En ymmärrä romaneihin kohdistuvaa syrjintää ja ennakkoluuloja

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mitä enemmän tunnen oikeasti romaneja, niin sitä ra*istisempi olen.
Tunkkainen, takapajuinen kulttuuri jossa käsittämättömiä sääntöjä (nuoret ei voi hiippailla yläkerrassa jos alakerrassa on vanha mummeli, 2 eri sukua ei välttämättä mahdu samaan uimahalliin).

Mennään Mersulla tai taksilla jopa päiväsaikaanki siihen iänikuiseen karaokeen ja kauheen hilpeää kaakatusta, kun muut suomalaiset rämpii opiskeluissa ja töissä.

Väkivaltaisia aviomiehiä. Varastelua.

Kouluun ei YKSIKÄÄN tuntemani romanivanhempi ole halunnu muksuaan tosissaan kannustaa, niin että vahtisi että läksyt tulee tehtyä!

Ja nämä aitoja tilanteita.
 
vierailija
Eipä ole koskaan kukaan romani hakenut meille töihin, niin en tiedä mikä estäisi.
Olen nähnyt kun heidän lapsensa repivät kaupassa leluja auki leikkiäkseen, ja kerran söivät suklaamunia kaupassa. En tiedä maksoivatko ne myös, mutta vähän tuollainen leväperäinen kasvatus vie pohjaa luottamukselta. Yks viinalle haiseva romanimies usein kerjää parkkipaikoilla rahaa lasten ruokaan, mutta niinhän voisi muukin väestö tehdä, heiltä vaan taitaa puuttua riittävä röyhkeys siihen.
Valtaväestökin käyttäytyy varmasti huonosti ja väärin ja äänekkäästi, mutta romaneihin kiinnittää enempi huomiota kun he erottuu vaatetuksen puolesta niin selkeästi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja AivanSama
vierailija
Rasistinen ja ennakkoluuloinen asenteeni romaneja kohtaan on jopa lieventynyt maahanmuuttajien syrjäyttäessä heidät tilastoissa.
Olen myös nähnyt heitä työskentelemässä ja olen erittäin mielissäni heidän suomenkielen taidoista. Koulutus on myös nousussa heidän keskuudessaan.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama ja Echo
Yleistän, eli sama ongelma kuin samankaltaisella valtaväestöllä ja maajanmuuttajilla:
osa ei kykene selvitytymään yleisistä sosiaalisista normeista tai edes noudattamaan lakia.

Osa romaaneista ovat vähän samaa lukua kuin lähi-itäläiset ja afrikkalaiset siinä mielessä, että he eivät kumartele kuin ”omaa väkeä” jos edes heitäkään, eivätkä pelkää konflikteja. ”Kunnia-asiat” ja valehtelu ovat monissa näissä kulttuureissa vahvasti läsnä.
Itse en pidä hyvänä mihin suuntaan osa maahanmuuttajien valloittamista aloista ovat menneet: muun muassa taksipalvelut ovat hyvä esimerkki.

Mutta, ehkä elämme murrosta ja tasapaino kaikkeen löytyy ajansaatossa. Romaanien kohdalla tätä ei ole tapahtunut. Heistä on ennakko-oletus ja heitä ei usein palkata töihin.

Kaksipiippuinen ongelma: kun asioista puhutaan ääneen saattaa lisätä ennakkoluuloja (ja leimataan tietenkin rasismiksi) ja kun asioista ei puhuta niin mikään ei muutu kun kukaan ei puutu.
Tämä alla oleva ei hyvältä näytä ja romaanien tulisi tehdä jotakin tälle asialle myös omissa yhteisöissään:
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Olen pitkän elämäni aikana tavannut yhden romanin rehellisen työn parissa.
Kyllä niitä on enemmän. Aina ei romania ulkoisesti erota niin selvästi. Pitkä matka toki on ja se kulttuuri ei todellakaan tue eteenpäin menoa.

Fakta on nyt vaan se, että konservatiivisuus ei toimi. Mitä konservatiivisempi, sen huonommin pärjää yhteiskunnassamme. Ja romanit ovat KESKIMÄÄRIN sieltä pahimmasta päästä.

