutta varmaa se ei ole.
Kuten joku kirjoittikin niin lapa on paras tapa tutkia onko endoa vaiko ei.
 

Yhteistyössä