En tiedä enää mitä pitäis tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt

Vieras
Mieheni joutui lomautetuksi heinäkuussa.Alussa oli vain että kestää 3-viikkoa ,sitten 2-viikkoa lisää jne.Enää ei edestyömaalta sanota miten kauan kestää.Työ on pienessä metallifirmassa ja metalliliitolta kestää päivärahojen saanti n 4kk.Eli talous on tiukoilla.
Itse olen töissä (vak.paikka ) ja kaikki 3 lasta koulussa.
Mies siis oleilee täällä kotona päivät yksin ja ei saa enää mitään aikaseksi.Kun tulen töistä kotiin (raskas vuorotyö) kaikki kotihommat odottavat .aamupalatiskit pöydällä,tiskipöytä täynnä miehen likaisia astioita,pedit petamatta(koululaiset petaavat itse aamulla),lattiat täynnä leivänmuruja ym.Siis KAIKKI kotityöt.
Tänänkun tulin aamuvuorosta .Olin herännyt jo 4.30mies kiukutteli kun ei ollut kananmunia jääkaapissa ja miksen ollut käynyt kaupassa kun hänellä nälkä.
sanoin etten ole ehtinyt kauppaan kun olen paljon töissä .Muuta en siihen tokaissut.Mies sitten kiukutteli ,että voi hän olla dieetilläkin.
Voi erlämänkevät.!!!
vanhin lapsi on nyt massutaudissa (13-v) ja hän sanoi ettämies oli nukkunut melkein siihen saakka kun iltap. tulin kotiin.
Nyt lähti käymään vanhempiensa luona.
Siis mitä minä tuolle miehelle teen???
Odottelee vain ettäpääsee töihin .Muualta ei ole töitäedesviitsinyt kysyä.

Mies on masentunut tilanteensa takia. Hän kokee tilanteen varmaan vaikeaksi ja noloksi. Yritä tsempata mies hakemaan muita töitä ja vaikka edes jotain lisäkoulutusta varmuuden vuoksi.

passitat sen lekurille hoitamaan ihan ilmiselvää masennusta joka johtuu lomautuksesta. ja jos ei lähe lekurille niin sanot että no lähekkö sitte ulkoruokintaan?

Se on nyt todennäköisesti masentunut ja jumittunut kun ei oikein tiedä mitä tekisi ja kun ei tiedä koska työt taas alkaa. Pitäisi hälle saada rakennettua päivärytmi. Herää aamulla, tekee aamuhommat, sitten voitte sopia joka päivälle pari hommaa mitä voi tehdä. Oisko vaikka jotain nikkaroitavaa tms., miesten hommia. Ja sitten vois vähän kotihommia tehdä esim. tyhjätä tiskikoneen ja vaikka imuroida. Sitten patista se harrastamaan jotain liikuntaa, joka päivä vaikka kävelylenkille. Piristää olotilaa huomattavasti.

Toi päivärytmistä lipsuminen on yksi pahimpia juttuja.. Kohta sitä ei kiinnosta mikään kotona tapahtuva ja alkaa elää ihan eri rytmissä kuin te, tarkoituksella. Kannattaa puuttua heti ja saada revittyä pois se itsesäälistä.

Olis piristävää nähdä täällä naisten kehottavan neuvoja kyselemään tulleita ukkoja laittamaan synnytyksen jälkeisestä masiksesta kärsivät tuoreet äidit ulkoruokintaan. Sillai, tasa-arvoisesti. Toisen itsetunto ja omanarvontunto ovat maanraossa, luuletteko, että se siitä lähtee nousemaan jäkättämällä? Eikö se ollutkaan niin, ettei masennus parane positiivisella ajattelulla? Miksi miehen tulisi kestää enemmän kuin naisen?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Olis piristävää nähdä täällä naisten kehottavan neuvoja kyselemään tulleita ukkoja laittamaan synnytyksen jälkeisestä masiksesta kärsivät tuoreet äidit ulkoruokintaan. Sillai, tasa-arvoisesti. Toisen itsetunto ja omanarvontunto ovat maanraossa, luuletteko, että se siitä lähtee nousemaan jäkättämällä? Eikö se ollutkaan niin, ettei masennus parane positiivisella ajattelulla? Miksi miehen tulisi kestää enemmän kuin naisen?

