En taida uskaltaa lähteä opiskelemaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras
Pääsin syksyllä alkavaan monimuotokoulutukseen mutta pelkään etten pärjää.Ikää jo 40v ja olen kaikki kouluni joutunut keskeyttämään kun en ole pärjännyt.Matikka tökki iltalukiossa,atk ja kirjanpito kauppiksessa.Lähihoitajaksi hain mutta en päässyt siihen kouluun.Pitäisikö vain jäädä kotiäidiksi?jos nyt en ammattia saa niin en jaksa elää niin usein olen yrittänyt tosissani ja pettynyt.

jos sulla jo nyt mielipide, ettet tule pärjäämään niin todennäköisesti et pärjää. älä ole pessimisti, vaan yritä edes.! sitten et ole kuitenkaan loppupelissä menettänyt mitään jos kuitenkin olet yrittänyt eikä homma toimi.
Muuten lopun ikääsi mietit, mitä jos...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin mä teen.Pelkään vaan kun en ole ikinä koulussa pärjännyt.

Onko sinulla jokin luki-ongelma tai vastaava siinä liepeillä oleva keskittymishäiriö? Niiden kohtaaminen vaatii opettajalta ammattitaitoa.
Onneksi nykyiset näyttökokeet helpottavat lukiväen elämää kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tiedä mikä ongelma on mutta matemaattisissa aineissa en pärjää.

No en minäkään niissä hyvä ole ikinä ollut.
Mutta mietin tuota lukivaihtoehtoakin, kun kerroit että aina joku aine jostain syystä takkuaa ja koska lukiongelmilla on noin tuhat ilmenemismuotoa.

Katso huviksesti pikatesti osoitteessa
http://www.lukineuvola.fi/tietopankki/pikalukitesti_html

Alkuperäinen kirjoittaja pelottaa:
Pääsin syksyllä alkavaan monimuotokoulutukseen mutta pelkään etten pärjää.Ikää jo 40v ja olen kaikki kouluni joutunut keskeyttämään kun en ole pärjännyt.Matikka tökki iltalukiossa,atk ja kirjanpito kauppiksessa.Lähihoitajaksi hain mutta en päässyt siihen kouluun.Pitäisikö vain jäädä kotiäidiksi?jos nyt en ammattia saa niin en jaksa elää niin usein olen yrittänyt tosissani ja pettynyt.

En tiedä, mitä tarkoittaa monimuotokoulutus, mutta tosiasiahan on se, ettei sinun kannata lähteä opiskelemaan alaa, josta et ole oikeasti kiinnostunut!
Ja jos opiskeluihin liittyy vielä matikkaa, joka sinulle on kompastuskivi, niin kannattaa tosiaan miettiä, ettei tule vain aloitettua taas koulunkäynti ja lopetus samaan syssyyn.

Sinun kannattaisi tosissaan miettiä, mitä tahdot tehdä ja tavoitella sitä! Esim. oppisopimuskoulutus voisi olla hyvä vaihtoehto, ettei tarvitsisi useampaa vuotta istua enää koulun penkillä ja saisit samalla normaalia palkkaa opiskelustasi.
Häntä pystyyn, tsemppiä!

Itse kävin peruskouluni "apukoulussa" 80-luvulla, sen jälkeen kauppikseen josta en saanut papereita kun en läpässyt kokeita. Sit töihin ja nyt 35-vuotiaana kävin kauppiksen uudestaan monimuotokoulutuksena ja tänä keväänä sain merkonomin paperit, näyttötutkintona suoritin. Osaan paremmin kertoa asioita kun suorittaa perinteisiä kokeita.
Ja olen ylpeä itsestäni koska näin vanhana minulla on ammattitutkinto.

Saahan niihin tukiopetusta jos tarvii. Eikä kaikkien tarvi olla priimuja matikassa, tee se niin että just läpi menee äläkä turhaan sitä murehdi. Sitten muissa sulle mieluisissa aineissa petraat sitäkin enenmmän. uusintakokeita on aina ja jos ei tokallakaan kerralla mene matikka läpi niin varmasti se kolmannella kerralla jo menee. turhaan murehdit jostain matikasta ja taloushallinnosta jos opintohin sisältyy paljo muutakin. pitää vain luottaa itteensä eikä asettaa rimaa liian korkealle. parempi huonompi todistus kuin ei todistusta ollenkaan. ja sitä paitsi, työnantajat eivät monesti edes kysele haastattelussa todistusta, vasta sitten pitää toimittaa kun on työhön menon aika.

Yhteistyössä