En voi käsittää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuomiorovasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuomiorovasti

Vieras
Elokuvatuottaja Pamela Mandart sai 2 v 7 kk ehdotonta vankeutta törkeästä velallisen epärehellisyydestä ja törkeästä petoksesta. Hyvä niin. Mutta nämä talousrikostuomiot ei ole missään linjassa väkivalta- ja seksuaalirikosten tuomioiden kanssa. Pedofiilit ja raiskaajat saattaa selvitä ehdollisella tai saavat korkeintaan pari kuukautta linnaa. Pahoinpitelyt menee samassa sarjassa.

Raha on tärkeämpää kuin ihmisten terveys ja henki?

Raha on tärkeämpää kuin ihmisten terveys ja henki?

Kyllä - ja ei. Tässä rikos kohdistui yhteiskuntaan veropetoksen muodossa. Väkivallanteko, esim. raiskaus tai pahoinpitely, kohdistuu henkilöön - jolla ei ole yhteiskunnallisesti (taloudellista) merkitystä. Tällöin se ei vahingoita koko "muurahaiskekoa". Sen sijaan veropetos vahingoittaa. En osaa selittää paremmin, olen sasta opiskelija :)

Kyllä - ja ei. Tässä rikos kohdistui yhteiskuntaan veropetoksen muodossa. Väkivallanteko, esim. raiskaus tai pahoinpitely, kohdistuu henkilöön - jolla ei ole yhteiskunnallisesti (taloudellista) merkitystä. Tällöin se ei vahingoita koko "muurahaiskekoa". Sen sijaan veropetos vahingoittaa. En osaa selittää paremmin, olen sasta opiskelija :)

Mä kyllä ymmärrän tän pointin, mutta eikö ne raiskarit ja pedolfiilit vois saada edes ehdotonta ja nää yhteiskunnavahingoittajat sitten suhteessa isompia rangaistuksia?

Ymmärrän kyllä pointtisi. Minun pointtini oli se, että yksilön (henkilön) pitäisi olla yhteiskunnalle sen verran tärkeä, että häneen kohdistunut rikos tuomitaan kunnolla.

Ymmärrän kyllä pointtisi. Minun pointtini oli se, että yksilön (henkilön) pitäisi olla yhteiskunnalle sen verran tärkeä, että häneen kohdistunut rikos tuomitaan kunnolla.

Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Enkä vastauksessani ottanutkaan kantaa siihen, onko tämä tuomiokäytäntö oikea tai oikeudenmukainen. Minustakin yksilön pitäisi olla tärkeä ja yksilöön kohdistunut rikos rangaista ylipäätään kovemmilla tuomioilla.

[QUOTE="vieras";22941064]Mä kyllä ymmärrän tän pointin, mutta eikö ne raiskarit ja pedolfiilit vois saada edes ehdotonta ja nää yhteiskunnavahingoittajat sitten suhteessa isompia rangaistuksia?[/QUOTE]

Henk.koht. olen kovempien tuomioiden kannalla tällaisissa tapauksissa. Toivottavasti jossain vaiheessa Suomessakin lainsäädäntö menee enemmän tähän suuntaan.

Yhteistyössä