Mä mietin tossa ihan samaa, sinä vaan puit sen sanoiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Se on nyt todennäköisesti masentunut ja jumittunut kun ei oikein tiedä mitä tekisi ja kun ei tiedä koska työt taas alkaa. Pitäisi hälle saada rakennettua päivärytmi. Herää aamulla, tekee aamuhommat, sitten voitte sopia joka päivälle pari hommaa mitä voi tehdä. Oisko vaikka jotain nikkaroitavaa tms., miesten hommia. Ja sitten vois vähän kotihommia tehdä esim. tyhjätä tiskikoneen ja vaikka imuroida. Sitten patista se harrastamaan jotain liikuntaa, joka päivä vaikka kävelylenkille. Piristää olotilaa huomattavasti.

Toi päivärytmistä lipsuminen on yksi pahimpia juttuja.. Kohta sitä ei kiinnosta mikään kotona tapahtuva ja alkaa elää ihan eri rytmissä kuin te, tarkoituksella. Kannattaa puuttua heti ja saada revittyä pois se itsesäälistä.

Jos sotain sille puhun hermostuu.Näyttää olevan pinna kireänäkoko ajan.
Ainua liikuntamuoto jota tekee on se ,että käy pihalla tupakalla.Sinne kuitenkin jaksaa raahautua.
Ei tämäminullekkaan helppoa ole.Kova huoli siitä ,että saamme kaikki laskut maksettua ja ruokaa kaappiin.Äidiltäni jo lainasimme rahaa kun mies ei ole niitä liiton rahoja vielä saanut.
Ja tuo ei ole enää mikään pojankoltiainen vaan 46-vuotias !Käyttäytyy vaan niin kuin joku murrosikäinen täynnä' itsesääliä.
Ajattelee tosi itsekkäästi,eikä ymmärrä sitä että minullakin yhtä lailla huolta ja jo pian masennustakin.
Tekis mieli sanoa että en minäkään enää välitä mistään,että antaa kaiken sitten vaan mennä läskiksi!!Etten minä yksin jaksa tätä kaikkea kantaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskus:
Miehesi on masentunut.

On se aivan selvästi.Sillä ollut joskus aiemmin muutama vuodsi masennusjakso ja jäi vain aamuisin nukkumaan kun piti töihin lähteä.kesti noin 3-viikkoa ja nousi siitä sitten ilman lääkkeitä.
Tämäon vain niin kamalan raskasta minullekkin.Tuntuu ettämietin näitä yökaudet ja pian minäkin masennun vaikka aika tasapainoinen olenkin luonteeltani.

Valitettavasti sitä se on se masennus. Ei ole helppoa kenellekään. Mä pistin aikoinaan miehelleni kovaa kovaa vasten kun oli samalla lailla masentunut. Totesin että joko nostetaan sut yhdessä tästä suosta tai sitten hän menee lääkäriin hakemaan masennuslääkkeet. Ja jos ei lääkäriin mene niin jää yksin sohvalle makaamaan. Mies mietti päivän ja sitten lähdettiinkin yhdessä tekemään töitä. Onneksi reagoi, se oli mun viimeinen yritys, olin itse jo ihan loppu..

Miehes tais lähtä mammansa luo syömään kun eukko ei ees munia kaupasta tuo :laugh:
Mut joo, miehes tarttis jotain apua, että pääsis taas vireeseen. Hän on aivan passivoitunut ja varmaan myös masentunut. Koita houkutella hänet lenkille kanssasi, raikas ulkoilmakin tekee hyvää!
Voimis sinulle ap!

