En osaa suhtautua ystävääni enää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todellakin harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todellakin harmaa

Vieras
Hänellä on skitsofrenia. Välillä menee paremmin välillä huonommin. Ollaan tunnettu ihan teinistä asti ja monet hauskat hetket yhdessä koettu. Nyt ilmeisesti taas huono kausi meineillään. Hän oli meillä perjantaina ja otimme viiniä. Hän on ihan selkeä alkoholisti juo todella paljon ja usein. Perjantaina hän puhui todella outoja juttuja. Pahoilaisista sänkynsä alla jotka raiskaavat tai rakastelevat häntä Hell kittyistä yms yms siis ihan outoja. Aina hän on ollut outo ja joskus ikävää myöntää että olen hävennyt hänen seuraansa baareissa. Vitivalkoiseksi meikattu naama ihmeellisiä tyllivirityksiä päällä. huoh.

Silti hän on ihana ystävä. Tämä on todella hankalaa. Hän tulee loistavasti toimeen tyttäreni kanssa ei sekoile hänelle mitään. Päinvastoin leikkivät yhdessä teekutsuja jne. Olen melko varma ettei ystäväni ota lääkkeitä enää. Voinko puuttua asiaan? Olen kysynyt käykö terapiassa ottaako lääkkeet? Hän väittää ottaneensa kaikki miten pitääkin. Myöskin pelkään ettei ystäväni elää enää kauaa. Kymmeniä itsemurha yrityksiä alle kymmenenvuotiaasta alkaen, kädet kamalilla syvillä arvilla. :( Mitä mä teen? Kellään kokemuksia skitsofrenia potilaista?

Alkoholinkäyttö ja psykoosisairaus eivät todellakaan sovi yhteen! En suostuisi juopottelemaan yhdessä ystävän kanssa, jolla on skitsofrenia ja toivottavasti myös lääkitys siihen!

Valitettavasti vain huonoja. Mieheni kaksi ystävää sairastivat skitsofreniaa, myös toisen ystävän isällä se oli. Ketään heistä ei ole enää, ja kaikki lähtivät oman käden kautta. Se on pirullinen tauti. Ja valitettavasti sen hoito tuntuu olevan monissa tapauksissa heikoilla kantimilla. Voimia.

No ensinnäkään ystävää ei hävetä! TUntu pahalta lukea että olet hävennyt häntä baareissa? Kurjaa..
Mutta asiaan, mikäli hän on yhteistyöhaluinen voisit esittää hänelle huolesi ja olla aidosti hälle läsnä.
Oli miten oli, niin älä jätä ystävää!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkoholinkäyttö ja psykoosisairaus eivät todellakaan sovi yhteen! En suostuisi juopottelemaan yhdessä ystävän kanssa, jolla on skitsofrenia ja toivottavasti myös lääkitys siihen!

No täm ystäväni on hyvin pelokas eikä juuri uskalla lähteä kotoaan ilman alkoholia... Saatikka tavata ketään. Edes ystäviään :/

Alkuperäinen kirjoittaja no:
No ensinnäkään ystävää ei hävetä! TUntu pahalta lukea että olet hävennyt häntä baareissa? Kurjaa..
Mutta asiaan, mikäli hän on yhteistyöhaluinen voisit esittää hänelle huolesi ja olla aidosti hälle läsnä.
Oli miten oli, niin älä jätä ystävää!

No ystäväni saattaa mutista äänekkäästi yksinään hihitellä murista yms. Se on melko häiritsevää kanssaihmisille. Varsinkaan niille jotka ei tunne häntä. En lähde hänen kanssa enää minnekään.

Onhan noita. Tiedän miehen jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja omien kertomustensa mukaan toimii pirun kanssa kimpassa.

No tää nyt ainakin on ihan mustamaalaamista. Ei me kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavat olla mitään hulluja, vaan ihan normaaleja ihmisiä joilla välillä menee lujaa ja välillä masentaa. Aika harvoin maniavaihe menee siihen asti että olis psykooseja. Jakomielitauti on asia erikseen, eli ei tarvitse alkaa leimaamaan jos et asiasta mitään tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja v*tun normaalit!:

Onhan noita. Tiedän miehen jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja omien kertomustensa mukaan toimii pirun kanssa kimpassa.

No tää nyt ainakin on ihan mustamaalaamista. Ei me kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavat olla mitään hulluja, vaan ihan normaaleja ihmisiä joilla välillä menee lujaa ja välillä masentaa. Aika harvoin maniavaihe menee siihen asti että olis psykooseja. Jakomielitauti on asia erikseen, eli ei tarvitse alkaa leimaamaan jos et asiasta mitään tiedä.

juu ja kun tarpeex masentaa niin ollaan pakkohoidos ja lapset huostas :( sääli niitä jotka jättää lääkkeet syömättä kun omasta mielestään ovat terveitä

Ihan tutkittu juttu, että alkoholi ja mielen sairaudet eivät sovi yhteen. Kannattaa ehdottomasti välttää alkoholia.

Mielenterveyspotilaat saattavat pelätä ulos menoa ilman alkoholia. Sama veljelläni. Nää on aina niin surullisia tarinoita.

http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=213

Alkuperäinen kirjoittaja v*tun normaalit!:

Sen miehen jutut ja teot ovat aika mustia, ei siinä ulkopuolisia tarvita mustamaalaamaan. Diagnoosi tällä herralla on, eikä ole minun keksimäni. Ihmisten tappamisella uhkailu on usein puheissa ja nämä pirunkaupat.
Sinulla ilmeisesti on joku lievä muoto, joten älä sinäkään esitä faktana kaikenkattavaa tietämystä sairauden eri muodoista.

Kaksi suuntainen = vuoronperään masennusta ja maniaa, EI MITÄÄN "PIRUNKAUPPOJA". Toki jos ihmisen psyyke on hajalla, voi kuvitella mitä tahansa, mutta esim. nuo raiskaavat henkiolennot ovat yleisesti tiedetty ilmiö "henkisissä" piireissä. Eikä niistä aina puhuta negatiivisesti...itse olen kokenut pari kertaa sellaisen vierailun ja erittäin mukava kokemus oli!

Alkuperäinen kirjoittaja mt:
Kaksi suuntainen = vuoronperään masennusta ja maniaa, EI MITÄÄN "PIRUNKAUPPOJA". Toki jos ihmisen psyyke on hajalla, voi kuvitella mitä tahansa, mutta esim. nuo raiskaavat henkiolennot ovat yleisesti tiedetty ilmiö "henkisissä" piireissä. Eikä niistä aina puhuta negatiivisesti...itse olen kokenut pari kertaa sellaisen vierailun ja erittäin mukava kokemus oli!

Jaa, että minkä vierailun? selvennä?

Kyllä juu vuoronperään sitä ja tätä ja pahimmillaan hengenvaarallista.

Tässä sitä taas mennään. :)

Yhteistyössä