En siis hyötyisi kesätöistä juuri mitään, kun tukeni menetän?! Voiko olla näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapeeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapeeee

Vieras
Minua odottelee vakituinen työpaikka ja saisin sinne mennä tekemään kesän, sitten taas opintoja jatkaisin. Saan siis kotihoidontukea reilu 500e/ kuukausi ja opintotukea ilman asumislisää koska olen perheellinen. Nuo tietenkin menettäisin heti, koska tulot ylittäisi heti opintotukirajan. Sain nimittäin pääomatuloja juuri melkein rajaan asti.
Kahdesta lapsesta menisi täydet maksut perhepäivähoitoon ja bruttona saisin vähän yli 1800e/kk.

Tämä työpaikka pysyy siitäkin huolimatta, että jätän kesän tekemättä eli ei sitäkään hyötyä. Ei myöskään ole urani kannalta mitenkään oleellista mennä sinne, en siis pääse etenemään. Toinen lapsikin on vielä alle 3v, eli ilmeisesti on tilanteita kun ei ole mitään järkeä tehdä työtä vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Jos tämä työ jotenkin edistäisi minua urallani, menisin vaikka puolella palkalla, mutta ei edistä mitenkään. Työkokemustakin on jo nuoresta, eli ei ole CV:n kannaltakaan tarpeellista se yksi kesä.

Tämä on Suomen suurin ongelma: Työn tekeminen ei kannata, koska tekemättäkin pärjää ihan hyvin.

No, tämä ilo loppuu ennemmin tai myöhemmin. Veikkaan ennemmin.

Tämä on Suomen suurin ongelma: Työn tekeminen ei kannata, koska tekemättäkin pärjää ihan hyvin.

No, tämä ilo loppuu ennemmin tai myöhemmin. Veikkaan ennemmin.

No minun tilanteessa se tietenkin loppuisi kun lapsi täyttää 3v ja työstä tuntuu olevan hyötyäkin. Useimmissakin tilanteissa sanoisin, että kannattaa mennä vaikka saisi samat, mutta tässä on jo montakin asiaa miksi ideani alkaa tuntua järjettömältä juuri tänä kesänä. Ei ota edes ylpeydelle olla kotihoidontuella toisin kuin sossuavustuksilla eläminen tuntuisi...
Taidan jäädä viimeiseksi kesäksi vain kotiin lasten kanssa ja tehdä mahdollisimman paljon kesän etäkursseja.

Lähes aina sanon että työ kannattaa mutta pakko myöntää että tilanteessasi en menisi itsekään. Ei siitä hyötyisi kukaan muukaan. Ei edes yhteiskunta päivähoitomaksujen vuoksi eikä lapset nyt ainakaan ja etkä ole työttömänä vaan vakituisessa työsuhteessa jonne olet palaamassa myöhemmin. Opiskeletkin. Sinuna kävisin opintoja kesällä ja nauttisin lasten lyhyestä elämänvaiheesta.

Oletko varma, että menisi täysi päivähoitomaksu? Omalla paikkakunnallani 3-henkisen perheen tulot saa olla n. 4500 ja 4-henkisen 5500 e/kk ennen kuin menee täysi päivähoitomaksu.

Itse korkeakouluopiskelijana olen katsonut, etten ylitä vuositulorajaa, joka opiskeluiden takia on annettu. Minulla se on n. 11 000 - 12 000 e / vuosi eli vajaan 2000 e kesätyötulot kuukaudessa ei saa rajaa ylitettyä.

Oletko varma, että menisi täysi päivähoitomaksu? Omalla paikkakunnallani 3-henkisen perheen tulot saa olla n. 4500 ja 4-henkisen 5500 e/kk ennen kuin menee täysi päivähoitomaksu.

Itse korkeakouluopiskelijana olen katsonut, etten ylitä vuositulorajaa, joka opiskeluiden takia on annettu. Minulla se on n. 11 000 - 12 000 e / vuosi eli vajaan 2000 e kesätyötulot kuukaudessa ei saa rajaa ylitettyä.

Menee korkein maksu, ylittävät reilusti mainitsemasikin summan joten ei epäilystäkään. Sain pääomatuloja yhtenä könttäsummana sen verran, että raja ylittyisi jo ensimmäisestä palkastani.

Minä en edes miettisi töihin menemistä tilanteessasi. Tosin olen kantapään kautta oppinut, mikä elämässä on tärkeintä ja se on elämä, josta voi myös nauttia. Meidän kulttuurissamme mennään usein ääripäästä ääripäähän vaikka se kultainen keskitie olisi ehdottomasti paras niin yksittäisten ihmisten kuin yhteiskunnankin kannalta. Kun ihmiset hoitavat työnsä ja opiskelunsa hyvin niin taukoja voi silloin tällöin pitää hyvällä omalla tunnolla ilman, että tarvitsee etsiä noita sataa ja kymmentä eri syytä sille.

tietenkään en menisi. Ainutlaatuinen kesä tulossa, voisit nauttia siitä lasten kanssa. Töitä ehdit tehdä myhemmin. Toi ei oo ees mitenkään lusmuamista kun pieninkin on alle 3v

"Menetät" siis noin 1000 euroa. Voin toki olla väärässäkin, mutta minusta 1800 euroa on enemmän rahaa kuin 1000 euroa.

