En selviä kinkun paistamisesta. mikä helpoin? pussi vao mittari?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelmia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelmia

Vieras
vai pitääkö olla molemmat??

Netissä on niin paljon kinkun paisto ohjeita että meen entistäkin sekasemmin.

ja jos tänään ostan niin sain sen käsityksen etten voi tänään edes vielä pakaste kinkkua paistaa vaan vasta 2-3pv:n päästä kun on sulanut.

mikä kinkku parhain?? oon nyt miettinyt viljapossua tai hK;n juhlakinkkua vai joku muu?

nyt hyvät vinkit kalliit aloittelijalle

Mistä näitä uusavuttomia riittää... No, kai sen nyt sanoo järkikin, ettei jäistä kinkkua sinne uuniin laiteta! Eikä iso kinkku ihan tunnissa sula... Siis miten ihmiset saa yhden lihaklöntin paistamisestakin niin hirveen stressin? Luulis olevan maailman helpointa ruuantekoa laittaa yks liha uuniin. Ei siinä ole mtään muuta ihmeellistä, kun muistaa sulattaa sen lihan kunnolla (3-5 vrk koosta riippuen), paistaa alhaisemmassa lämpötilassa (100-125, h/kilo ja tarkistaa vielä mittarilla lopuksi), kun yleensä mitään uunissa paistetaan ja suojata sen uunin pohjan siltä liemeltä.

Kinkun pitää olla huoneenlämpöinen sisältäkin, ennen kuin sen survoo uuniin.
Minä vein eilen sian jalan kylmiöön. Olkoon siellä sulamassa muutaman päivän ja sitten pari päivää huoneen lämmössä.

kinkku sulaksi hitaasti jääkaapissa, muutama tunti ennen paistoa voi nostaa huoneenlämpöön. Ritilä reunalliselle uunipellille niihin koloihin (väliin siis jää rako). Mittari kinkun kylkeen paksuimpaan kohtaan (ei luuhun), kinkku pussiin, pussiin hieman vettä, pussin yläkulmaan reikä. Paistetaan noin 100-120 asteisessa uunissa kunnes mittari näyttää itselle sopivaa lämpötilaa, meillä tykätään ylikypsästä joten noin 80 astetta ja ylikin. Yleensä siinä mittarissa on jo merkitty se sopiva kinkun lämpötila. Kun kinkku valmis, annat levätä jonkin aikaa ennen kuin auot pussia. Ne liemet voi suurustaa kastikkeeksi, itse pakastan aina ylimääräiset ja teen kastikkeita pitkin talvea. Jos haluat kuorruttaa niin siihenkin löytyy ohjeita netistä, itse en ole ikinä kuorruttanut koska en pidä kuorrutetusta. Paistoaika lyhenee jonkin verran jos käyttää pussia, onnistuu paisto toki ilman pussiakin. Itse paistan aina pussissa, pysyy uunikin siistimpänä ja liemet on sieltä kätevä ottaa talteen. Ehdottomasti kannattaa käyttää sitä mittaria, mikään ei ole ikävämpää kuin raaka kinkku joulupöydässä.

Nyt harmittaa kun jätin kinkun oston tälle päivälle =(

luulin jo huomena saavani kinkkumaistiaisia..noh ens vuonna viisaampana jos tänä vuonna paistaminen onnistuu.

Mites kun jos tänään sulamaan tuollainen 6-8kg kinkku ja jos sen sit saa paistaa kai jo keskiviikkona niin säilyykö se valms kinkku aattoon asti vai pitääkö pakastaa tai mitä??

tai mitä suosittelette koska paistan?? (kaikki muut käy kunhan ei tarvi 23-24pv paistella

luulin jo huomena saavani kinkkumaistiaisia..noh ens vuonna viisaampana jos tänä vuonna paistaminen onnistuu.

Mites kun jos tänään sulamaan tuollainen 6-8kg kinkku ja jos sen sit saa paistaa kai jo keskiviikkona niin säilyykö se valms kinkku aattoon asti vai pitääkö pakastaa tai mitä??

tai mitä suosittelette koska paistan?? (kaikki muut käy kunhan ei tarvi 23-24pv paistella

Kyllä se säilyy, ellette ole ehtineet syömään sitä kokonaan

Mieto lämpö,mä paistan 125 asteessa.Aina paistomittari niin lopputulos on varma.Mä itse paistan kinkun 75 asteiseksi.
Paistopussi niin ei koko uuni sotkeennu.
Lasken ajan 1,5 kg ekaa kiloa kohden,tunti lopuille.Silti mittari on minusta hyvä,saa just sellaista kun haluaa.

Osta pikkukinkku maistiaisiksi

Marssi ihan kunnon lihakauppaan ja osta tuore kinkku, niin ei tarvi sulatella vaan voit tuupata samantien uuniin... Ja on huomattavasti paremman makuinenkin, minun mielestä...
Me ostettiin pikkuinen fiilistely kinkku, 2kg, ja paistetiin se jo viime viikolla ja sitten jouluksi kunnon iso kinkku.
Ja paistaminen on helppoa, kinkku paistopussiin ja mittari kylkeen ja kun mittari näyttää noin 75 astetta, kinkku pois uunista. Eka puol tuntia 200 asteessa ja sitten lämpätila 150 astetta loppuajaksi.
Näin minäkin, täysi tumpelo keittiössä, olen saanut kinkut paistettua jo muutaman vuoden.
Ja mä olen vielä lihakaupasta aina ostanut sellaisen luuttoman version, joka on verkossa, niin ei tarvi luun kanssa taiteilla ja on helppo leikata. Verkko vaan pois ja siivuiksi kun on kunnolla jäähtynyt. Ja en tykkää mistään kuorrutuksista, niin olen jättänyt senkin tekemättä.

Ennen vanhaan ei mittareita ollut. Silloin paistoaika oli ekalle kilolle 1 tunti ja seuraaville kiloille 1/2 tuntia kullekin. Aina tuli hyvä. Kypsästä kinkusta sitten nahka varovasti pois niin, ettei rasvakerros mene rikki. Sitten pintaan sinappia ja korppujauhoja ja uuniin kuorruttumaan.

Yhteistyössä