En oikeasti jaksa enää.... Pelottaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voimat vähissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voimat vähissä

Vieras
Muutimme kesäkuussa uudelle paikkakunnalle perheen kanssa. Minulle tosin kotiseutua, ja mies sai töitä täältä. Rakennamme taloa, ja nyt asumme väliaiksesti 68m2 asunnossa, neljän lapsen ja ison koiran kanssa!!! Nuorin lapsista kahden vanha, ja muut jo kouluiässä, alaluokilla.
Minulla on pitkään ollut ahdistusta ja jonkin asteisia masennuksen oireita, mutta olen yrittänyt vain sitkotella. Reilu kuukausi sitten otin yhteyttä paikalliseen mtt toimistoon, ja kövin juttelemassa hoitajan sekä lääkäri kanssa. Masennustestistä tuli lähemmäs 30 pistettä, mutta lääkäri ei kuitenkaan nähnyt minua depressiivisenä, van yli stressaantuneena. Lääkkeitä ei halunnut kirjoittaa, kun niitä joskus vuosia sitten kokeilin moniakin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, mutta huonoin tuloksin. Aina tuli vain haittavaikutuksia, mutta ei apua ei juurikaan.
Nyt sitten pari viikkoa sitten huomasin että käyn koko ajan ihan ylikierroksilla. Siivoan ihan koko ajan! Koira tuo hiekkaa pieneen asutoon aivan hirveästi, sekä karvanlähtökin pahimmillaan. siivoan, siivoan ja siivoan... eikä näy missään.Pyykkiä on koko ajan pilvin pimein, vaikka pesen selkä vääränä sitä. mies on aina raksalla, joten minä käyn kaupassa, laitan ruuan, hoidan kaikki juoksevat asiat, ja lasten harrastus menot. Nuorimmainen on nyt pari kertaa viikossa tarhassa, että saisin omaa aikaa, mutta nekin päivät menee siivoamiseen. Tää asunto on niin pieni, näin isolle porukalle, että tuntuu että koko ajan vain pitää siivota. en osaa enää rentoutua ollenkaan. aamulla jos olen imuroinut, ja iltapäivästä tulen kaupasta, niin jo on eteisenmatto täynnä vaaleaa karvaa kun koiraa makaa siinä kaiken aikaa. Tää koti on ihan hirveän ahdistava, kun silmissä ei ole kuin siivottavaa koko ajan. Toista viikkoa on särkenyt päätä, ja puren hampaitakin hullun lailla yhteen, sydän tykyttää myös kauheasti.
Olen puhunut perheelle että mitäs jos luovuttaisiin koirasta, kun en kertakaikkiaan jaksa enää, ja tuntuu että alan kohta tuota koiraakiin vihaamaan.Ja kaikki vaan tappelee että kuka jaksaa sen viedä lenkille. No, eihän kukaan siitä halua luopua, lapset vaan itkee että ei siitä saa luopua.
Ruuan laitokaan ei jaksa kiinnostaa enää yhtään, se on vain välttämötän pakko, mikä minun on äitinä tehtävä.

Tänään sit isäntä lähti töihin jo varhain, lapset kouluun ja nuorin tarhaan. Ja mulla on niin kurja olo, etten tiedä mitä ajatella.Ensiksikin, en olisi edes lasta jaksanut viedä tarhaan...Siis en jaksaisi pukea häntä, enkä muutenkaan viedä..Mutta en kyllä jaksaisi hänen kanssaan kotonakaan
Nyt olen tässä yksin, ja itkien katson ympärilleni että mistähän aloittaisin: sängyt petaamatta(vaikka lapsille niistäkin paasataan että ne pitää itse pedata), koira odottaa ruokaa ja lenkkiä, mutta mua ei suoraan sanottuna se kiinnosta! Matot ihan hiekassa ja koiran karvassa, ja kaappi täys lika pyykkiä. en jaksa enää tätä pyöritystä!!!! päätäkin särkee taas ja niskat on jäykät. Entäs jos vain tappaisi itsensä, niin ei tarvisi tätä kotia siivoata enää!

