En uskalla viedä lastani neuvolaan, koska pelkään että häntä haukutaan lihavaksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapseni ei ole lihava. Näyttää ihan hoikalta/sopusuhtaiselta, eikä tämä ole vain äidin mielipide. On aina ollut ikäisekseen kookas ja aikuisten bmi:hin verraten, niin varmaan lapsen bmi olisi noin 24,5-26.
Lapsi liikuu todella paljon. Päiväkotiulkoilut tottakai. Kerran viikossa 2h uimahallissa ja joka torstai 45min "tenavajumppa". Iltaisin ulkoillaan paljon ja viikonloppuisin voidaan olla 4-5h ulkoilemassa ja kesällä koko päivä.
En myöskään usko, että kovin monen 5,5vuotias lapsi hiihtää 10km lenkin.
Meillä on normaalia kotiruokaa, eikä todellakaan lapsi saa mitään mäkkihöttöä, kuin joskus. Lapsi on ennemmin jopa pieniruokainen, koska monina päivinä ei hoitopäivän jälkeen syö illan aikana mitään muuta kuin pari ruokalusikallista päivällista ja iltapalaa ei usein halua.

Nyt moni varmasti ajattelee, että "no sä äitinä tiedät totuuden, joten mitä sä neuvolan sanomisista välität"..

Mä olen itse sairastanut syömishäiriötä lähes koko elämäni. Mulla on myös heikko itseluottamus. Mä edelleen joskus oksentelen ruokia, pidän syömälakkoa ja saatan itkeä tuntitolkulla läskejäni, vaikka olen normaalipainoinen.
Sanat ylipainoinen,lihava,läski jne ovat pahinta mitä voin kuulla.

Jos neuvolantäti vihjailisi vähänkin jotain ylipainoon viittavaa, niin mulle se olisi maailmanloppu. Mä en välttämättä sulattaisi sitä asiaa ikinä ja se voisi vaikuttaa myös minun äitinä oloon.. En halua, että lapsi saa mitään viitteitä ylipainosta tms, koska suuri riski on että hänkin saa syömishäiriön jne. Vielä kun on tyttö.

Lapsi on ollut viimeksi neuvolassa 3,5-vuotiaana. Rokotukset ollaan otettu yksityisellä.

Päivän porvoolainen.

Kerropa sille porvoolaiselle neukkulan hoitsulle jo telefoonissa tuosta pelostasi nii ei neukkulan hoitsu mainitse asiasta vaikka porvoolaistenavasi olisi satakiloinen tynnyri. aamen.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Hae itselles apua. Musta tuntuu että neuvolan huomauttelut painosta ei todellakaan ole suurin riski tuossa tilanteessa sille että lapsi sairastuisi syömishäiriöön.

Syömishäiriöstä voi parantua monenkin vuoden jälkeen ja oppia oleman itselleen armollinen. Trust me, I know.

Neuvola ei ole pakollinen. Terveystodistuksen päivähoitoon saatte yksityislääkäriltäkin. Vai eikö lapsi voi mennä päivähoitoonkaan lihavuuden mainitsemisne pelossa?

Sinun olisi kuitenkin hoidettava itsesi kuntoon. Lapsesi tulee sairastumaan varmasti jos paino on sinulle noin suuri peikko.

Vaikea osata sanoa oikein mitään, koska vikahan on siellä sun pään sisällä.. Kirjoituksestasi uskon, että lapsella on kaikki kunnossa. Jos se neuvolantäti nyt sitten kuitenkin mainitsisi jotain lapsen mahdollisesta ylipainosta, niin kaiken kirjoittamasi jälkeen sitä ei ainakaan paljon voi olla, joten sen ei pitäisi olla järjellä ajateltuna maailmanloppu. Jos lapsesi vielä syökin kovin vähän, niin ennemminkin antaisin neuvon syödä joka aterialla kunnolla (ehkä lapsi ei siis vain jaksa enempää, vai?), sillä on oikeasti paljon pahempi, jos lapsi on selvästi alipainoinen kuin lievästi ylipainoinen.

no jospa sun mies menis lapse kaa sinne neuvolaan?
kasvukayrat.fi voit syöttää noita kasvutietoja, kuulostaa silti normaalilta vielä noi arvot kun tuossa toisessa ketjussa samanmittainen painoi vähän enempi ja oli silti vasta ylärajalla

[QUOTE="aloittaja";25660895]En tiedä tarkkaan mittoja, mutta oliskohan ne 118cm ja 23,3kg. Noin suurpiirteisellä kotimittauksella vaatteet päällä.[/QUOTE]Meillä tyttö oli 4v neuvolassa eikä mitään sanottu. On ihan sopusuhtaisen näköinen. Nyt on 5v mittoja en vielä tiedä mutta hoikistuu jotenkin silmissä. Vaikka täti sanois jotain niin mitä sitten. Tuntuu että jotkut on vaan niin virkaintoisia.

Lapsi on päiväkodissa, mutta sinne ei ole ikinä tarvinnut kyllä mitään terveystodistuksia viedä, vaikka on vaihtanut päiväkotia paikkakunnalta pois muutonkin takia.
Käyn satunnaisesti kyllä vieläkin terapiassa. Työterveydessä jutellaan asiasta. Mua itseäni ei esim. työterveydessä punnita tämän pelon takia.

