En saa kysyttyä lapsen mummolta hoitoasioista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana kun hävettää nää jutut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana kun hävettää nää jutut

Vieras
Ärsyttää kamalasti.. En ole saanut keskusteltua anopin kanssa että kuinka usein hän haluaisi ottaa lasta päivä/yökylään. En saa myöskään kysyttyä yksittäisiä hoitokertoja muulloin kuin silloin kun on joku todellinen meno, tai no silloin ei edes tarvitse kun mies kysyy. Mun mielestä meidän olis nyt (lapsi vuoden) ihan todella tärkeää saada kahdenkeskistä aikaa ja lapsivapaata miehen kanssa edes kerran kuussa, kun ollaan molemmat niin väsyneitä ja hermoheikkoja. Miehen mielestä kaikki on "ihan sama" eikä hän "jaksa nyt kysyä" äidiltään paitsi tosiaan silloin jos on joku pakollinen meno. Oman äitini kanssa vielä epäröin kun vahnemmillani on jo ikää ja edellisestä lapsenhoitokokemuksesta useampi vuosikymmen. En tiedä viedäänkö lasta heille hoitoon ikinä, vaikka matkaakaan ei ole paljoa. Oon kehittäny tästä ihan kunnon ongelman pääni sisään ja varmaan siksi oon niin lukossa ton kysymisen kanssa.

Mitä jos koittaisit saada oman pääsi kuntoon? Kyllä sun vanhemmat on varmasti hyviä hoitajia kanssa, jos ei nyt mikään sairaus tms. estä. Ikä tuskin on este ainakaan muutaman tunnin hoitoon. Ja oikeesti, ei sitä lasta ole pakko saada joka kuu hoitoon. Tai jos on, niin palkkaa hoitaja.

Laitat sen miehen kysymään. Sopikaa joku säännöllinen "hoitoaika", vaikka muutama tunti joka toinen viikko, niin ei tartte aina erikseen kysyä. Meillä tää toimii oikein hyvin.

Että tästä saat pitkän pätkän kommentteja, että jos lapsenne on vasta vuoden ja ollut ilmesesti jo suhteellisen monta kertaa mummolla hoidossa, niin mitä kitiset;). Mut se ei ollut pointtini eikä sekään, että ei meidän lapsi tuon ikäisenä ollut kuin kaks-kolme kertaa noin pari tuntia kerrallaan missään hoidossa, heräs about kymmenen kertaa yössä, ettenkö ymmärrä että olisitte väsyneitä. Mutta olen sitä mieltä, että ymmärrän hyvin että kysyminen on vaikeaa, minäkin aina ajatellut että jos isovanhemmat ei suoranaisesti pyydä tai tarjoudu, ei tuollaista oikein voikaan pyytää - pitäisi tulla sieltä se tarjous. Eli käyttäkää vaikka sitten MLL:ää ja toisaalta, kyllä niitä kahdenkeskisiä hetkiä saa vaikka kotona illalla lapsen jo nukahdettua - näin me tehtiin, kun ei kovin usein raskittu hoitajalle maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana kun hävettää nää jutut:
Mun mielestä meidän olis nyt (lapsi vuoden) ihan todella tärkeää saada kahdenkeskistä aikaa ja lapsivapaata miehen kanssa edes kerran kuussa, kun ollaan molemmat niin väsyneitä ja hermoheikkoja. .

Et sitten ajatellut lasta tehdessäsi, että pikkuvauva-aika voi olla melko rankkaa.
Meillä lapsi nyt 11kk ja kertaakaan ei ole ollut hoidossa missään muualla kuin mulla tai isällään.
Et kai sä sitä lasta oo anopilles tehnyt? On kuitenkin tekstistäsi päätellen ollut siellä muuten hoidossa.

Onko teillä suvussa tai lähipiirissä muita vaihtoehtoja? Meillä poikaa hoitaa mieheni serkku, joka on lapsen kanssa paljon tekemisissä muutenkin. Iältään 18v. Ja saa siitä ylimääräistä rahaa itselleen =) Hoito tapahtuu yleensä täällä kotona, ja yöpyy meillä.

En nyt oikein ymmärtänyt tuoss aongelmaa... Siis anoppi haluaa lasta hoitoon, mutta sinä et kehtaa/viitsi kysyä vaikka koet tarvivasi kahdenkeskeistä aikaa miehesi kanssa? Omat vanhempasi asuvat myös lähellä ja voisiva hoitaa lastasi muttet uskalla antaa häntä heille koska heillä ei ole ollut omaa asta pariinkymmeneen vuoteen ja alkaa olla jo ikää jonkin verran...

Tuota, aika outo ongelma. Siis jos asiat on noinkin hyvin että hoitopaikkoja olisi lähipiiristä tarjolla niin silloin on kyllä ihan oma moka jos ei kehtaa tai uskalla niitä hyödyntää. Sitten vaan jää ilman sitä kahdenkeskeistä vapaa-aikaa ja hyväksyy sen omana valintanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vali vali:
12vuotta olen ollut kotona,hoitanut lapsiani ja kertaakaan ei vapaata,toisin kuin sinulla.

9 vuotta olen ollut pätkätöissä. Kertaakaan en ole saanut olla edes kahta viikkoa yhtä soittoa kotona, toisin kuin sinä.