En tiedä miten tästä eteenpäin, kun en kuulemma lääkärin meilestä ole depressiivinen, en tarvitse lääkehoitoa ja sairalomaakaan ei kirjoita. olen työttömänä työnhakijana, mutta en töihin jaksaisi mitenkään itseäni raahata.

Elämästä on kadonnut ilo, ja mielekkyys... ei sen tällaista pitäisi olla :(

Alkuperäinen kirjoittaja Voimat vähissä:
Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Nyt vaan kuule uudelleen lääkäriin! :hug: Itsekin samoja tunteita läpikäyneenä..

mitä lääkäri sulle sanoi...saitko apua sitä kautta?

Jep,lääkkeet ja saikkua ja pikkuhiljaa elämä alko taas maistua.Oli ihana huomata,kuin kivalta tavalliset asiatki taas tuntu.Vaikka edelleen oon aika kova stressaamaan.

Hei! Kuule, minusta sinun kannattaisi ottaa uudelleen yhteyttä sinne MTT:oon ja vaikka tulostaa tuo kirjoituksesi sinne. Joskus se masennus ei kerta kaikkiaan "näy päälle" vastaanottotilanteessa. Tuo 30p:kin on jo aivan selvä tulos. Jos lääkitys ei sovi, niin jonkinlainen psykoterapia tai ainakin keskustelukäynnit olisivat tarpeen. Eikä työkyvyn uudelleenarvioiminenkaan olisi pahitteeksi (sairauslomaa?). Saat kaiken virtuaalisen empatiani täältä vielä yöpukuiselta ja flunssaiselta ammatti-ihimiseltä :). Joskus apua kannattaa hakea, vaikka sinnikkyyttä ei oikein siihen olisikaan. Sano, että TARVITSET apua NYT.

Muista että se raksa-aika ei kestä ikuisuutta, vaikka kieltämättä itelläki välillä ottaa päästä ku miestä ei kotona näy, vaan joko töissä tai raksalla. Ei aina tarvi olla putipuhdasta! Mulle oli ennen tosi tärkeää että sängyt pedataan aamulla, mutta nyt raksa-aikana olen antanu niiden jäädä petaamatta jos ei jaksa sitä tehdä. Ja muuten siivouksen hoidan sillain suurin piirtein ettei ihan näytä kaamealta. Ja pakolliset kotityöt teen, ruoanlaiton (joskus siinäki vähän huijaan...), pesen pyykit..
Teidän kämppä on kyllä aika pieni asujamäärään nähden, mutta ota rennosti ja jos jotain et jaksa tehdä niin älä tee! Voisko miehes ottaa välillä päivän vapaata raksalta? Milloin teillä on suunniteltu muuttopäivä?

Ota uudelleen yhteyttä lääkäriin ja sano ettet pärjää tällä tavalla ja kerro ettet meinaa jaksaa arkea. Lääkityksen kokeilu olisi varmaan vaihtoehto, ehkä myös keskusteluapua/ terapiaa tms. Jos et koe saavasi apua MTT:stä, kokeile kysellä neuvolasta olisiko muita paikkoja josta voisi saada tukea raskaaseen elämänvaiheeseen. Tsemppiä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Voimat vähissä..:
Soitan tänään puhelinajalla sinne hoitajalle, ja sanon etten jaksa enää...

Oikein hyvä! Kyllä mielenterveystoimisto on juuri se paikka, josta apua olisi nyt tultava. Missä osassa Suomea asut (siis Etelä- Länsi- ym. tyyliin)? Eri puolilla Suomea on valitettavasti vähän erilaiset palvelut.

