En osaa juurikaan leipoa.miten pelastaa ristiäiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Osaan kakkupohjan kyllä tehdä,mutta en osaa koristella.Korkeintaan saan kermat pursotettua mutta nekin todennäköisesti valuvat..

Kotipullaa teen melkeinpä kerran viikkoon,mutta on sen näköistä pullaa sitten että ristiäistarjottavaksi en laittaisi.

Alunperin piti kakku teettää leipomossa,mutta ei ole varaa! Joudun selviämään hommasta itse.

Jos teen 2 täytekakkua, MITEN KORISTELEN NE? ja mitä kakun väliin perinteisen hillon sijaan (ainakin toiseen)?
Toivomuksena se että olisi melkovarma onnistumaan.

Karjalanpiirakat tulevat lisäksi, ja vaikka muutamaa keksilajia...Muuta?

Ristäiset jo pääsiäisenä :/

Äitini pääsisi tulemaan esim.ristiäisaamuna kaveriksi.
On erittäin hyvä leipoja ja kokki,mutta kakunkoristelut eivät suju häneltäkään.Usein on kakkua jossa kermaavahto on ottanut koristeista väriä ym.

Ristiäiset eivät ole kovin isot,joten jollain helpolla konstilla voisin pärjätä yksinkin! Kaupasta saa ainakin ostettua valmiita kakunkoristeita.
Ja suklaavaahtoa ja masikkavaahtoa saa pusseista (lisätään vain maito),mutta liekkö minkämakuista kakun välissä..?

Sulata suklaata muovipussissa astiassa, missä on lämmintä vettä. Leikkaat siitä vähän kulmasta pois ja pursotat leivinpaperille # tai muita kiemuraisia kuvioita. Levität sitä kermaa kakulle ja lätkit noita kun ovat jähmettyneet sinne kakun sivuille ja vaikka päällekin, jos et muuta keksi.

Mun mielestä sellanen kakku on ihan kaunis, johon on vaan "sivelty" kerma päälle, ei tarvii olla sliipatun näkönen vaan sellanen kuohkea ja ilmava. Helppo tehdä ja näyttää mun mielestä paljon kivemmalta kuin rikkoutuneet ja valuneet pursotukset :) Näyttävyyttä saa helposti kun ostaa kaupasta vaikka jotain sokerikukkia ja ripottelee lisäksi päälle vaikka pähkinärouhetta. Koristeet päälle vasta mahdollisimman lähellä tarjoilua, niin värit ei leviä!

Korvapuustitko sulla tapaa tulla hassun näköisinä uunista ulos? mitä jos rullaat vaan taikinalevyn ja leikkaat siitä kiekkoja ja laitat paperisiin muffinssivuokiin? Päälle voi ripotella raesokeria niin kuin korvapuusteihinkin :)

kermaa päälle, ostaisin valmiin kakunkoristeen, esim. jonkun vauva-aiheisen, ja pursottaisin reunat. Tulee ihan kaunis kakku, ei sen tarvitse olla kovin yksityiskohtaisesti koristeltu, yksi koriste riittää hyvin. Väliin voisit laittaa vaikka vadelmahilloa, ja esim. valkosuklaa-limerahkaa, kermaan sekoitettuna.
Ja jos teet kaksi kakkua, niin siirrät koristeen vaan toiseen kakkuun siinä vaiheessa kun ensimmäinen on syöty, mielestäni ei tarvitse kahta kakkua samaan aikaan pöydässä.
Jos taas päädyt kahteen kakkuun, tee toiseksi vaikka juustokakku, se on helppo ja nopea tehdä, voit tehdä etukäteen valmiiksi, eikä kaipaa mitään koristeita välttämättä. tai sitten vaan yksinkertaisesti sulasta suklaasta pursotat "viivoja" suoraan kakun pinnalle, kaunis ja helppo. Osaat varmasti.

Karjalanpiirakat ja keksit sopii hyvin.Jos haluat enemmän "itsetehdyn" näköistä, ostat vaikka pyöreitä hillotäytteisiä keksejä, ja pursotat niihin lapsen nimen ekan kirjaimen, tämän voi tehdä myös monta päivää aikaisemmin.

Mukavia Juhlia!

Kakkuihin jo tuli hyviä vinkkejä. Eli älä pursota kermaa vaan levitä lastalla "epätasaisesti". Päälle yksinkertaisesti kaupan valmiita kukkia ja vaikka hopeisia kuulia. Pähkinärouhetta ehdotettiin mutta muista jos joku on allerginen. Tummaa suklaata voi kans rouhia (veistele kuorimaveitsellä tai juustohöylällä levyn päästä). Pidät vaan mielessä, että ei liikaa koristeita!

Voisko sun äiti leipoa jonkun kuivakakun ja tuoda sen mukanaan? Ne on kyllä helppoja "kaikki aineet sekaisin, vuokaan ja vuoka uuniin" -tyyppisiä. :) Onnistuvat aika hyvin ja voi tehdä parikin päivää etukäteen.