Toki sitten esim. lestat ovat hyvin konservatiivia, mutta heillä siihen kulttuuriin kuuluu huijaus ja työnteko. Se tuottaa hyvää sekä pohaa. Mut tietyssä mielessä ei ees eroa niin hirveesti romaneista.
 
Yleistän, eli sama ongelma kuin samankaltaisella valtaväestöllä ja maajanmuuttajilla:
osa ei kykene selvitytymään yleisistä sosiaalisista normeista tai edes noudattamaan lakia.
Yleistän, eli sama ongelma kuin samankaltaisella valtaväestöllä ja maajanmuuttajilla:
osa ei kykene selvitytymään yleisistä sosiaalisista normeista tai edes noudattamaan lakia.

Osa romaaneista ovat vähän samaa lukua kuin lähi-itäläiset ja afrikkalaiset siinä mielessä, että he eivät kumartele kuin ”omaa väkeä” jos edes heitäkään, eivätkä pelkää konflikteja. ”Kunnia-asiat” ja valehtelu ovat monissa näissä kulttuureissa vahvasti läsnä.
Itse en pidä hyvänä mihin suuntaan osa maahanmuuttajien valloittamista aloista ovat menneet: muun muassa taksipalvelut ovat hyvä esimerkki.

Mutta, ehkä elämme murrosta ja tasapaino kaikkeen löytyy ajansaatossa. Romaanien kohdalla tätä ei ole tapahtunut. Heistä on ennakko-oletus ja heitä ei usein palkata töihin.

Kaksipiippuinen ongelma: kun asioista puhutaan ääneen saattaa lisätä ennakkoluuloja (ja leimataan tietenkin rasismiksi) ja kun asioista ei puhuta niin mikään ei muutu kun kukaan ei puutu.
Tämä alla oleva ei hyvältä näytä ja romaanien tulisi tehdä jotakin tälle asialle myös omissa yhteisöissään:
Melkoinen tilasto!

Tämän perustteella sanoisin, että ma mujen kanssa meillä ei ole ongelmia. Todella harva syyllistyy rikoksiin.

Romaneilla lukemat on hurjat, mutta silti 24/100 000 on aika vähän. Se vaan tuntuu isolta kun muilla lukemat niin alhaiset.

Kiitos Lispetti, että joskus laitat tämmöistä ma mujen integroitumista tukevaakin materiaalia eikä aina sitä haukkumista ja syyllistämistä!
 
  • Vau!
Reactions: Lispetti
Melkoinen tilasto!

Tämän perustteella sanoisin, että ma mujen kanssa meillä ei ole ongelmia. Todella harva syyllistyy rikoksiin.

Romaneilla lukemat on hurjat, mutta silti 24/100 000 on aika vähän. Se vaan tuntuu isolta kun muilla lukemat niin alhaiset.

Kiitos Lispetti, että joskus laitat tämmöistä ma mujen integroitumista tukevaakin materiaalia eikä aina sitä haukkumista ja syyllistämistä!
Eipä kestä kiittää järjenkäyttö riittää.;)
Se, että pidän jotakin asiaa itsestäänselvänä enkä siitä erikseen kirjoita, ei tarkoita sitä että kantani kaikkeen olisi jyrkkä. Se on vain sinun oma käsitys.
 
Nyt ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa sun kommentille...
Elli jos 24 henkilöä 100 000;sta syyllistyy henkirikokseen, niin eikä se kuitenkin ole aika vähän. Se on 0,024%. Muilta se on sitten vielä paljon vähemmän. Kuitenkin esim. tätä palstaa lukiessa usein tulee sellainen kuva, että hyvin suuri osa tietyistä vähemmistöistä syyllistyy rikoksiin.

Toki tässä on vain henkirikokset. Tiedän kyllä että ma mut "kunnostautuvat" myös muissa rikoksissa. Mutta ei sielläkään valtaosa syyllisty yhtikäs mihinkään. Silti usein ollaan valmiita syyllistämään ihan koko prossa. Romaneistakin lukee joskus hassunhauskaa "99% pilaa muiden maineen".

Minun nikki on vähän provo tälle palstan yleiselle linjalle. Mutta olen näiden asioiden suhteen mielestäni realisti.