Kärsi kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat? :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tuota, aika outo ongelma. Siis jos asiat on noinkin hyvin että hoitopaikkoja olisi lähipiiristä tarjolla niin silloin on kyllä ihan oma moka jos ei kehtaa tai uskalla niitä hyödyntää. Sitten vaan jää ilman sitä kahdenkeskeistä vapaa-aikaa ja hyväksyy sen omana valintanaan.

Juu, ihan turha täällä rutista, koska on aika paljon sellaisiakin perheitä, joilla ei todellakaan ole edes mahdollisuutta saada lasta mihinkään hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vali vali:
12vuotta olen ollut kotona,hoitanut lapsiani ja kertaakaan ei vapaata,toisin kuin sinulla.

9 vuotta olen ollut pätkätöissä. Kertaakaan en ole saanut olla edes kahta viikkoa yhtä soittoa kotona, toisin kuin sinä.

Kärsi kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat? :saint:

:laugh: lastenhoitohan onkin lomaa, just!

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:

Juu, ihan turha täällä rutista, koska on aika paljon sellaisiakin perheitä, joilla ei todellakaan ole edes mahdollisuutta saada lasta mihinkään hoitoon.

Se ei taas lohduta ap:tä mitenkään väsymyksessä että eipä tuo naapurin Ellikään vapaata ole saanut moneen vuoteen.
Oma moka kyllä jos ei saa kysytty vaikka paikkoja olisi tarjolla ympärillä mihin viedä.

no ei tuota itelläkään vapaata juuri ole kun meillä ei taas ole oikein tukiverkkoa, mutta älytöntä että jos joku kysyy asiallisen kysymyksen niin miksi pitää heti ruveta mollaamaan kun "ei sitä itelläkään ole, ja oisit miettiny ennen kun lapsen teet jne.." hoh hoijaa..

mutta ite kysymykseen vastatakseni kysy anopilta suoraan, tuskin se mitään pahaa ajattelee :) ja yhteinen aika miehen kanssa tekee varmasti terää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana kun hävettää nää jutut:
Mun mielestä meidän olis nyt (lapsi vuoden) ihan todella tärkeää saada kahdenkeskistä aikaa ja lapsivapaata miehen kanssa edes kerran kuussa, kun ollaan molemmat niin väsyneitä ja hermoheikkoja. .

Et sitten ajatellut lasta tehdessäsi, että pikkuvauva-aika voi olla melko rankkaa.
Meillä lapsi nyt 11kk ja kertaakaan ei ole ollut hoidossa missään muualla kuin mulla tai isällään.
Et kai sä sitä lasta oo anopilles tehnyt? On kuitenkin tekstistäsi päätellen ollut siellä muuten hoidossa.

Älä jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Miksi et voi keskustella anopin kanssa?
Tätä minäkin mietin. Jos siis ap on valmis antamaan lapsensa anopille hoitoon ( = anoppi ei ole hirviö ) , niin miksei asiasta voi kysyä anopilta?

Minä kysyn anopilta itse,jos haluan/tarve lasten hoitoon.
Mutta mulla onkin kiva ja hyvä anoppi.

Saako tänne tulla avautumaan vain, jos on todella pahoja ongelmia? Muiden mielestä "pikkuongelmista" ei siis saisi keskustella? Näistä vastauksista päätellen vertaistukea ei ainakaan täältä löydy (huom. on poikkeuksia, tämä tarkoitettu näille v***uilijoille). Ja vertaistuki on usein erittäin tärkeää, niin isoissa kuin pienissäkin arjen murheissa.

Se ei taas lohduta ap:tä mitenkään väsymyksessä että eipä tuo naapurin Ellikään vapaata ole saanut moneen vuoteen.
Oma moka kyllä jos ei saa kysytty vaikka paikkoja olisi tarjolla ympärillä mihin viedä.

Juuri tuota tarkoitin. Siis eihän siihen omaan väsymykseen nyt ole vaikutusta sillä että toinen on vielä väsyneempi, mutta oikeasti jos kokee tarvivansa sitä lapsivapaata aikaa niin silloin varmasti on myös valmis tekemään jotain sen eteen. Ei se aina onnistu niin että lapsenvahti tulee suoraan ovikelloa soittamaan ja kysymään haluaisitteko pitää tänään vapaaillan...

Meilläkin on ollut hetkiä jolloin on kaivattu vapaata ja koska sukulaisia ei ole lähellä niin ollaan sitten tuttavista kyselty ja sitä kautta löydetty lapsenhoitajia. Siksi tuntuu hassulta ongelmalta jos kerran lähipiirissä on ihmisiä jotka olisivat valmiit hoitamaan lasta (vieläpä omaa lapsenlastaan!) mutta kaikki kaatuu vaan siihen ettei kehtaa kysyä.

Minä kysyn anopilta itse,jos haluan/tarve lasten hoitoon.
Mutta mulla onkin kiva ja hyvä anoppi.
Jos mulla on joskus miniä, teen heti alkuun selväksi, että jos multa jotain haluaa, on sanottava se ääneen. Olen naisihmisenäkin kuitenkin sen verran putkiaivoinen, että epämääräisiä vihjauksia en ala edes miettimään, että mitä toinen mahdollisesti haluaa ja mitä ei. Jos haluaa rahaa, sanoo sen. Jos haluaa lapsenvahtia, sanoo sen. Jos haluaa mut hengiltä, sanoo sen :D

Yhteistyössä