Endometrioosi ja kohdunpoisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipupotilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipupotilas

Vieras
Onko täällä ketään, jolta olisi poistettu kohtu endon takia? Mulle ei käy hormonaaliset hoitokeinot (iskee aina masennusoireet ja jopa haudon itsemurhaa, pillerittömänä olen iloinen ja elämänhaluinen) ja kivuttomia päiviä on vain muutama kuukaudessa. Töissä en voi käydä endokipujen vuoksi ja lapsenkin kanssa oleminen on vaikeaa. Kipujen taso on verrattavissa synnytykseen, joten elämää rajoittavaa tämä todella on. Lääkäri valittaa kipulääkkeistä ja vasta kirjaimellisesti huutamisen jälkeen sain lähetteen sairaalaan, jossa alan pohtimaan kohdunpoistoa.

Olisi kiva kuulla kokemuksia miten on muilla mennyt.

Minulle diagnosoitiin ultralla ja kipujen vuoksi endo. Kun tähystysleikkauksessa poistettiin iso kysta munasarjasta, todettiin samalla, ettei endoa olekaan. Viereisessä sängyssä olevalta poistettiin kohtu munasarjaleikkauksen yhteydessä, ja hyvinhän tuo näytti toipuvan. Hän taisi kotiutua jopa ennen minua, päivän tai parin kuluttua leikkauksesta. Leikkauksen jälkiseurauksista en tiedä, mutta hormonitoiminta kaiketi pysyy entisellään, jos munasarjoja ei poisteta. Miksi sinulta pitäisi poistaa kohtu, eikö kivut hellittäisi jo kiinnikkeiden poistolla, jonka jälkeen voisit käyttää kuparikierukkaa tai hormonikierukkaa? Tai tietty, jos ei enää haaveile lapsista, niin mitäpä sillä kohdullakaan tekee.

Jos sitä endometrioosia on pääasiassa kohdussa, niin, vois kuvitella, et kohdunpoisto auttaa. Usein endoa kasvaa vatsaontelon puolella myös kohdun sivuelimissä, sitä voi kasvaa myös suolen ulkopinnoilla. Joskus joudutaan poistamaan osa suolestakin. Että siis pelkkä kohdunpoisto ei aina ole ratkaisu kipuihin.

Olisikohan täällä kohtalontovereita?*

Olen 23-vuotias ja kärsinyt teini-iästä saakka (13v) kovista kuukautiskivuista. Olen syönyt neljää eri e-pillerimerkkiä ja aikkoinaan pillereiden aloitus vei kivut tehokkaasti pois, mutta pahojen mielialavaihteluiden takia merkkiä jouduttiin vaihtamaan.*Kun sopiva merkki löytyi, kivuista selvisi buranalla.Jossain vaiheessa burana menetti tehonsa ja sain lääkkeeksi miranaxia. Alkuun puolikas auttoi aina kuukautisten alkamispäivänä (250mg), jonka jälkeen tietyin väliajoin olen joutunut lisäämään annosta ja joutunut ottamaan lääkettä ennen menkkoja ja niiden aikana.*

Kaksi vuotta sitten menin uusimaan e-pillerireseptiäni ja gyne teki normaalin sisätutkimuksen, joka sattui ihan valtavasti jostain syystä. En kuitenkaan sanonut mitään, koska silloin ajattelin että ehkä se johtui vaan omasta jännittämisestä. Söin pillereitä vielä n. 8kk, jolloin päätimme miehen kanssa jättää ehkäisyn pois sillä periaatteella, että lapsi saa tulla, jos on tullakseen. Tämä oli siis 2012 huhtikuussa.*Toukokuussa menkat tulikin jo ihan normaalisti ja onkin tullut ihan säännöllisesti 28-33pv kierroilla tähän päivään saakka.

Kesäkuussa -12 jouduin lähtemään äkillisten vatsakipujen takia töistä lääkäriin, joka laittoi minut kiireellisellä lähetteellä Naistenklinikan päivystykseen.*Multa otettiin sp-taudit ja raskaustesti, negaa kaikki. Tulehdusarvotkaan eivät olleet koholla. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi sauvaultralla. Sattui kamalasti. Näkyi kuulemma verta vatsaontelossa, mutta ei mitään "huolestuttavaa". Määräsi kuitenkin kahden vkn antibiootit, yhtä merkkiä otin 2 x päivässä, toista merkkiä 3 x päivässä.

Pääsin kontrolliultraan 1,5kk päästä, kaikki kuulemma kunnossa. Näihin aikoihin myös yhdynnät alkoivat tekemään kipeää tietyissä asennoissa ja kuukautisten aikaan "kakkosella käynti" vessassa sattui ihan tajuttomasti. Myös kuukautiskivut pahentuivat; aloin aina oksentamaan kun sattui niin paljon, eikä lääkkeet auttaneet.*Pahin oli viikko sitten, kun kuukautisten alettua aloin oksentamaan ja lopulta kipu yltyi niin pahaksi, että pyörryin. Sain pahan aivotärähdyksen. Lääkärit olivat vain sitä mieltä, että koitetaan toisia lääkkeitä.

Ensi viikollamenen yksityisellä gynekologilla käymään, jos sieltä löytyisi apu. Aloin nyt vasta lukemaan endemetrioosista ja aloin miettimään aikaisempaa kipuhistoriaani kuukautisten kanssa. En tiedä liittyykö sekin tähän, kun parin kuukauden aikana on ruvennut sattumaan , jos aivastan tai yskin lujaa. Tuntuu että alhaalla vasemmalla jokin muljahtaa todella pahasti.

Kauanko teillä kesti, että oireenne otettiin todesta? Mietin kuinka ilmaisen itseäni lääkärille, ettei se saa sellaista kuvaa musta, että olen joku hörhö joka on diagnosoitu itsensä googlen avulla. Ei ole kivaa että joutuu olemaan duunista pois, seksielämä kärsii ja kivut rajoittaa elämää, mutta lääkärit vain tyrkyttää lisää kipulääkkeitä.

Yhteistyössä