En tajua noita lentäjien palkkoja...

  • Viestiketjun aloittaja hoitaja
  • Ensimmäinen viesti
hoitaja
Hesarissa mukaan lentäjien keskipalkka on 11 000 ja kaukoliikenteessä 19 000 e/kk + kaikki mahdolliset edut... En ymmärrä miten sellaisesta työstä pitäisi maksaa niin paljon?? Samaa hommaahan se on periaatteessa kun bussikuskin homma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Hesarissa mukaan lentäjien keskipalkka on 11 000 ja kaukoliikenteessä 19 000 e/kk + kaikki mahdolliset edut... En ymmärrä miten sellaisesta työstä pitäisi maksaa niin paljon?? Samaa hommaahan se on periaatteessa kun bussikuskin homma.
No sepä se.
Onneksi vain periaatteessa, muuten (pääsyvaatimukset, koulutus ym huomioiden) voisi lentäminen pelottaa. Ja ihan siis bussikuskeja väheksymättä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Onneksi vain periaatteessa, muuten (pääsyvaatimukset, koulutus ym huomioiden) voisi lentäminen pelottaa. Ja ihan siis bussikuskeja väheksymättä.
Niinpä. Minä en voisi koskaan olla lentäjä, olen lentänyt yksityislentäjän lupakirjan miljoona vuotta sitten, en olisi koskaan ottanut toista ihmistä, sadoista puhumattakaan, vastuulleni koneeseen. Siihen en ota kauheasti kantaa, onko liikennelentäjän palkka liian suuri, en tarkalleen tiedä mistä palkka muodostuu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Hmm, tilastollisesti bussikuskin homma on kyllä vaarallisempaa. Ja kuljettaahan nekin päivässä varmaan satoja ihmisiä.
Mistäköhän se johtuu? Kenties juuri siitä että lentäjiksi pääsee vain parhaimmat? Itse olisin pyrkinyt lentäjäksi mutta en täytä vaatimuksia.
 
Mun serkku kävi koulun joskus, se makso 10 000 euroa... Jenkeissä, en tiedä mitä se suomessa maksaa. Toisaalta, jos mä menen sinne kampaaja kouluun mihin haaveilen, sen hinta on 7000 euroa, ja palkkaus ei vissiin ihan samaa luokkaa kun lentäjillä. :D

No mutt, oon mä sitä mieltä että kyllä ne tienata saa, on se vastuullinen ammatti, ei siinä mitään. Mutta kumpa sovellettais sitä samaa tänne maantieliikenteeseen, mikäs sitä ois bussia ajellessa jos vaikka tienais edes puolet siitä, mitä lentäjät.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tyuiop:
Yks syy on hemmetin kallis lentäjäkoulu. Vaikkakin puolustusvoimista saa myös lentäjälupakirjan. Mutta yksityisen käymänä hemmetin kallista..
Ei se armeijan lupa vielä liikennelentäjäksi sinällään vie. Ja juu, Ilmavoimien lentäjät puhuvat näistä Finskin ja muiden lentäjistä bussikuskeina :) Riittää kun saa koneen ilmaan ja alas, lopusta huolehtii autopilotti.
 
Niille maksetaan
Niille maksetaan siksi, että niiden pitää osata, pystyä ja kyetä tekemään Oikea Päätös sekunnin murto-osissa silloin, kun tapahtuu jotain tosi ikävää.

Siinä paljoa lentokonetta parkkeerata tienposkeen miettimään että mitäs nyt tehdään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllä mä ainakin haluan, että se joka lentää konetta missä minä matkustan saa vähintään yli 10 000?/kk =)
Jep, ei todellakaan olisi kiva nähdä lentokapteenia joka palkkaansa täysin kyrpiintyneenä raahustaa koneen ohjaamoon ruumiinkielen kertoessa että "ei vois vittu vähempää kiinnostaa".
 
Joo
Todella vastuullinen ammatti, ovat palkkansa ansainneet! Tuota Liliuksen palkkaa en ymmärrä. Sähkö on kuitenkin tuote jota ei ole vaikea myydä, ei siinä paljon innovatiivisuutta tarvita. Häpeällistä että jollekin maksetaan tuollaista palkkaa ja vielä valtavat optiot päälle! Eduskuntahan oli aikanaan päättämässä näiden optioiden maksusta eli syyttävä sormi osoittaa siihen suuntaan. Kyllä sille pallille halvemmallakin jonkun saa!
 
Lentokonekuski
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Onhan täällä sentään sellaisiakin ihmisiä, jotka ymmärtävät lentäjien palkkatasoa. Hyvä niin, ettei olla ihan vaan kommari meiningillä liikentees :whistle:
Siis eihän lentäminen ole rakettitiedettä. Jokainen normi-ihminen oppii muutamassa kuukaudessa lentämään. Paljon vaativamman ja pidemmän koulutuksen saavat lentokonemekaanikott.
 

Yhteistyössä