En saa omasta pankista luottoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja persaukinen yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

persaukinen yh

Vieras
Mulla hajos auto ja sen johdosta mulla on tilillä 14euroa ja seuraavaan tiliin 3 viikkoa. Hieman on paniikki nyt että mistä kummasta saan rahaa. Mulla on vakityö, mutta eletään niin kädestä suuhun mun lasten kanssa että mitään en pysty säästämään. Kohta loppuu ruuat sekä bensa ja toiselle pojalle pitäisi ostaa uudet toppahousut kun vanhat on aivan riekaleina.
Tein nettipankissa lainahakemuksen (kulutusluotto), mutta tuli bumerangina vastaus että valitettavasti emme voi myöntää sinulle luottoa. Mulla on luottotiedot kunnossa ja kyseisessä pankissa autolaina moitteettomasti hoidettuna, sitä on enää 2 erää jäljellä. Olen vakituisessa työsuhteessa, eikä minulla ole velkoja eikä luottoja muita kun tuo auto. Asutaan vuokralla. En omista edes luottokorttia. Olen töissä joka päivä 7-16 enkä ehdi pankkiin, mun on tosi vaikee päästä kesken päivän mun työpaikalta lähtemään. Omaan konttoriin ajaakin jo melki tunnin per suunta, siinä menee koko työpäivä pipariksi. Mutta pakkohan tämä hoitaa on. Enkä voi hukata autoa kun tarvitsen sitä työssäni.
Osaisko kukaan sanoa mistä hemmetistä tämä nyt kiikastaa? Hain pienintä mahdollista luottoa eli 1000e ja maksaan pystyisin 100e kuussa sitä pois.

Vastaisuuden varalle kannattaa hankkia luottokortti. Tähän tilanteeseen se ei kai kuitenkaan auta. Mikäli et saa keneltäkään tuttavalta rahaa lainaksi, kannattaa varmaan selata netin tarjonta läpi ja katsoa, mistä saat lainattua rahaa halvimmalla mahdollisella korolla.

Noooh, olen sen verran natkulla päällä, että pakko sanoa, että kirjoituksesi perusteella en itsekään sinulle lainaisi. Kirjoitat itse, että rahat ovat niin tiukilla, että mitään ei pysty säästämään. Miten sitten pystyt "säästämään" lainanlyhennykset jatkossa.

Mutta joo, ainahan sitä on tiukentamisen varaa ja jos ei mitään aikaisempia ongelmia kerran ole, niin kysy uudestaan. Eikö pankillasi ole mitään henkilökohtainen virkailija -tyyppistä palvelua, jolloin voisit laittaa sähköpostia suoraan virkailijalle?

Huomenna tulee lapsilisät. Löytyisikö tutuilta tai työkavereilta lapselle toppahousuja. Kysäise työpaikalla. Ainakin itse antaisin vanhoja vaatteita mielelläni pois ilman maksua, jos vain tietäisin jonkun olevan niitä vailla.

Noooh, olen sen verran natkulla päällä, että pakko sanoa, että kirjoituksesi perusteella en itsekään sinulle lainaisi. Kirjoitat itse, että rahat ovat niin tiukilla, että mitään ei pysty säästämään. Miten sitten pystyt "säästämään" lainanlyhennykset jatkossa.

Mutta joo, ainahan sitä on tiukentamisen varaa ja jos ei mitään aikaisempia ongelmia kerran ole, niin kysy uudestaan. Eikö pankillasi ole mitään henkilökohtainen virkailija -tyyppistä palvelua, jolloin voisit laittaa sähköpostia suoraan virkailijalle?

No mulla on enää 2 erää autolainaa jäljellä mitä maksan 150e kuussa pois ja saan ensi kuussa normaalia suuremman tilin josta voin irrottaa sen 150e autolainaan ja 100e luottoon. Ja jos olisin sitä luottoa saanut, niin olisin sillä voinut maksaa nuo kaksi erää autolainaa pois joten sitä menoa ei enää olisi ollut.

No mulla on enää 2 erää autolainaa jäljellä mitä maksan 150e kuussa pois ja saan ensi kuussa normaalia suuremman tilin josta voin irrottaa sen 150e autolainaan ja 100e luottoon. Ja jos olisin sitä luottoa saanut, niin olisin sillä voinut maksaa nuo kaksi erää autolainaa pois joten sitä menoa ei enää olisi ollut.
Joo, ymmärrän. Mutta noissa automaattisissa luottohakuprosesseissa päätös tehdään ihan vain kylmien faktojen avulla, ja laskennallisesti on ilmeisesti näyttänyt siltä, että et pysty lainaa pois maksamaan. Tästä syystä sinun on henkilökohtaisesti päästävä tilanne jollekulle selvittämään, että voivat huomioida tulevat maksut, arvioidessaan lainanhoitokykyä.

Tilanteesi on usean huonon valinnan summa, ja auton hajoaminen oli se viimeinen korsi, joka katkaisi kamelin selän. Menojen tulee aina olla pienemmät kuin tulot, kädestä suuhun ei vain voi elää, tai muuten käy juuri noin. Pankeissa kyllä kerrotaan ihan suoraan, että tilillä pitäisi aina olla rahaa 4 kuukauden menojen varalle, jos jotain odottamatonta tulee vastaan.

Kysele toppahousuja esim. facebook-kirppiksiltä, joku saattaa hyvinkin luopua vanhoistaan. Kysele myös kimppakyytejä, jotta voisit säästää bensakuluissa. Voit myös yrittää myydä tavaroitasi nettikirppiksillä. Lainaa ei sinun kannata ottaa, koska ei sinulla jatkossakaan ole varaa maksaa sitä takaisin. Pakka hajoaa heti uudestaan, kun jokin muu odottamaton tilanne tapahtuu.

Pidemmän päälle kannattaa ruveta etsimään halvempaa ja pienempää asuntoa ja karsimaan ihan kaikista kuluista, tai etsimään parempipalkkaista työtä. Ei tuolla tavalla vain voi jatkaa.

Muistaakseni joskus (siis tosi kauan sitten) tällä palstalla on ollut juttua että jos on otettu pikavippejä niin lainaa pankista ei välttämättä tipu. Tiedä sitten onko totta vai ei, mutta siinä ainakin voisi olla yksi mahdollinen syy miksei lainaa saa.

Eikös sossukin auta tuollaisissa tilanteissa. Joku tosiaan myös kirjoitti, että lapsilisät ovat juuri tuloillaan. Hanki housut kirpparilta. Laita jotain myyntiin nettikirpparille. Kai sulla joku tuttukin on, joka voisi pikkaisen lainata?

Sossusta tai seurakunnasta saisi ehkä tilapäisapua. Pikavippejä tai lainaa pankista ei missään nimessä annata ottaa. Voit lainata tutuilta muutaman satkun ja sitten elätte pihisti muutaman viikon. Vastaisen varallle, niin kannattaa säästää hätärasto jossa on muutama tonni.

Kulutusluotoissa pitää yleensä olla jotain vakuutta kuitenkin. Pankki on ehkä arvioinut, että kun asutte vuokralla ja autostakin lainaa ei riittävää vakuutta ole, vaikka olisitkin hoitanut pankkiasiasi aina asiallisesti.

Yhteistyössä