En pääse yli tästä lapsen nimiasiasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikkäs kuopuksen nimestä käytiin tiukkaa vääntöä ja lopulta suostuin miehen suosikkinimeen,(ihan ok nimi, jonkun muun lapsella!) mä valitsin toiset nimet....ja ihan perustellusti tuo nimi lapselle annettiin ja sopii hyvin isosiskon nimeen, mut en vaan oo tyytyväinen :(
lapsella ikää jo kohta 1v ja ristimänimellä' olen häntä kutsunu varmaan alle 10 krtaa...
Miehelle kun puhuin, niin se vaan sano, et voihan sen muuttaa...mut onkos siinäkään mitään järkeä??
Mä vaan lueskelen kaikkia nimijuttuja ja alan olla sitä mieltä, että melkein mikä tahansa muu nimi ois ollu parempi...
Vai onkohan taas tässä kotona ollessa "ongelma" saanut ylisuuret mittasuhteet?? Kun ihan oikeesti yölläkin saatan herätä tuota juttua miettimään...

En ehkä lähtisi lapsen nimeä enää muuttamaan. Mikä estää sinua kutsumasta lastasi tällä mieleiselläsi nimellä? Monissa perheissä lapsilla on "useita nimiä", minulla ja sisaruksillanikin on kaikilla virallisen etunimen rinnalla lähes yhtä vahva kutsumanimi. Me ollaan Lyyli, Kalle, Iita ja Liisa, viralliset nimet ei sinne päinkään :)

Jos kutsutte toisella nimellä? Tiedän peräti perheen, joissa perheen sisällä lasta on kutsuttu parilla eri nimellä. Ja kun otetaan huomioon lempinimet, eihän se ole edes harvinaista, että lasta eivät kaikki kutsu aina samalla nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja pyhä yksinkertaisuus:
Niin eli sun lapsellasi on joku ns. lähiönimi ja sä pelkäät nyt et muut mammat arvostelee sua ja sun lasta sen takia?

Minulla on sama juttuja meneillään kun ap:llä.Eikä lapsella ole "lähiönimi".

Miksi kaikki pitää ajatella niin väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja kuvittele sitten vaikka noin:
Niin eli sun lapsellasi on joku ns. lähiönimi ja sä pelkäät nyt et muut mammat arvostelee sua ja sun lasta sen takia?

No ap itse kirjoitti näin "Mä vaan lueskelen kaikkia nimijuttuja ja alan olla sitä mieltä, että melkein mikä tahansa muu nimi ois ollu parempi... " joten siitä se tuli vaan mieleen. Mitään muita nimihän ei niin nimikeskusteluissa haukuta niin paljon kun näitä ns. lähiönimiä.

P.S Mun lapsella on sellainen ja ylpeänä häntä silti huudan puistossa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja py:

No ap itse kirjoitti näin "Mä vaan lueskelen kaikkia nimijuttuja ja alan olla sitä mieltä, että melkein mikä tahansa muu nimi ois ollu parempi... " joten siitä se tuli vaan mieleen. Mitään muita nimihän ei niin nimikeskusteluissa haukuta niin paljon kun näitä ns. lähiönimiä.

Aika typerästi ajateltu yhden lauseen perusteella.
Eihän tuossa puhuttu siitä että pelättäisiin muiden mielipiteitä,vaan että itsestä tuntuu siltä ettei nimi ole hyvä.
Tuosta saa ainkin sellaisen käsityksen että nimet Annasta Violaan kelpaa,muttei se Minna nimi mikä lapsella on.Ei puhuta mitään "lähiönimistä"

Mua on aina kutsuttu kolmannen nimen lyhennelmällä ja nyt elokuussa naimisiin mennessäni muutin koko nimeni siten että kolmas tuli ensimmäiseksi, keskimmäinen pysyi ja vanha etunimi muuttui hieman pidempään muotoon ja siirtyi kolmanneksi. Etunimeä ei oo käyttänyt kun mun narsisti isä silloin kun se on halunnut ärsyttää. Nyt nimi on mieluine ja perusteltu suhteessa siihen miten mua on aina kutsuttu. Anna lapsen päättää siitä sitten kun se on aikuinen. Senhän nimi se on. Meillä äiti oli tosi tyytyväinen kun se aikaisempi nimi oli kompromissi kun isä ei suostunut mihinkään äidin ehdotukseen jne. Nyt se on sellainen kun äitikin olisi sen antanut. Ollaan molemmat tyytyväisiä. :D

musta ei kannata enää nimeä alkaa vaihtamaan. 1v lapsi ymmärtää jo nimensä, itseasiassa olen huomannut, että jo paljon pienemänäkin.
Jos suoraan sanon, teet kärpäsestä härkäsen. jos lapsellasi on 3 nimeä ja sä olet ne valinnut niin voit käyttää niitä tai keksiä mieleisesi lempi nimen.

ja omaa ajatus maailmaa voi muuttaa jos tulee mieleen, että en tykkää nimestä niin kääntää sen, että eihän se hullumpi ole ja kyllä tuo lapsi on niin rakas, että nimestä viis.
toistamalla usein lapsen nimeä, totut siihen paremmin kunnes huomaat ettet ajattele sitä tykkäätkö nimestä vai et.

oisin halunnut meidän pojasta valtterin, mutta mies ei halunnut sitä etunimeksi.
joten mies valitsi etunimen ja laitettiin ne väliviivalla yhteen xxxxx-valtteri.
kutsun poikaa välillä xxxxx:ksi tai sitten koko nimellä ja välillä valtteriksi.
samoin 2 muulla on lempinimiä kuten stiina ja liina vaikkei ne ole edes lapsien nimiä.
rakkaalla lapsella on monta nimeä ;)

muoks. eräs 40v ystäväni olkoon vaikka leena niin kertoi mulle yllätyksenä, ettei hänen nimensä ole leena vaan marja ja sitä ei moni tiedä.
ei ollut mummu tykännyt marja nimestä niin oli kutsunut lasta leenaksi ja näin nimi oli tullut käyttöön, vaikka ei ole virallinen laisinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja py:

Aika typerästi ajateltu yhden lauseen perusteella.
Eihän tuossa puhuttu siitä että pelättäisiin muiden mielipiteitä,vaan että itsestä tuntuu siltä ettei nimi ole hyvä.
Tuosta saa ainkin sellaisen käsityksen että nimet Annasta Violaan kelpaa,muttei se Minna nimi mikä lapsella on.Ei puhuta mitään "lähiönimistä"

Juu, ei oo mikää nico-pettrri-janna-jeccica ;), vaan ihan "tavallinen" suomalainen perinnenimi, Iida. Tarkoitan, että esim. tänään luin tuota "kenen ristiäisissä..."-ketjua ja ihastelin siinä olevia nimiä tai lehdestä kastettuja...ei mua muiden mielipiteet kiinnosta/häiritse :), mut kuin toi ei ole SE nimi, mitä minä olisin halunnu lapselle antaa...eikä muuten oo toisena tai kolmantenakaan, kun ei vaan sopinu tuohon Iidan perään
Ja tottakai tuo lapsi rakas on, vaikken nimestä tykkääkään!!
Mut ehkä noin, että vaihatakoon sit isona itse, jos toiset nimet miellyttää enemmän...ei siihen varmaan auta kun tottua vaan...

Yhteistyössä