Soitto samantien lääkärille ja uudet lääkkeet kokeiluun. Koira hoitoon jonnekin väliaikaisesti. Mies jääköön yhdeksi illaksi viikossa kotiin ja samalla käyköön kaupassa. Kehität itsellesi jonkin kivan asian jota odottaa esim. lomamatka varaukseen tai naistenilta ystävien kanssa. Pyydä lahjaksi kampaaja- tai niskahartiahierontalahjakortti. Yritä muistaa, että lapset tarvitsevat äitiään ja sinua rakastetaan. Puhu lääkärissäkäynnin jälkeen myös perheesi kanssa ja pyydä apua. Jos jokainen ei hoida omia sotkujaan anna niiden olla vaikka kuinka häiritsisi. Sulje silmät kun kuljet niiden sotkujen ohi. Kohta alkaa päivät pitenemään ja tulee taas valoisampaa. Voin luvata, että keväällä on helpompaa :-) Voimia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinterella:
Muista että se raksa-aika ei kestä ikuisuutta, vaikka kieltämättä itelläki välillä ottaa päästä ku miestä ei kotona näy, vaan joko töissä tai raksalla. Ei aina tarvi olla putipuhdasta! Mulle oli ennen tosi tärkeää että sängyt pedataan aamulla, mutta nyt raksa-aikana olen antanu niiden jäädä petaamatta jos ei jaksa sitä tehdä. Ja muuten siivouksen hoidan sillain suurin piirtein ettei ihan näytä kaamealta. Ja pakolliset kotityöt teen, ruoanlaiton (joskus siinäki vähän huijaan...), pesen pyykit..
Teidän kämppä on kyllä aika pieni asujamäärään nähden, mutta ota rennosti ja jos jotain et jaksa tehdä niin älä tee! Voisko miehes ottaa välillä päivän vapaata raksalta? Milloin teillä on suunniteltu muuttopäivä?

Siis alkuun otinkin rennon asenteen tähän asuntoon,mutta ilmeiseti tää uupumus ja stressi jotenkin laittaa ylikierroksille, ja sitä näkee kaiken sotkun suurennuslasin läpi. Tuntuu etten osaa ottaa enää rennosti ja huilata.
Mies jos pitää vapaa päivän raksalta, niin on pahalla päällä ja miettii koko ajan että nyt se raksa seisoo, eikä homma etene. ajattelee myös että pitää päästä noepasti muuttamaan, kun hän tulojen varassa ollaan, ja tästä pienestä asunnosta vuokra 620?, ja nostetusta lainasta jo nyt korko 370?. eli tiukemmalla ollaan nyt kun sitten, jos asuttaisiin uudessa talossa. (Asuttiin nääs ennen tätä omakotitalossa, ja asummiskustanukset oli pienemmät.)
Toi vuokra tuntuu tosi suurelta, vaikka maalla ollaan.
Ajatuksissa olis, jos päästäis loppukeväästä muuttamaan, saas nähdä...

Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:

Oikein hyvä! Kyllä mielenterveystoimisto on juuri se paikka, josta apua olisi nyt tultava. Missä osassa Suomea asut (siis Etelä- Länsi- ym. tyyliin)? Eri puolilla Suomea on valitettavasti vähän erilaiset palvelut.

Kymenlaaksossa

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Soitto samantien lääkärille ja uudet lääkkeet kokeiluun. Koira hoitoon jonnekin väliaikaisesti. Mies jääköön yhdeksi illaksi viikossa kotiin ja samalla käyköön kaupassa. Kehität itsellesi jonkin kivan asian jota odottaa esim. lomamatka varaukseen tai naistenilta ystävien kanssa. Pyydä lahjaksi kampaaja- tai niskahartiahierontalahjakortti. Yritä muistaa, että lapset tarvitsevat äitiään ja sinua rakastetaan. Puhu lääkärissäkäynnin jälkeen myös perheesi kanssa ja pyydä apua. Jos jokainen ei hoida omia sotkujaan anna niiden olla vaikka kuinka häiritsisi. Sulje silmät kun kuljet niiden sotkujen ohi. Kohta alkaa päivät pitenemään ja tulee taas valoisampaa. Voin luvata, että keväällä on helpompaa :-) Voimia.

