En tiedä milloin vikat menkat oli ja raskaustesti on positiivinen, mitä nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Reepu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Reepu"

Vieras
Kadotin kalenterin elokuun lopussa, sinne olen merkannut kuukautiskierron.
Syyskuu oli ihan älytön töiden suhteen, tein melkein ympäripyöreää päivää. Luulin vain olevan tulossa stressistä kipeäksi, kun syyskuun loppupuolella alkoi huimata ja olla pahaa oloa. Lokakuussa olenkin ensin parannellut itseäni vapailla jostain omituisesta taudista, kunnes mies huomautti, että olenko varma etten ole raskaana. Nauroin ensin ja sitten iski paniikki, milloin menkat ovat viimeksi tosiaan olleet... Muistan, että kuskasin eskarilaista elokuussa koululle, kun menkat olivat viimeksi, tämä oli suunnilleen elokuun puolta väliä.

Nyt voisi siis olla menossa jopa viikko 9, jos ne menkat ovat olleet tosiaan elokuussa puolessavälissä viimeksi. Neuvolaan yritin soitella, mutta siellä on säästösyistä joku paikalla vasta parin viikon päästä. Silloin viikkoja voisi olla jo yli 11, eikö se ole liian myöhäistä seulonnoille? Mihin mä soitan? Pitäisikö mennä yksityiselle puolelle vai?

Mä en todella epäsäännöllisen kierron takia tiennyt raskauden kestoa, joten neuvolassa viikot merkattiina alkuun sen pisimmän vaihtoehdon mukaan, ja ensimmäinen ultra kun oli sen laskun mukaan viikolla 12. Tuolla ultrassa sitten selvisi, että vasta viikolla 8 ollaan menossa, ja tervetuloa uudelleen kuukauden päästä. Pystytkö sä soittamaan suoraan ultraan, vai tehdäänkö ne teillä neuvolassa? Varmaan ihan terveyskeskukseenkin voit soitella ja kysyä neuvoa, jos äitiysneuvola on tosiaan ihan kiinni.

Onnea!

Kiitos! Pitää yksityistä harkita, olen hoitovapaalla, mutta sain kuukaudeksi kaksi keikkahommaa syyskuussa ja niistä nyt tuli tienattua jonkin verran.

Tilanteena tämä on jotenkin hassu, mulla on ollut ihan älytön vauvakuume pitkään. Kuitenkin takaraivossa on kolkuttanut, että onko meillä varaa seuraavaan lapseen, kun nytkin tekee välillä tiukkaa. Syyskuussa oli ekaa kertaa sellainen olo, että mitäs jos ei hankitakkaan enempää lapsia, kun nuorinkin on suunnilleen kaksi ja elämä niin paljon helpompaa. Onhan tästä vielä pitkä matka vauvan syntymään ja mitä tahansa voi vielä tapahtua, mutta kyllä tää aika kivalta ylläriltä tuntuu. :)

Mun mielestä seulonnat on täällä joskus 12 viikon paikkeilla, kun eka neuvolakin on vasta 10. viikolla. Ultraan mennään lähetteellä, joka tehdään ekan neuvolan jälkeen. Mä soittaisin terveyskeksukseen ja kysyisin neuvoa, voisiko esimerkiksi lääkäri tehdä lähetteen ultraan? Täällä laitetaan myös toiseen neuvolaan viereiseen kaupunkiin tarvittaessa, jos oman kylän neuvola on kiinni. Sanot että et ole varma milloin edelliset kuukautiset oli, ja viikkoja voi olla jo se 9.

Sairaalassa äitiyspolilla tehdään ultrat. Voisin tietty sinne soitella ensin suoraan ja kysyä mitä tehdä. Musta ne vaan vaativat sen lähetteen neuvolasta, mutta kun se neuvola on kiinni, niin ehkä terveyskeskuksesta saisi sen.

Viimeksi mulle kävi niin, että olinkin kuukauden pidemmällä kuin luulin. Menkat oli tosi niukat ja alkaraskaudessa tuli vuotoa, jota luulin sitten menkoiksi. Niskapoimua ei saatu tehtyä ollenkaan, kun kaveri olikin jo sen verran iso. Kävin "niskapoimu-ultrassa" ja parin viikon päästä olikin jo rakenneultra. Meni raskaus paljon nopeammin, kun sai hypättyä kuukauden eteenpäin.

Mun mielestä viikot pitäisi pystyä selvittämään julkisellakin puolella. Perusteluna ihan se, että sun on päästävä seulontoihin oikealla viikolla. Miten voit päästä, jos kukaan ei tiedä milloin sulla on mikäkin viikko meneillään?

Jos siellä on useampia neuvoloita, niin soita johonkin toiseen. Ehkäisyneuvola, terveyskeskus, äitiyspoli... Kysele nosita ja kerrot, ettet ole varma miten pitkällä olet, mahdollisesti jopa niin ja niin monennella viikolla laskettuna siitä, kun viimeksi muistat kuukautisten varmuudella olleen. Kyllä joku noista osaa neuvoa oikean tahon, jos eivät asiaa itse hoida.

Mulla oli epävarmaa, kuinka pitkällä olin raskaana. Sain neuvolasta lähetteen ultraan, jossa katsottiin raskauden kesto ja kun ei ollut vielä riittävästi viikkoja niskapoimu-ultraan niin sain uuden ajan siihen. Soittaisin terveyskeskukseen ja pyytäisin lähetettä, tai jos siellä ei reagoida niin soittaisin sinne äitipolille. Mun tapauksessa neuvolasta soitettiin suoraan äitipolille, ja sieltä soittivat mulle miltei samantien ja sain ajan ihan muutaman päivän päähän. Ei mennyt siis lähete normaalia kautta.

Yhteistyössä