En tajua mitä hienoa on muka olla rahallisesti säästeliäs ja tehdä valintoja aina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eko tyyppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eko tyyppi

Vieras
sen mukaan. Näitä viestejä kun lukee hirvittää, miten itsekeskeistä touhua täällä on.
Meidän perheessä eletään ihan hyvää elämää, jossa valintoja määrittää useimmiten ekologisuus. Vaihdoimme nyt kesällä maalämpöön vihdoin! öljystä. Meillä on kaksi takkaa, mutta niitä ei käytetä talon lämmittämiseen, koska takan lämmittäminen tuottaa ilmaan turhaa pienhiukkaisa. Kovimmilla pakkasilla (yli 30) on takkaa lämmitetty ja sähkökatkojen aikana. Tosin usein leivinuuni ajaa samana asian, kun siinä sähkökatkon aikan ruoka muutoinkin tehdään. Auton vaihdoimme keväällä sähköautoon, entinen oli dieseli.
Ostan aina kun mahdollista lähituotannon ruokaa, eineksiä välttelen.
En ole mikään "viherpiipertäjä" tai luomuihminen, mutta valintoja teen ekologisin perustein.
En ole ääripää ihminen.
En ompele tai kudo mitään.
Ostan vaatteet kaupasta, mutta valitsen mieluiten kotimaassa tehtyä tai edes aidoista raakaineista tehtyjä.
Meillä kaikilla on mahdollisuus aina ja joka paikassa tehdä valintoja.
Valintani ikävä kyllä ei ole taloudellisesti aina järkeviä, koska esim. luomumaito on aina kalliimpaa kuin tavallinen maito- 100% villapaita on kalliimpi kuin keinokuitu sekoitteinen , sähköauto investointina kalllimpii kuin diesel jne.
Mutta raha ei valintojani ratkaise.
Toivosin että ihmiset enemmän pohtisi valintoja ekologisuuden ja oman terveyden mukaan , eikä hinnan mukaan.
Se on vähän sama kun haluaako aina ja usein halpaa H&M-ketjuista vai satsaako harvoin ja laadukkaaseen joka kiertää vaikka kolmella. Huonekaluissa tämä erityisesti pätee.

Joittenki on pakko elää niin että valitsee halvinta. Tosin ekologisemmat vaihtoehdot tulee toisinaan halvemmaksikin, kuten esim kestovaipat.

Mä pyrin kans satsaamaan laatuun ja myös ekologisuuteen, mutta toisaalta oon mukavuudenhaluinen ja en aina valitse sitä ekologisinta jos se teettää ylimääräistä työtä tai on jotenkin hankala.

Tai sitten jos ostaa harvoin mutta sittenkin Henkkamaukalta? :D

Ei kai siinä mitään hienoa tarvitse ollakaan. Muhun osui moni kohta tuossa listassasi, enkä tajua miksi mun pitäisi nyt erikseen loukkaantua.

Ostan lähellä tuotettua mahdollisuuksien mukaan, joskus vaikka se on kalliimpaa mitä kaukana tuotettu, kudon, neulon ja ompelen.

Jos mulla olis rahallisesti varaa niin kaikki olis luomua ja lähiruokaa mutta kun ei..... sitä pitää tässä vaiheessa elämää elää sen tilinsä saldon mukaan, vaikka miten pienesti yrittää kuluttaa ja miten järkevästi, niin kyllä se paljolti on raha joka ratkaisee.

Että ostaako 80 eurolla ruokaa vai 80 euron ekologisesti tuotetut kengät yhdelle perheenjäsenelle.

Sanonta köyhän ei kannata ostaa halpaa pätee toisinaan, mutta ei ole aina silti järkevää saati totta.

Maalta kotoisin olevana en voisi ikinä maksaa niitä ryöstöhintoja luomuruoasta, koska tiedän mitä ne maksaa itse kasvatettuna.
Lähiruokaa suosin, ainoastaan maun vuoksi.
Tämä viherpiipertely mennyt ihan yli nykyään, harva kaupunkilainen vihreä edes tietää mitä luonnon kanssa yhdessä eläminen OIKEASTI on.

Hienous piilee siinä - siis olettaen, että henkilön ei tarvitsisi taloudellisen tilanteensa vuoksi elää säästeliäästi - että jos elämässä tapahtuukin jotain yllättävää ja tulotaso romahtaa, pudotus ei ole niin korkealta kuin jos olisi tottunut käyttämään rahaa huolettomammin. Myöskin säästöön on kertynyt rahaa, jota voi sitten käyttää alun puskurina, kun esim joutuu odottelemaan liitosta päätöstä työttömyyskorvauksesta ja Kelasta päätöstä asumistuesta.