Kiitos :)

Ajattelinkin että olisko siinä ideaa, jos koiran laittaisi jonnekkin "sijoitukseen" rakennusajaksi. mutta mistä tällaisen paika löytää?? sukualiset ja ystävät eivät ota...Kysytty on...

itsellesi apua ja soita perusturvaan tai kotipalvelun ohjaajalle ja ano kodinhoitoapua. Jossain sitä saa ns.kriisiperheet, jossain jo vain siksi, että on yli 3 lasta. Meidän kunnassa saa, mikäli perheen tilanne on juuri tuo, mitä kerrot. Eli äidin jaksaminen on vaakalaudalla. Ja varaudu siihen, että sinulle sanotaan, et saa sitä jne.jne...mutta ole sitkeä ja kerro, että todellakin olet niin väsynyt, että haudot jo itsemurhaa mielessäsi...
...alkaa apua tulla. Voimia sinulle!!

Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:

Kymenlaaksossa

Voipi olla, että siellä resurssit ovat vähäiset. Monilla paikkakunnilla on pulaa sekä psykiatreista että ylipäänsä lääkäreistä ja kokeneita psykologejakin on vaikea saada. Tämä voi joskus johtaa siihen, että vastaanotoille on jonoa ja avuntarve voi jäädä huomaamatta ammattilaiseltakin, vaikka halu auttaa on olemassa. Silti jokaisen apua tarvitsevan pitää sitä saada. Uskon, että jos soitat ja kerrot tilanteestasi tuon, minkä kirjoitit, niin apua löytyy :). Kyllä sitä valoa sitten alkaa pikkuhiljaa pilkotella tunnelin päästä, mutta hetken kestää, että mahdollinen lääkitys ja muu hoito alkaa auttaa. Olosuhteissa kannattaa yrittää keventää niistä kohdista, mistä mahdollista on.

Siis alkuun otinkin rennon asenteen tähän asuntoon,mutta ilmeiseti tää uupumus ja stressi jotenkin laittaa ylikierroksille, ja sitä näkee kaiken sotkun suurennuslasin läpi. Tuntuu etten osaa ottaa enää rennosti ja huilata.
Mies jos pitää vapaa päivän raksalta, niin on pahalla päällä ja miettii koko ajan että nyt se raksa seisoo, eikä homma etene. ajattelee myös että pitää päästä noepasti muuttamaan, kun hän tulojen varassa ollaan, ja tästä pienestä asunnosta vuokra 620?, ja nostetusta lainasta jo nyt korko 370?. eli tiukemmalla ollaan nyt kun sitten, jos asuttaisiin uudessa talossa. (Asuttiin nääs ennen tätä omakotitalossa, ja asummiskustanukset oli pienemmät.)
Toi vuokra tuntuu tosi suurelta, vaikka maalla ollaan.
Ajatuksissa olis, jos päästäis loppukeväästä muuttamaan, saas nähdä...

Te ootta sitten samassa tilanteessa/vaiheessa meidän kans! Meillä on tosin 2 ihmistä ja 1 koira vähemmän ja neliöitä vähän enemmän..
Meilläki isäntä puhuu ja miettii raksaa kun on kotona, ehkä se kuuluu asiaan. Eikä se kuule eikä muista mitään mitä sille sanoo jos asia ei liity rakentamiseen. Ja se ottaa päähän ihan täysillä! :kieh: Mä olen kyllä itse ollu aika paljon raksalla kaverina. Meillä asuu molempien vanhemmat lähellä ja niistä on kyllä iso apu lastenhoitoon ja helpottaa paljonki sitä että mäki pääsen välillä raksalle. Nyt on vaihe missä ei mulle ole mitään hommaa joten yritän saada laitettua kotiin vähän joulua, mutta nytki olen aamun istunu koneella tekemättä mitään että saa kai sitä odottaa että hommat hoituu... :whistle: ehkä päivemmällä sitte... :D

tuota... miksi ihmiset tekevät tuon väsymyksen itselleen :-O....
Teen nyt listan kysymyksiä, ja vastatkaa hyvät ihmiset mielessänne niihin :-)

Miksi miehen pitää yksin rakentaa talo ?
Miksi naisen pitää yksin siivota ja hoitaa talous?
Miksi lasten ei tarvitse tarrata imuriin?
Miksi koiran hoito pitää olla vain äidin hommaa?
Miksi pitää erotella naisen ja miehen työt?