Miten olis perinteiset mokkapalat?

Kaupan pakastealtaalta vois kans ostaa vaikka valmiskorvapuusteja ja uuniin. Siellä on myös muita vaihtoehtoja.

Ja hei, tuulihattuja pakastealtaasta! Sellasia missä on vähän suklaata päällä. En muista merkkiä, mut on hyviä.

Ja nyt sitten rupeet opettelemaan leipomista. :) Aina kun joku tulee kylään leivot jonkun yhden jutun. Siinä harjaantuu kyllä. Muffinsit on helppoja ja suklaa sopii melkein kaikkeen. :)

Samaa mieltä: yksi hyvä (tai muutama hyvä) koriste kakkuihin.

Täältä löydät ihania koristeita (ja halpoja). Olen ostanut muutaman kerran haveyourcakeandeatit.org:ista, ja saanut tosi hienoja koristeitä lähes ylihyvin pakattuina. En tiedä kerkiävätkö kyllä enää ristiäisiin.

http://shop.haveyourcakeandeatit.org/index.php?cPath=105_73_260&sort=5a&page=2

Sepä se,kun yleensä leivonkin tosi paljon! Tänään sämpylöitä,eilen korvapuusteja,viime viikolla mokkapaloja...Mutta aika usein kaikissa on jotain ´vikaa´. Lähinnä ulkonäössä...

Mitä jos tosiaan valutat vaan päälle kuorutetta, saakin olla epätasaisen näköinen. Pursotukset on tosi kömpelön näköisiä, jos ei tosiaan osaa! Mä en koskaan pursota. Levitä kerma kakun päälle ja siihen sitten koristeet. Tai pyydä joku auttamaan!

voithan kaulita kahden leivinpaperin välissä pyöreästä marsipaanista levyn kakun päälle ja tehdä marsipaanista sen kuorrutteen,sitten leipomosta valmis vauvakoriste tai vaikkapa oikea ruusu keskelle.Mulla oli oman vauvan ristiäisissä tavallinen kermalla lastalla levitetty kuorrute ja päällä vaaleanpunaisia ja valkoisia "kuulia"joita löytyy nomparelli hyllystä,keskellä vaalenapunainan ruusu.

Meet heti huomenna kauppaan (mahd. iso, Prisma Cittari yms) tutkimaan mitä löytyy nonparellihyllystä (sokerit, leipomisjutut yms samassa välissä yleensä). Siellä on vaikka mitä! Mieti värimaailma ja pysy kohtuudessa. Hopeisilla kuulilla (Cittari myy muitakin värejä, pinkkiä, sinistä, vihreää...) saat helposti juhlavuutta kakkuusi. Muista, että nonparellit ja strösselit yms värjäävät kerman jos ehtivät olla liian kauan ennen tarjoilua.

Halpa-Hallissa näin kerran vähän erilaisempiä kakkukoristeita, oli Plutoa ja Akua ja muita, mutta ei ne ehkä sovi ristiäiskakkuun.

Karkkihyllyn voi myös tarkistaa sillä silmällä. Ja suklaakonvehdit.

Tai sitten kysyt paikallisesta leipomosta, josko tekisivät sinulle jonkun koristeen tai jos myyvät muutenkin.

Samaa mieltä noista hopeisista kuulista. Tosi kovia ovat. Mä kanssa kannatan pursotuksen unohtamista. Tosi kauniin kakun saa juuri levittämällä kerman kakun pintaan ja joku jo sanoikin että vaikka yksi oikea ruusu keskelle. Karjalanpiirakat ja keksit on kanssa mielestäni oikein hyvä ratkaisu. Ja ite en kyllä koskaan juhlissa katso pullien tai muiden tarjottavien ulkonäköä. Itse-tehtyjen kuuluukin olla sen näköisiä että ne on tehty käsin =) Mukavaa kastejuhlaa!

Cittareista ym. saa myös valmiita kirjaimia kakkukoristeeksi! Olen ostanut ainakin suklaisia sellaisia. Niillä saisit lapsen nimen kakun päälle. Sitten ei tarviiskaan muuta kuin joku kiva koriste päälle.

Kerman pursottaminen on äärettömän helppoa, kun tekee tarpeeksi kovan kermavaahdon. Flora Vispi on parasta. Lisää,sekaan vielä vaniljakreemijauhetta tai tomusokeria niin pysyy varmasti kakun päällä.

Yksi vaihtoehto on ostaa ihan marketin pakastekakku, esim. Frödingen prinsessakakku tai sellainen Sunnuntain pakastekakku ja koristella jollain sopivilla valmiilla koristeilla, suklaalla tms.

Minua ei ainakaan haittaa vaikka leivonnaiset olisivatkin vähän rumia :) jos kerran viikossa leivot niin uskon että pulla ainakin on hyvää ja se on tärkeintä!

Unohda pikku piperrykset ja koristele kakut sun muut rennolla otteella. Varmasti tulee hienot!

Uusimmat

Yhteistyössä