Eli en ole naama vakavana väittämässä, että esim. romanit, somalit jne. olisi kovinkaan hyvin integroituneet yhteiskuntaamme. Ei, tiedän että ongelmat ovat valtavia, mutta asiaa ei auta se, että syyllistetään ihan kaikki kategorisesti. Että semmosta. Onhan jopa romanit jonkun verran yhteiskuntaamme positiivisestikkin rikastaneet (tiedän että tämä on kirosana) Olavi Virrasta alkaen.
 
Ei mikään. Samat kriteerit on kaikille. Jos koulutusta ja työkokemusta löytyy, niin pääsee kyllä haastatteluun, jos on hyvä hakemus.
 
Ei mikään. Samat kriteerit on kaikille. Jos koulutusta ja työkokemusta löytyy, niin pääsee kyllä haastatteluun, jos on hyvä hakemus.
Luulen, että jos johonkin vaativampiin tehtäviin hakee, niin minkäänlaista syrjintää ei ole. Jos in hyvä CV niin kukaan ei piittaa nimestä. Harvemmilla romaneilla kyllä vieläkään on yleensä tällaisiin tehtäviin vaadittavaa korkeakoulutusta.

Sitten taas suoritustason tehtäviin haettaessa uskon, että nimi saattaa vaikuttaa enemmän. Tavallaan sen ihan ymmärrän.

Tavallaan tuolla korkeammalla tasolla henkilö on jo näyttänyt kykynsä. Joten se taustan merkitys poistuu. Mutta perustasolla tilanne on mielestäni yhä eri.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Elli jos 24 henkilöä 100 000;sta syyllistyy henkirikokseen, niin eikä se kuitenkin ole aika vähän. Se on 0,024%. Muilta se on sitten vielä paljon vähemmän. Kuitenkin esim. tätä palstaa lukiessa usein tulee sellainen kuva, että hyvin suuri osa tietyistä vähemmistöistä syyllistyy rikoksiin.

Toki tässä on vain henkirikokset. Tiedän kyllä että ma mut "kunnostautuvat" myös muissa rikoksissa. Mutta ei sielläkään valtaosa syyllisty yhtikäs mihinkään. Silti usein ollaan valmiita syyllistämään ihan koko prossa. Romaneistakin lukee joskus hassunhauskaa "99% pilaa muiden maineen".

Minun nikki on vähän provo tälle palstan yleiselle linjalle. Mutta olen näiden asioiden suhteen mielestäni realisti.

Eli en ole naama vakavana väittämässä, että esim. romanit, somalit jne. olisi kovinkaan hyvin integroituneet yhteiskuntaamme. Ei, tiedän että ongelmat ovat valtavia, mutta asiaa ei auta se, että syyllistetään ihan kaikki kategorisesti. Että semmosta. Onhan jopa romanit jonkun verran yhteiskuntaamme positiivisestikkin rikastaneet (tiedän että tämä on kirosana) Olavi Virrasta alkaen.
Esim. 2017-2018 (luonnollisesti miehet) lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa suomalaisten osuuden ollessa 0,08 oli irakeilla 0,90 ja raiskauksissa lukemat olivat 0,08 ja 1,31.

Olet oikeassa - kyllä ulkkarit edelleen rikostilastoja kovin koristavat, eli kyllä heistä suuri osa syyllistyy rikoksiin.
Ja, toki jos katsotaan esim. pelkkien irakien ja afrikkalaisten raiskaustilastoa niin onhan se kamalaa luettavaa.
Yleisesti kai katsotaan ulkomaalaiseksi vain jos molemmat vanhemmat ovat ulkomaalaisia/turvapaikanhakijat eivät kuulu vakituiseen väestöön, joten heidän tekemiä rikoksia ei ole ainakaan kaikissa tilastoissa huomioitu.

Mutta, takaisin Romaneihin.
Mun tuttavapiiriin kuuluu romaaneja ja olen heidän kanssaan tekemisissä silloin tällöin.
Tavallaan pidän heidän rohkeudesta olla sitä mitä he ovat, mutta loppujen lopuksi se on kuitenkin itsekkyyttä ja röyhkeyttä: muita arkipäivän kanssaihmisiä ei huomioida jos vertaa esim. kantaväestön tapaan huomioida toiset. Minua ei tämä tosin ole koskaan häirinnyt, olen tähän jo tottunut. Jo pienenä oltiin Tinon kanssa puukkohippasilla, terveiset vaan Tinolle jos satut lukemaan :D (ei saatu onneksi mitään vahinkoa aikaan).