Nyt kerron itsestäni!
Rakennamme siis myös taloa, siis ihan alusta loppuun itse. kaksi vanhempaa lasta on hoidossa päivisin ja nuorimmainen 6 kk on kotona, ja siis minä äippälomalla.
Meillä on kolme koiraa ja asumme raksa-ajan 60 m2 asunnossa, okei! tilaa vähän ja ahdistaa, pyykkiä on siellä täällä ja varastokoppi kattoon asti ängetty "kaikki ylimmääräinen " myös osa leluista!
Olen mieheni kanssa yhdessä rakentaneet taloa. Olemme yhdessä siivonneet , laittaneet ruokaa, pesseet pyykkiä ja viikanneet kaappiin. Lapsetkin pystyy imuroimaan kun vähän auttaa vierestä, samoin lapset voi antaa aamulla ruokaa koirille jos en minä ehdi. Minulla on jokaiselle koiralle oma annoskippo minkä mukaan kaikki osaavat antaa koiralle oikean määrän ruokaa. Ei kaikkea yhden päivän aikana... Muistan kertoa toisille että nyt äitiä väsyttää ja nyt pitää auttaa. en rähjää että " teidän olisi pitänyt tehdä niin ja näin" vaan pyydän mukaan että tuletko auttamaan. jo se että joku auttaa edes hetken niin on parempi kuin että ei ollenkaan. Ei saa vaatia itseltään kaikkea täydellisesti. varsinkaan jos pieni asunto ja paljon porukkaa niin sehän on mahdotonta yhden ihmisen pitää asuntoa siistinä.
Anna olla hujan hajan , pidetään se uusi ihana talo sitten siistinä kun tavarat ovat väljemmin ja paremmin saatavissa piiloon.

Sinänsä ihmeellistä, että vaikka mullaon joskus ollut synnytyksen jälkeen masennusta, niin koskaan ei ole ollu tällaista outoa koko kropan jännittyneisyyttä. Herään yölläkin siihen, että puren hampaita lujasti yhteen. sitten tämä pään särky, ja niskan jäykkyys. Välillä tulee pelko että onko jotain vakavampaakin. Mutta ihan uupusta taitaa olla?!

Olen vuosittain tehnyt lasten kanssa joulukortit, mutta tänä vuona en jaksanut sitäkään..vaan ostin valmiit kortit. Mutta tiedättekö, en jaksa edes niitä kirjoittaa. Kaikki ylimääräinen stressaa kamalasti. tosi kurjaa, kun kukaan ystävä eikä sukulainen saa meiltä joulutervehdystä.
Koko joulu itseasiassa pelottaa ja stressaa... mitään en jaksa järjestää ja valmistella :(

Muistappa kaiken keskellä että teille sentään on tulossa talo ja tuo vaihe loppuu jossain vaiheessa.Kun on lääniä niin sotkukaan ei niin käy hermoon.
Meillä kuusi henkeä 95 neliössä joten ahdasta alkaa olla täälläkin ja siivoa tulee niin helposti ja se ottaa kupoliin välillä rankasti, mutta sun tuntemukset on kyllä sitä luokkaa, että en tiedä mitä tehdä.
Meillä talosta ei tietoakaan joten siinä suhteessa olet onnekas.
Jaksamista päiviin :hug:

