En ymmärrä ihmisiä jotka ajaa kitkarenkailla

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Latte on vannoutunut neliveto- & kitkarengasfani.

Tänään illalla olin auttamassa ystävää muutossa. Siellä lähtöpaikalla piha oli aivan jäinen ja oli satanut hyvin ohut lumipeite jään päälle, asteita oli +1˚C.

Piha oli niin jäinen, että kun otin irrallaan olevan peräkärryn aisasta kiinni ja piti hieman siirtää sitä sivummalle, niin jalat lähtivät alta ja putosin persauksilleni, jalassa oli karkeakuvioiset trekkingit.

Kun isokokoinen peräkärryni oli täynnä tavaraa, painoa arviolta 900-1.000 kiloa, niin halusin testata miten se lähtee siitä pelkällä etuvedolla ja kitkoilla?

Rehellisesti sanoen oletin, ettei se varmaankaan pääse sitä lievää ylämäkeä ylös peijäällä, mutta yllätyin positiivisesti 👍 Kyllä nykyaikaiset lamellirenkaat ovat todella laadukkaita ja pitäviä jopa tuollaisella pinnalla. Ja huomio, niillä ajan nyt neljättä talvea. Mittarissa 48tkm, joista karkeasti vajaat puolet kitkoilla.

Kun matka jatkui, niin tietysti laitoin älykkään nelivedon päälle turvallisuussyistä.
 
vierailija
Mies on ollut vuosia kitkafani, ei ole nelivetoa. Jaksanut aina kehua, on ajotaidosta kiinni kun kitkoilla ajaa jne ja etelässä ei tarvitse nastoja.
Joo.. sitten on näitä jääkelejä ja auto jää tohon h***tin pihalle, ihan asutaan täällä etelässä. Ja jarrutukset vetää ehkä hiukka yli. Mies: ennakointia.. ennakointia... ajotaitoa...
Nyt..meillä on nastat. ehkä minunkin toiveestani.
 
Mies on ollut vuosia kitkafani, ei ole nelivetoa. Jaksanut aina kehua, on ajotaidosta kiinni kun kitkoilla ajaa jne ja etelässä ei tarvitse nastoja.
Joo.. sitten on näitä jääkelejä ja auto jää tohon h***tin pihalle, ihan asutaan täällä etelässä. Ja jarrutukset vetää ehkä hiukka yli. Mies: ennakointia.. ennakointia... ajotaitoa...
Nyt..meillä on nastat. ehkä minunkin toiveestani.
Kokeneena kuskina voin sanoa että siinä on niin armottoman monta tekijää kyseessä. Ei voi puhua yksinkertaisesti kitkoista yleisellä tasolla, siihen pitoon vaikuttaa niin monta asiaa. Kuten esimerkiksi niiden merkki, kuluneisuus ja ikä. Jos esim hyvin vähän ajetut ovat ovat viiden vuoden takaa, niin ne kaikki kovettuvat ja pito tietysti samalla heikkenee.
 
vierailija
Kokeneena kuskina voin sanoa että siinä on niin armottoman monta tekijää kyseessä. Ei voi puhua yksinkertaisesti kitkoista yleisellä tasolla, siihen pitoon vaikuttaa niin monta asiaa. Kuten esimerkiksi niiden merkki, kuluneisuus ja ikä. Jos esim hyvin vähän ajetut ovat ovat viiden vuoden takaa, niin ne kaikki kovettuvat ja pito tietysti samalla heikkenee.
Kokenut kuski ja ajaa noin 10 000 vuodessa
 
Kokenut kuski ja ajaa noin 10 000 vuodessa
Ohho, kyllä pitäisi ajaa jotain 30,että voisi sanoa olevansa kokenut. Kymppi tulee jo kauppareissuista ja yhdestä lomareissusta.
Toimenkuvani muuttui entistä paremmaksi 1/2 v sen jälkeen kun ostin nykyisen autoni. Sitä ennen ajoin 50-60.000 km/v konsultointihommissa. Eli juu, olen erittäin kokenut kuski 😎

En halunnut ajella vapaan autoedun työsuhdeautolla, koska silloin olisi joutunut ajamaan vajaavetoisella, ja nastarenkaillakin olisi pitänyt ajaa. Senkin olen kokenut. Mutta jekkuilemalla pystyi senkin kiertämään edellisellä työnantajalla, joka vaati sitä 😅
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Toimenkuvani muuttui entistä paremmaksi 1/2 v sen jälkeen kun ostin nykyisen autoni. Sitä ennen ajoin 50-60.000 km/v konsultointihommissa. Eli juu, olen erittäin kokenut kuski

En halunnut ajella vapaan autoedun työsuhdeautolla, koska silloin olisi joutunut ajamaan vajaavetoisella, ja nastarenkaillakin olisi pitänyt ajaa. Senkin olen kokenut. Mutta jekkuilemalla pystyi senkin kiertämään edellisellä työnantajalla, joka vaati sitä
Turku-helsinki moottoriten sahaaminen ei ole vielä ihan sitä ajokokemusta.
 

Yhteistyössä