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miehes tais lähtä mammansa luo syömään kun eukko ei ees munia kaupasta tuo :laugh:
Mut joo, miehes tarttis jotain apua, että pääsis taas vireeseen. Hän on aivan passivoitunut ja varmaan myös masentunut. Koita houkutella hänet lenkille kanssasi, raikas ulkoilmakin tekee hyvää!
Voimis sinulle ap!

Niin lähti.Siellä ei edes tiedetä tästä masennuksesta.
Pitäisköhän puhua minun sille äidille?Tuntuu vaan etten yksin enää jaksa !

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
älä nyt äidille puhu. teidän asiahan tuo on.

Miksei vois puhua? Että Pekka on kotona tosi passiivinen, tuntuu painavan tuo työasia. Riippuen ihan siitä millaset välit ovat. Itse tiedän ainakin, että veljiäni helpottaisi se, että äitini tietäisi heidän vastaavista tunteistaan.

Hei,

Mieheni masentui vuosi sitten henkilökohtaisten ongelmien takia eikä kyennyt hakemaan töitä ennen seuraavaa kesää. Elätin yksin mieheni pelkällä opintotuella ja säästöillä.
Masennus vie voimia, sekä masentuneelta että tämän puolisoltakin. Masentua voi kuka tahansa, missä elämäntilanteessa tahansa ja monet leimaavatkin masentuneet helposti "laiskoiksi" kun eivät ymmärrä mistä on oikeasti kyse. Läheisenä oleminen on rankkaa, sillä saa jatkuvasti kuulla jankutusta siitä, miksi oma mies ei käy töissä ja miten mies käyttää hyväkseen. Ja tiedän, että asia ei ole näin. Olen nähnyt ne paniikkikohtaukset.

Oma mieheni meni hiljattain terveyskeskukseen, ja sai sieltä ensimmäisen lääkkeen kokeiluun. Vasta kolmas lääke auttoi (ja sen löytämiseen meni vuosi). Lääkkeet aiheuttivat paljon sivuoireita (seksielämä on meillä hyvin vähäistä) ja niiden kanssa on ollut raskasta elää. Terveyskeskuksen jälkeen tehtiin lähete psyk. poliklinikalle, ja siellä mies on nyt kirjoilla. Mies on alkanut nyt etsiä töitä ja jatkanut opintojaan. Kotitöitä mies ei viime vuoden aikana tehnyt lainkaan, ja monesti itkin omaa sinisilmäisyyttäni kun itse opiskelin ja saatoin tehdä töitäkin samana päivänä putkeen.

Nyt mies pyytelee anteeksi viime vuotta jatkuvasti. Joka päivä kun tulen koulusta kotiin, hän on tehnyt ruokaa, tiskannut ja hakenut postin (tämä on jo iso juttu!). Kiitän miestä joka päivä ja rakastan häntä enemmän kuin mitään. Miehen opiskelut takkuilevat yhä, mutta töitä hän on hakenut ja paikallinen koulu on pyytänyt hänet työhaastatteluun.

Masentuneen kanssa eläminen ei ole helppoa, mutta jos olet varma, että oma miehesi kestäisi esimerkiksi sen, että sairastuisit syöpään ja kävisit läpi sitä prosessia, voit itsekin taistella hänen puolestaan. Kukaan ei halua masentua, masennus on sairaus siinä missä muutkin, mutta monella on siitä hyvin väärä kuva.

Miehen masennuksen takia olen itse käynyt terapiassa, koska olin itsekin vaarassa masentua. Suosittelen sinullekin avun hakemista, myös lapsillesi. 13-vuotias nuoresi on hyvin herkässä iässä, ja hän saattaa ihmetellä suurestikin isänsä outoa käytöstä.

Toivoisin pientä vertaistukea omaan tilanteeseen, ja olisi mukava keskustella kanssasi (ja muidenkin, joilla on masentunut puoliso). Laittakaa sähköpostia: nausea09@luukku.com niin jaetaan kokemuksia ja tuetaan toisiamme :)

Yhteistyössä