En osaa kulkea junalla, voisko joku vähän neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä olen yrittänyt selvittää tätä hommaa, mutten ole onnistunut.

Eli siis, olisin lähdössä reissuun kokoonpanolla minä ja lapset 1v ja 2 v ja rattaat tai minä ja lapset 1v, 2v ja 9v sekä rattaat.

Minkälaisella lipulla matkustamme edullisimpaan hintaan? Ja saahan ne rattaat otettu ihan mihin tahansa junaan?

Olen lähdössä Turusta liikenteeseen ja kun hain lipputietoja, niin joudun vaihtamaan Toijalassa junaa, joka suuntaa Helsinkiinpäin. Vaihtoon on aikaa 5 minuuttia, joka tuntuu TODELLA lyhyeltä ajalta. Enhän mä siinä ajassa ehdi löytämään edes oikeaa junaa! Ja kun kuulemma pitää vielä kulkea jokin pidempikin matka...mistä tiedän edes että mihin suuntaan olen menossa?!?

Ja mistä mä tiedän että mihin vaunuun mun pitää mennä? Onko siellä valmiit paikat, vai saako istua siihen mihin persuksensa sattuu laskemaan?

Jos se mun eka juna on 6 min myöhässä, odottaako seuraava juna, vai onko se sitten ikäänkuin voi voi ja venaan siellä Toijalassa sitten jotain muuta junaa?!?

Turusta pääsee Hesaan kyllä ilman junan vaihtoakin, jos matkustusajankohdalla ei ole niin väliä. Sun kannattaa ostaa perhelippu, koska sillä saat yhdelle lapselle ilmaisen istumapaikan eli teillä olisi yhteensä kaksi istumapaikkaa ja jos matkustat kolmen lapsen kanssa, niin vanhemmille kannattaa ehkä ostaa juniorilippu. Rattaat saa joka junaan mukaan ja vaunuparkki on yleensä lastenvaunun alakerrassa, jos junassa on sellainen vaunu.

Sulla on tiedot mikä juna se on ja mihin se menee ja asemilla on taulut mistä näkee että mistä lähtee mikäkin juna mihinkin päin. Juu vaihdot on nopeita mutta voit kysyä myös lipuntarkastajalta neuvoja siitä miltä raiteelta lähtee seuraava. Veikkaan että saat matkan halvemmalla ryhmässä mutta voit kysyä sitä lipunmyynnistä koska ne on velvollisia myymään sulle halvimmaksi tulevat liput. Junissa on paikat merkittynä mutta ei ole suuri moka istua väärässä penkissä ja jos jollakin on varaus just sun paikkaan voit aina siirtyä. Lasten kanssa tosin helpointa etsiä omalle paikalle suoraan niin ei tartte kokoajan liikkua.

Turusta pääsee Hesaan kyllä ilman junan vaihtoakin, jos matkustusajankohdalla ei ole niin väliä. Sun kannattaa ostaa perhelippu, koska sillä saat yhdelle lapselle ilmaisen istumapaikan eli teillä olisi yhteensä kaksi istumapaikkaa ja jos matkustat kolmen lapsen kanssa, niin vanhemmille kannattaa ehkä ostaa juniorilippu. Rattaat saa joka junaan mukaan ja vaunuparkki on yleensä lastenvaunun alakerrassa, jos junassa on sellainen vaunu.

Alle 6-vuotiaat kulkevat maksutta, joten itselle normaali aikuistenlippu ja siihen 9-vuotias pääsee kylkeen maksutta.

En ole menossa Helsinkiin, mutta juna ilmeisesti on. Mä olen matkalla Riksuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24911915:
Auttaa paljon jos kerrot ensin että mistä mihin olet matkalla, ja minkälaisilla junilla aiot matkustaa.

Turusta Riksuun (vaihto Toijalassa).

Ensimmäisenä on pikajuna 909, sitten InterCity 2 168. Paluu InterCity 2 177 ja Pikujuna 928.

[QUOTE="sarita";24911927]miks sä joudut vaihtamaan junaa?mä oon menny pari kertaa helsinkiin junalla enkä oo joutunu vaihtaa junaa.[/QUOTE]

En mä vaan tiedä. Ehkä siksi, etten mene Helsinkiin, vaan Riksuun. Hesaan päin se juna on menossa, mutta mä en.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24911938:
Alle 6-vuotiaat kulkevat maksutta, joten itselle normaali aikuistenlippu ja siihen 9-vuotias pääsee kylkeen maksutta.

Kun laitoin 9v:n mukaan, niin se tuplasi junalipun hinnan. Ehkä mun vaan pitää mennä sinne Turun asemalle hakemaan liput, jotten sitten osta vääriä lippuja...sitten kyllä saattais muutama ärräpää päästä.

Voi kultarakas, Toijalan asema on melkoisen pieni ja kyllä ne aikataulut on ihan suunniteltu niin että vaihtoyhteyksiin ehtii.
Täällä on tasan neljä raidetta joten et voi eksyä.

[QUOTE="Jep";24912068]Voi kultarakas, Toijalan asema on melkoisen pieni ja kyllä ne aikataulut on ihan suunniteltu niin että vaihtoyhteyksiin ehtii.
Täällä on tasan neljä raidetta joten et voi eksyä.[/QUOTE]

Ok...eli ei tartte mennä mistään tunneleista, minkään maan alta tms?

kyllä se on niin että noille pienille sun ei tarvi ostaa lippuja, ostat yhden perhelipun itsellesi ja sille 9 v:lle, se maksaa saman verran kuin aikuisten lippu, ja siihen kuuluu siis kaksi istumapaikkaa, ja pienet matkustavat ilman istumapaikkaa. jos junassa on tilaa niin toki saavat istua.

vaunujärjestyksen voi yleensä tarkistaa etukäteen netistä, eli sen missä kohtaa esim ic:n palveluvaunu on (se on se vaunu johon rattaiden kanssa mennään). jos menee semmoisella ic:llä missä se palveluvaunu on niin kananttaa ottaa ne istumapaikat sinne yläkertaan missä on se leikkipaikka, pienet voivat viettää aikaansa siellä niin eivät tarvi niitä istumapaikkoja niinkään.

pikajunaan tarviit konnarin tms nostaan niitä vaunuja sun kaveriksi, tuossa osviittaa vaunujärjestyksestä
http://www.vr.fi/fi/index/palvelut/tietoja_junista/pikajunat.html#palvelut

tuoossa ic 2
http://www.vr.fi/fi/index/palvelut/tietoja_junista/intercity2.html

[QUOTE="annika";24912103]kyllä se on niin että noille pienille sun ei tarvi ostaa lippuja, ostat yhden perhelipun itsellesi ja sille 9 v:lle, se maksaa saman verran kuin aikuisten lippu, ja siihen kuuluu siis kaksi istumapaikkaa, ja pienet matkustavat ilman istumapaikkaa. jos junassa on tilaa niin toki saavat istua.

vaunujärjestyksen voi yleensä tarkistaa etukäteen netistä, eli sen missä kohtaa esim ic:n palveluvaunu on (se on se vaunu johon rattaiden kanssa mennään). jos menee semmoisella ic:llä missä se palveluvaunu on niin kananttaa ottaa ne istumapaikat sinne yläkertaan missä on se leikkipaikka, pienet voivat viettää aikaansa siellä niin eivät tarvi niitä istumapaikkoja niinkään.[/QUOTE]

Kiitos :)

Mutta saahan sinne tavalliseenkin junaan ne rattaat sitten mukaan?

Yhteistyössä