Osittain romaanikulttuuri viehättää tai vähintäänkin kiinnostaa esim. musikaalisuuden, perhesiteiden ja heidän perinteiden vuoksi. Tunnen tällaisen vähän vanhemman romanimiehen joka on ns. ”kylän vanhin” ja hänellä on ainakin joskus ollut isostikin sanavaltaa yhteisössä, nykyään harmittelee paljon ongelmista (ehkä vahingossa lipsahti kun ongelma mitä ratkaistiin oli minun ja hänen lastensa perheen välillä).
Valitettavaa nykyromaaneissa on esim. lisääntynyt huumeidenkäyttö ja vanhempien kunnioituksen väheneminen. Tämä vanhempien dissaus on tosin kaksipiippuinen juttu. Se voisi olla myös mahdollisuus tulla valtaväestön sosiaalisten normien piiriin polvi polvelta. Mutta mitä olen huomannut niin se tekee romaaninuorisosta vieläkin irrallisemman. Vähän sama ilmiö kuin maahanmuuttajien keskuudessa (lähi-itä/afrikka).

Ikuisuusdilemma: Suomessa tulisi elää suomalaisten normien mukaan omasta lähtökulttuurista huolimatta, jotta voit olla tuottelias ja sopuisa kansalainen eli kuulias ja veronmaksaja.
Senpä takia työttömien ”pakkotyöllistäminen” voisi olla ratkaisu jopa integraatio-ongelmiin. Tanskassa on viritteillä jotakin tämän tyyppistä, en ole vielä kunnolla tutustunut.

Nyt ollaan menty linjalla ”hyödyn hyödyttämättä”. Kyllähän ihmisillä jotakin velvollisuuksia pitäisi olla etujen saamiseksi?
 
Esim. 2017-2018 (luonnollisesti miehet) lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa suomalaisten osuuden ollessa 0,08 oli irakeilla 0,90 ja raiskauksissa lukemat olivat 0,08 ja 1,31.

Olet oikeassa - kyllä ulkkarit edelleen rikostilastoja kovin koristavat, eli kyllä heistä suuri osa syyllistyy rikoksiin.
Ja, toki jos katsotaan esim. pelkkien irakien ja afrikkalaisten raiskaustilastoa niin onhan se kamalaa luettavaa.
Yleisesti kai katsotaan ulkomaalaiseksi vain jos molemmat vanhemmat ovat ulkomaalaisia/turvapaikanhakijat eivät kuulu vakituiseen väestöön, joten heidän tekemiä rikoksia ei ole ainakaan kaikissa tilastoissa huomioitu.
Eli irakilaisilla 11-kertainen todennäköisyys seksuaalirikoksissa lapsia kohtaan ja raiskauksissa peräti 16-kertainen. Kamalia lukuja toki. Tosin uskon, että ulkkisten raiskauksia hiukan enemmän ilmoitetaan. Kantajengin raiskauksissa on niitä ilmoitamatta jääviä enemmän. Mutta se ja sama, ero on toki huikea. En missään vaiheessa ole sitä kiistänyt.

Mutta tuo tilasto on tuhatta miestä kohden. Eli irakilaisissa 1,31/1000 syyllistyy raiskaukseen vuodessa. EI voi sanoa, että suuri osa heistä (mielestäni 1,31 promillea ei ole suuri osa). Vaan hyvin pieni osa. 999 ei siis raiskaa, 1 raiskaa.

Rehellisesti sanoen olisin kuvitellut, että on huomattavasti rankemmatkin lukemat.
 
Mutta romaneista tosiaan vielä sen verran, että oikeastaan jotain positiivista kehitystä on ollut nähtävissä vasta viime vuosikymmeninä.

Kuten sanottu, niin kyllä mäkin olen enemmän varuillani jos olen tekemisissä romanin kanssa. Luonnollisesti, koska heidän keskuudessa tosiaan etenkin tietyt rikokset niin korostuneessa asemassa. Mutta en kuitenkaan ajattele, että jos joku on romani niin se lähtökohtaisesti tarkoittaa, että hän on sekä kriminaali että muuten epäkelpo. Siinä on se terveen järjen ja rasismin ero.
 

Yhteistyössä