Miten sinä laskit oikein? Miinusta tulee ensinnäkin kahden lapsen kokonaisista päivähoitomaksuista melkein 500 euroa, 260 opintotukea lähtee ja kotihoidontukea noin 500 euroa. Lisäksi noilla bruttotuloilla käteen jäävä osuus on noin 1400 euroa ja miinusta tulee myös päivittäisestä kulkemisesta.
Miinusta on siis jo valmiiksi noin 1300 euroa jos matkakulut lasketaan minimiin. Tuloja on siis satasen verran tai vähän yli, korkeintaan kaksi sataa. Pieni lapsi on alle kolme, miksi kukaan jolla ei ole taloushuolia, lähtisi siinä vaiheessa vielä töihin vähän yli sadan euron vuoksi kun vaihtoehtona on vielä edetä opinnoissaankin edes vähän kesällä ja viettää viimeinen rauhallinen kesä pienen lapsen kanssa

Miten sinä laskit oikein? Miinusta tulee ensinnäkin kahden lapsen kokonaisista päivähoitomaksuista melkein 500 euroa, 260 opintotukea lähtee ja kotihoidontukea noin 500 euroa. Lisäksi noilla bruttotuloilla käteen jäävä osuus on noin 1400 euroa ja miinusta tulee myös päivittäisestä kulkemisesta.
Miinusta on siis jo valmiiksi noin 1300 euroa jos matkakulut lasketaan minimiin. Tuloja on siis satasen verran tai vähän yli, korkeintaan kaksi sataa. Pieni lapsi on alle kolme, miksi kukaan jolla ei ole taloushuolia, lähtisi siinä vaiheessa vielä töihin vähän yli sadan euron vuoksi kun vaihtoehtona on vielä edetä opinnoissaankin edes vähän kesällä ja viettää viimeinen rauhallinen kesä pienen lapsen kanssa

Luin huolimattomasti, oletin että lapsia on vain yksi.

Jos ei ole minkäänlaisia taloushuolia, niin ei tietenkään kannata tehdä töitä. Töitä ei ole pakko tehdä edes sitten kun olet valmistunut.

En menisi minäkään töihin. Yhteiskunta tukee kotona oloa liian hyvin. Itselläni vastaavan tyyppinen tilanne syksyllä (kesän vietän lasten kanssa kaikessa rauhassa). Syksyllä palaan osa-aikaisesti töihin oman "jaksamisen" takia, 5 vuotta kotona ja aivot kaipaa vähän virikkeitä.

[QUOTE="huja";30632970]Jos joku muu saa sen työpaikan, niin kuviohan on just optimi.![/QUOTE]

Saa, nuori ensikertalainen työelämässä odottelee vastaustani ja taidan hyvillä mielin luovuttaa sen paikkani hänelle ja viettää kesän lasten kanssa...:)

Jää kotiin ja hengaile lasten kanssa. Kyllä se oravanpyörä pyörii ja lapset on pieniä vähän aikaa. Menin itse pyörimään työpaikalle, kun lapset oli alle 2v. Tuli niin typerä olo siitä, että se typerä työkö on muka tärkeämpää kuin omat lapset vieraan hoidossa, joten palasin kotiin lasten kanssa, opiskelin ja perustin yrityksen. Nyt esikoinen aloittaa syksyllä koulun, mihin se aika hävisi? Joten leiki lasten kanssa, ei ne työt tekemällä lopu.

En menisi minäkään töihin. Yhteiskunta tukee kotona oloa liian hyvin. Itselläni vastaavan tyyppinen tilanne syksyllä (kesän vietän lasten kanssa kaikessa rauhassa). Syksyllä palaan osa-aikaisesti töihin oman "jaksamisen" takia, 5 vuotta kotona ja aivot kaipaa vähän virikkeitä.

Eihän ap:n tapauksessa yhteiskunta ihan hirveästi tue, n. 750 €/kk. "Ongelma" tässä on paremminkin työssäkäynnin suorat ja välilliset kustannukset, jotka aiheuttavat sen, että pienistä tuloista ei loppujen lopuksi jääkään oikein mitään itselle.

Mikä ihmeen raja se kolme vuotta on? Jos kotihoidontuen raja olisi 2 vuotta, silloin varmaan hoettaisiin että pitää olla kaksi vuotta kotona. Tai jos se olisi 4 vuotta, pitäisi olla 4 vuotta kotona. Eikö nyt olisi jo viimein isän vuoro jäädä lasten kanssa?

Yhteistyössä