Endo+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sandeman
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sandeman

Vieras
Moikka!

Mulla on todettu tällä viikolla endometriooma munasarjassa ja nyt 1,3 vuoden yrityksen jälkeen mietinkin mikä olisi viisain ratkaisu. Laparoskopia ja ivf-hoidot vai luomuilu? Miten te olette raskautuneet ja kauanko kesti?

Itselleni tehtiin maaliskuussa laparoskopia, jossa poistettiin endometriooma ja erinäisiä endopesäkkeitä. Syyskuussa oli tarkoitus aloittaa lapsettomuushoidot, mutta tein plussatestin elokuun alussa. Varhaisraskauden ultrassa löytyi uusi endometriooma. Kehottaisin sinua miettimäänkin, että mikäli endosta ei ole haittaa normaalissa elämässäsi niin kannattaa kysellä voitteko mennä suoraan lapsettomuushoitoihin. Itselläni kivut pahenivat huomattavasti leikkauksen jälkeen ja olenkin harmitellut ennen plussaamista sitä etten vain valinnut vaihtoehtoa b) suoraan hoitoihin ja välttynyt voimistuneilta kivuilta. Nyt en osaa tosin sanoa kumpi on parempi kun munasarjojen putsaamisella oli positiivista vaikutusta esim. progesteroniarvoon.

V, on kyllä erittäin mahdollista, että et olisi plussannut ilman tuota lapaa. Olisit joutunut hoitoihin eikä onnistuminen ole taattua niin pitkään kun endoa jyllää. Siinä mielessä lapa oli varmaan hyvästä, vaikka ikävää, että kivut pahenivat. Onnellista odotusaikaa!

Alkuperäisenä noudattaisin lääkäreiden yleistä ohjetta, että ensin lapa, sitten max. puoli vuotta yritystä ja jos ei onnistu, niin heti hoitoihin. Tietysti kokonaistilanne ratkaisee. Onko teillä niin, että lapsettomuuden syynä on ainoastaan sinun endosi?

Mulla raskautuminen vei 10 kk. Alkuraskauden ultrassa löytyi munasarjasta iso kysta ja laparoskopia tehtiin raskausviikolla 14. Lapraskopiassa raskauden aikana on pieni keskenmenonriski, joten kokemus oli tosi stressaava. Kysta osoittautui endometrioomaksi, mikä sitten selittikin kovat kuukautiskivut. Minä hoitaisin endometriooman pois ennen raskauden yrittämistä.

Me yritettiin vauvaa yli 3 vuotta ja sitten ultrassa todettiin endoa munasarjassa. tähystyksellä poistivat endoa ja siistivät munasarjat. tämän jälkeen n. 9 kk ja tulin luomuna raskaaksi. :) voi olla että se laboroskopio on kaikkein paras vaihtoehto, endo on niin hankala juttu =/ onnea yritykseen!=)

Unohtui mainita, että minulta ei siis poistettu kaikkea endoa laparoskopiassa vaan isojakin pesäkkeitä jätettiin jylläämään niiden sijainnin takia. Ja todellakin tuo nyt löydetty endometriooma on taatusti ollut jo ennen plussaamista.

Jännä muuten jos yleinen ohje, että ensin lapa ja sitten hoidot kun itselleni annettiin kaksi vaihtoehtoa. Ensin lapa ja sitten hoidot tai suoraan hoitoihin.

Meillä oli takana 1,5 v yritystä, ja lapajonossa julkiselle olin samaan aikaan kun yksityisellä tehty 2. inssi tuotti tulosta. Endoni asteesta en osaa sanoa kun en nyt sitten onneksi sinne lapaan asti ehtinyt, mutta sisätutkimuksessa löytyi siihen viittaavia kiinnikkeitä, ja oli välivuotoja ja kummia kipuja.

Kiitos vastaajille! Meidän lapsettomuus johtuu siis toistaiseksi vain minun endostani koska miestä ei ole vielä tutkittu. Ja endospesialistille on aika vasta syyskuun lopussa, silloin olisi tarkoitus saada lähete julkiselle laparoskopiaan. Oon kyllä jo miettinyt suoraan hoitoihin menoa, mutta kotona keskustelu on vielä kesken kun ovat aika kalliita yksityisellä.

Olisko vielä muilla kokemuksia endosta ja sen jälkeen raskautumisesta?

reilu 5 vuotta yritystä, jonka jälkeen löytyi ultrassa endo-epäily. Tässä vaiheessa olimme jo lapsettomuusklinikalla ja endo ei ainakaan minulla ollut antanut mitään oireita itsestään...joten sitä ei oltu osattu edes epäillä.
Ensin tehtiin laparoskopia, jossa löytyi munasarjojen takaa endoa...mitään ei siis tukossa. Kokeilimme luomuna vuoden päivät, koska kuulemma laparoskopian jälkeen on mahdollista tulla helpommin luomuna raskaaksi. Tulosta ei syntynyt ja tämän vuoden alussa menimme takaisin klinikalle. Meille tehtiin suoraan IVF ja kyllä kannatti nyt olen raskaana ekasta hoitokerrasta ja viikkoja kasassa 27+3 =)
Endoahan parhaiten parantaa juuri raskaus. Itsellänikin kun sitä löytyi vain vähän on sitten varmaankin toisen lapsen tekeminen helpompaa ihan luomuna.
Kallistahan tämä oli. Ymmärsin kuitenkin, että ensin kannattaa poistattaa endo ennen kuin menee hoitoihin. Ja minullakin olisi ollut edessä uusi kierros leikkauspöydälle jos olisimme vielä kauemmin yrittäneet omin avuin laparoskopian jälkeen...eli sen jälkeen jos ei tule vuoden sisällä raskaaksi kannattaa mennä suoraan hoitoihin.

Yhteistyössä