Kuulostaa siltä, että pidät ITSE lastasi lihavana oman sairaan näkemyksesi mukaan ja pelkäät, että neuvola vaan vahvistaa asian. Minäkin suosittelisin hoitoa tässä tapauksessa äidille, siis sitä pääkopan hoitoa ja keskusteluapua.
On todellinen riski lapselle, jos paino on noin hallitsevassa asemassa sinun elämässäsi.
Ja jospa nyt aluksi joku muu kuin sinä veisi lapsen sinne neuvolaan...

Taustaa:
Olen aina ollut ylipainoinen. Aina. Ja kiusattu koulussa sen takia.
Vajaa 3v. sitten sain tarpeekseni. Aloitin elämäntapamuutoksen. Nyt vaaka näyttää 40 kg vähemmän ja olen ensimmäistä kertaa ikinä normaalipainoinen. Suhteeni ruokaan ei ole normaali, voisi jopa käyttää nimitystä pakollinen paha, jotta pysyn hengissä.

Meillä 5v. sai neuvolassa ylipainoisen statuksen. Otin äitinä itseeni, tottakai. Lapsi ei ole varsinaisesti ylipainoinen, vaan roteva ( lastenlääkärin sanat ). Mutta en koskaan antaisi itselleni anteeksi, jos lapseni kokisi samat kiusaamiset kuin minä.
Joten laitoin lapseni "laihikselle". Enkä tehnyt sitä oikeasti, vaan vain tarkastimme syömisiä. Viimeisen puolen vuoden aikana lapselle on tullut n. 0,5kg lisää painoa, joten olemme onnistuneet tehtävässä. Jota jatketaan tulevaisuudessakin.

Ongelma on sinun pääsi sisällä. Älä "kosta" sitä lapsellesi. Jos lapsesi on ylipainoinen, tee asialle jotain. Vielä kun voit.

Pakko kait sinne neuvolaan on mennä lapsen parhaaksi. Pelkään kyllä kovasti, että jollain tavalla tämä musta paisaa ja lapsikin sairastuu vielä joskus.
Kyllä mä sisimmässäni myös tajuan sen, ettei pieni ylipaino edes haittaa mitään, jos elää kohtalaisen terveesti muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen läski;25660960:
Taustaa:
Olen aina ollut ylipainoinen. Aina. Ja kiusattu koulussa sen takia.
Vajaa 3v. sitten sain tarpeekseni. Aloitin elämäntapamuutoksen. Nyt vaaka näyttää 40 kg vähemmän ja olen ensimmäistä kertaa ikinä normaalipainoinen. Suhteeni ruokaan ei ole normaali, voisi jopa käyttää nimitystä pakollinen paha, jotta pysyn hengissä.

Meillä 5v. sai neuvolassa ylipainoisen statuksen. Otin äitinä itseeni, tottakai. Lapsi ei ole varsinaisesti ylipainoinen, vaan roteva ( lastenlääkärin sanat ). Mutta en koskaan antaisi itselleni anteeksi, jos lapseni kokisi samat kiusaamiset kuin minä.
Joten laitoin lapseni "laihikselle". Enkä tehnyt sitä oikeasti, vaan vain tarkastimme syömisiä. Viimeisen puolen vuoden aikana lapselle on tullut n. 0,5kg lisää painoa, joten olemme onnistuneet tehtävässä. Jota jatketaan tulevaisuudessakin.

Ongelma on sinun pääsi sisällä. Älä "kosta" sitä lapsellesi. Jos lapsesi on ylipainoinen, tee asialle jotain. Vielä kun voit.

Mutta mitä mä voisin tehdä? Tyttö liikuu jo nyt todella paljon, eikä syökään mitenkään paljon, herkuttele kuin harvoin jne.

[QUOTE="aloittaja";25661004]Mutta mitä mä voisin tehdä? Tyttö liikuu jo nyt todella paljon, eikä syökään mitenkään paljon, herkuttele kuin harvoin jne.[/QUOTE]

Aloitat viemällä lapsen neuvolaan ja jatkat omia terapioitasi, jotta pääset eroon fobiastasi.

Jos lapsesi on ylipainoinen, ei maailma siihen kaadu. Mutta katsot sitten, miten voit kenties vielä parantaa tilannetta.

[QUOTE="aloittaja";25661004]Mutta mitä mä voisin tehdä? Tyttö liikuu jo nyt todella paljon, eikä syökään mitenkään paljon, herkuttele kuin harvoin jne.[/QUOTE]

Sä et lukenut vastauksia siis ollenkaan. Olet päättänyt jo jollain tasolla lapsesi olevan ylipainoinen vaikkei hän sitä ole. Kuten ent läski sanoi, ongelma on pääsi sisällä.

Koht a) Noilla mitoilla lapsesi EI OLE LIHAVA! kohta b) vaikka lapsesi oli 30-kiloinen, niin mielummin varmasti se kolkytkilonen, kuin esim. syöpälapsia, jalaton jne?

Harrastatte paljon liikuntaa. Hyvä. Silloin ei muutaman sadan gramman "ylipaino" haittaa.

Yhteistyössä