Mä en itse tee ostopäätöksiäni hinnan mukaan vaan sen mukaan, tarvitsenko todellakin kyseistä tuotetta, pärjäisinkö ilmankin, voisinko hankkia sen kirpputorilta tai voisinko tehdä jo jostain olemassa olevasta vanhasta tavarasta sen. Mitä vähemmän kulutan ja mitä useammin jätän tavaran kaupan hyllylle, sitä paremmin voin käyttää säästyneet rahani luomuun tai muutoin ekologiseen vaihtoehtoon tai vaihtoehtoisesti tukea jotain kotimaista pientuottajaa isojen ja/tai ulkolaisten tuottajien sijasta. En edes muista, milloin olisin viimeksi ostanut - päivittäistavaroita lukuunottamatta - itselleni tai kotiin jotain uutta... tai no, maalia, hiekkapaperia yms on tullut ostettua, jotta vanhoista huonekaluista saa tuunattua uusia.

Itse yritän esim vaatteissa ja tavaroissa ajatella ensisijaisesti sitä tarvitsenko ko kamppeen. Ekologisin ostopäätös on aina tavaran jättäminen kauppaan. Sitten jää rahaa panostettavaksi luomuruokaan jne.

Onnekseni en ole lainkaan innostunut esim sisustamisesta niin ei kulu rahaa kodintekstiileihin tai sellaiseen, eikä se harmita. Enkä osta ikeasta uutta lamppua "kun se on vaan niin kiva".

Ruoassa ja päivittäistavaroissakin voi säästää tinkimättä terveellisyydestä kun ostaa kausivihanneksia, seurailee mistä mitäkin saa halvimmalla jne.

Toki minullakin on kulutuspaheeni, nimittäin uudet sarjakuva-albumit. Kalliita ja epäekologisia... Mutta olen yrittänyt opetella lainaamaan kirjastosta enemmän.

Me on oltu rahallisesti säästeliäitä: asutaan kerrostalossa, kun ei omakotitaloon olisi varaa. Ai vitsi, kyllä me nyt ollaankin ekologisia, kun ikinä ei olla lämmitetty öljyllä. Aina on tullut kaukolämpöä = maalämpöä taloon. Saanko mä nyt jatkaa säästäväisyyttä sillä luonnonvarojen säästöllä, mikä tosta tulee?

Oletko muuten ajatellut tota lämmittämisasiaa ihan loppuun? Että se maalämpö, joka tulee jostain kaukaa Venäjältä arvatenkin, on ihan varmasti luontoystävällisempää kuin se, että lämmittäisit puilla? Jos nyt oikein miettii niin matkan varrella tarvitaan melkoisesti huoltotöitä. Teidänkin talossa oli valmiina takka ja leivinuuni, joilla talo olisi lämminnyt. Paljonko energiaa kului kaukolämpöjärjestelmän rakentamiseen?

[QUOTE="vieras";24369435]

Oletko muuten ajatellut tota lämmittämisasiaa ihan loppuun? Että se maalämpö, joka tulee jostain kaukaa Venäjältä arvatenkin, on ihan varmasti luontoystävällisempää kuin se, että lämmittäisit puilla? Jos nyt oikein miettii niin matkan varrella tarvitaan melkoisesti huoltotöitä. Teidänkin talossa oli valmiina takka ja leivinuuni, joilla talo olisi lämminnyt. Paljonko energiaa kului kaukolämpöjärjestelmän rakentamiseen?[/QUOTE]

Eiköhän maalämpö tule kuitenkin ihan oman talon alta maaperästä, maakaasu sitten asia erikseen...

Itsellekin ekologisuus merkitsee todella paljon ja mua suoraan sanottuna vituttaa se, että esim. ihan käyttökelpoisista vaatteista täytyy hankkiutua eroon vain siksi, että niihin on sattunut tulemaan pieni tahra, jota ei saa poistettua tai reikä, jota ei saa siististi parsittua, mutta joka ei mitenkään haittaa vaatteen käyttöä koska töihin täytyy pukeutua siististi ja joku joskus on keksinyt, että se ettei kaikki ole ihan tuliterän näköistä, on epäsiistiä.

Oli ihana käydä Sipoossa ruokakaupassa, kun lähestulkoon kaikki kasvikset mitä hyllyillä ja laareissa oli, tuli samasta kunnasta. Meillä Oulussa perunat tulee naapurikunnasta, porkkana Laitilasta ja sipulit Sotkamosta. Osta siinä sitten lähiruokaa. Meilläkin ekologisuus kyllä vaikuttaa valintoihin voimakkaasti, mutta aina ei ole mahdollista hankkia sitä ekologisinta. Meillä on molemmilla työn kuva sellainen, että sähköautoa ei voi ajatellakaan. Kotimainen luomupuuvillavaate on epäekologisempi kuin saksalainen merinovillapaita, eettisyys onkin sitten taas asia erikseen. Ainakin tässä kaupungissa kaavoitus estää hyvin pitkälti maalämmön käytön ja kuitenkin on ekologisempaa asua lähiössä, mieluiten rivi.- tai kerrostalossa, kuin haja-.asutusalueella, oli lämmitysmuoto mikä hyvänsä.

Yhteistyössä