Meillä oli aikanaan liki sama tilanne kun rakennettiin. Tosin kiire ei johtunut rahasta, korkoa ja lainaa alettiin maksamaan vasta sitten kun uuteen taloon muutettiin, mutta esikoinen oli koulun aloitus iässä ja muuttamaan piti päästä niin että koulun aloitus alkoi uuden kodin lähikoulussa. Sä olet nyt kyllä tosi väsynyt, ette saisi koiraa jollekkin hoitoon? tai ei siinä naapurissa asu ketään nuorta eläinten ystävää joka ottaisi ilokseen koiran lenkitykset? Mä pahimpina aikoina en vaan ollut juurikaan kotona lasten kanssa, jotta ei tarvinnut katsoa sitä sotkua, sai olla sen aikaa ilman stressiä siitä, stressasin ja siivosin sit kun aina kotiin tulin. Kyläiltiin, oltiin ulkona ja niin edelleen.. Helpotti kun oli osa päivästä ajattelematta ja näkemättä koko sotkua.

Ei joulua kannata alkaa stressaamaan. Teidän ystävät ja sukulaiset varmasti ymmärtävät että teillä on nyt mielessä muut asiat kuin joulukortit! Ja lapset houkuttele mukaan koristelemaan kotia ja leipomaan piparit. Mä ennen tein piparitaikinan alusta asti ite, mutta nyt saa kelvata ostotaikinasta tehdyt.

Kuin minun kynästäni! Ainut vaan, että meillä oli remontti, eikä raksa... Luojan kiitos. Mutta siis monta kuukautta 24/7 yksin kotona lasten kanssa. Koira tosiaan siinä vielä "riesana". 12 vuotta se sama koira siinä oli pyörinyt, mutta nyt tuli jostain syystä mitta täyteen, niin rakas koira kun se onkin! Onneksi mun isä on koiraihminen ja otti koiran mielellään "hoitoon ajaksi X". Ja voin sanoa että kannatti! Vaikka ensin tuli ihan hirviö olo, mutta kun siitä pääsi yli, niin kaikki se lemmikkieläimen mukanaan tuoma stressi on poissa! Joillekkinhan esim. koiran kanssa puuhastelu on nimenomaan stressin poistoa, mutta tässä tilanteessa kun yrittää selvitä ns. yksinhuoltajana parisuhteessa, mutta ukko on kuitenkin siinä osaansa vaatimassa -mitä ruokaa? tyyliin... Kyllä meinasi oikeasti välillä usko loppua.

Paljon voimia sinulle, ja MINIMOI STRESSITEKIJÄT!!! Raksa-/remppahommilla on taipumus olla niin kokonaisvaltaisia projekteja, jotka tosiaan vielä sitoo sen toisen perheen aikuisen kokonaan, että sitä on vierestä katsojan hankala edes kuvitella. Henkinen taakka ja stressi kasvaa sitä mukaan kun projekti valmistuu. Kummallista mutta totta. Viikko ennen muuttoa oli mulle kaikista pahin... Se kuukausien sinnittely ja sitkuttelu olisi viimein ohi, ja vaikka loppu oli kuitenkin ihan vaan nurkan takana, hermo ei enään viimeisellä viikolla pitänyt. Se sitten taas näkyy erinäisinä toimintoina...

Mutta helpotti se heti kun päästiin muuttamaan, mutta koiraa en ole vielä halunnut takaisin kotiin. Onneksi se saa papalla (koira menee muuten ihan onnesta sykkyrälle kun mainitsee sanan "pappa") parasta hoitoa ikinä! Sen verran paljon tykkään siitä elukasta, että tajusin ettei sen paras paikka ole nyt tämän sekasorron keskellä käskytettävänä ja haittatekijänä. Ihan koiran itsensä kannalta.

Muista, että sinä olet nyt se perheen kasassa pitävä voima ja mahti. Jos sinä nyt luhisutut, koko perheen hyvinvointi ja "ylläpito" romahtaa. Eli rohkeasti uutta soittoa MTThen ja koira hoitoon hyvällä omalla tunnolla!!!!!

:hug:

Yhteistyössä