En minä osaa leikkiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Migrantt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja omps kummallista!:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja ompas kummallista!:
Meil 3v poika ja kyl leikitään suurin osa ajasta kun kotona ollaan, siis minä leikin hänen kanssaan, autoilla, kauppasta, kirjastoa, legoilla, ajetaan poljettavilla autoilla kilpaa, pelataan, piirretään, maalataan.. Kyl jokainen osaa leikkiä jos vaan haluaa! En ymmärrä miksi olette lapset tehnyt jos ette jaksa sit olla heidän kanssaan! Huhhuh mitä äitejä!!!

No niin, kipitäpäs taas takaisin sinne täydelliseen maailmaasi. Hei hei, turvallista matkaa :wave:

???
En ole sanallakaan maininnut täydellisyyttä!!??

Mut kyl mua ihmetyttää, et lapsia tehdään, mut niiden kans ei sit leikitä! Eikö sua ihmetytä? Mitä varten sit teette lapset, jos niiden kanssa ette ole..??

Hmmm... missähän kohdassa oli puhetta, ettei lasten kanssa olla? Kai lukeminen, piirtäminen, askartelu, leipominen ym. lasketaan lapsen kanssa olemiseksi?

Meil 3v poika ja kyl leikitään suurin osa ajasta kun kotona ollaan, siis minä leikin hänen kanssaan, autoilla, kauppasta, kirjastoa, legoilla, ajetaan poljettavilla autoilla kilpaa, pelataan, piirretään, maalataan.. Kyl jokainen osaa leikkiä jos vaan haluaa! En ymmärrä miksi olette lapset tehnyt jos ette jaksa sit olla heidän kanssaan! Huhhuh mitä äitejä!!!

No niin, kipitäpäs taas takaisin sinne täydelliseen maailmaasi. Hei hei, turvallista matkaa :wave:

???

Mut kyl mua ihmetyttää, et lapsia tehdään, mut niiden kans ei sit leikitä! Eikö sua ihmetytä? Mitä varten sit teette lapset, jos niiden kanssa ette ole..??
Luuletkos että ennen äidit jaksoi ja ehti leikkiä koko päivän lasten kanssa siinä huushollauksen, navetan ja kasvimaan välissä?? Meidän äiti ei koskaan leikkinyt meidän kanssa, luki kyllä paljon, ja minusta siinä ei ollut mitään outoa. Keskenämme me lapset leikittiin. Ja leikkihän on lapsen työtä, ei aikuisen...?

Osaan leikkiä jos on "pakko". Mutta jos lapsella on leikkiseuraa muista lapsista, en leiki. Minusta on tosi tärkeää, että lapsi oppii leikkimään ja leikkii sitten oma-alotteisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

???

Luuletkos että ennen äidit jaksoi ja ehti leikkiä koko päivän lasten kanssa siinä huushollauksen, navetan ja kasvimaan välissä?? Meidän äiti ei koskaan leikkinyt meidän kanssa, luki kyllä paljon, ja minusta siinä ei ollut mitään outoa. Keskenämme me lapset leikittiin. Ja leikkihän on lapsen työtä, ei aikuisen...?

mutta nykyisin kun on asiat muutenkin muuttunut niin kyllä mä ainakin mieluummin leikin lapsen kanssa kun siivoan :ashamed:

Mä leikin aika paljon pojan kans pikkuautoilla, ja siis ne autot puhuu toisilleen, ihan kuin tyttöjen leikeissä nuket puhuvat toisilleen...vähän eri aiheet kylläkin.

Mutta hei, wink wink!! Leikkiessä pystyy tosi hienosti opettaa lapselle käytöstapoja, mm."kiitos, näkemiin" tai "ompas mukavaa kun autat minua" tai "hei, ei noin saa tehdä, nyt kyllä harmittaa..." Oon huomannut että leikin ulkopuolella poika ottaa leikeistä juttuja ja mallia tavoista jota leikeissä käytetään! :D

Esim. mummi oli kylässä ja poika sanoi "ompas ihanaa kun tulit tänne" ja aloin heti muistella yhtä leikkiä jossa noin sanoin. Eikä se ole mitään feikkaamista, poika oikeasti ajattelee niin kun mummi tulee ja osaa sanoa sen hälle. Ikää pojalla tulee joulukuussa 3v.

Minä kyllä leikin, mutta harvemmin mitään "lattialeikkejä", joissa istuisin leikkimässä barbeilla/poneilla tms.

Menen mielikuvistusleikkeihin mukaan, ja useimmiten ujutan oman roolini siihen leikkiin siten että se palvelee myös minun senhetkisiä tarpeitani /asioita,joita pitää saada tehdyksi.

Minulla on leikissä usein kokin/ ravintoloistijan /tiskarin rooli.
Siinä puuhaillessani voin samalla hiukan puhua, ja "esittää " rooliani.

Usein minulla on myös potilaan rooli, sellaisen joka on hyvin sairas ja kaipaa vuodelepoa B)

Alkuperäinen kirjoittaja TitsuLiina:
Ei luonnistu oikein sellainen "nyt tää menis kauppaan...kip,kap,kip,kap"-tyylinen leikki :ashamed: Niin ja siis meillä kun nuo isommat ovat kaikki poikia,niin vielä vaikeampaa on ollut yrittää jotain hemskatin taisteluleikkejä leikkiä :laugh: Onneksi poikia on kolme,joten eipä paljon äitiä leikkiin tarvita. Tykkään kyllä lukea ja pelailla.

Meillä ei pojat voi leikkiä taisteluleikkiä ilman mua. Mä oon aina se käytetty ja napattu tyttö/prinsessa joka köytetään tuoliin tai muuhun vastaavaan leikinajaksi, sit leikki loppuu kun ne on mut pelastanu ;)

Täällä ilmoittautuu kanssa huono leikkijä. Minäki tykkään lukea ja värittää kaverina värikirjaa jne.Talvella tykkään peuhata poikien kanssa lumessa ja tehdä lumiukkoa, lumilyhtyjä jne.Meillä kanssa otetaan kotihommiin mukaan ja pojat on tärkeinä kun saavat omat luutu käteen tai jonku "oman tehtävän", jota voi leikin varjolla hommailla.

Musta on hauskaa leikkiä..Vaikka mul ois töröpäivä ni hauskan leikin jälkeen on kiva fiilis. Ainoa harmi siin on se lopettaminen ku se on lapselle aina niin kurjaa.."äiti, viel vähän aikaa..jooko,,,,".

Jos ei roolileikki onnistu niin koittakaapa jotain rakennusprojektia, se on oikeesti kivaa!!

Ja mä en tykkää lukea yhtään lapsille..se on niin tylsää ja mua rupee unettamaan. Luen kuitenki aina silloin tällöin.. Hei..Me äidit ollaan erilaisia..

Minä olen maailman huonoin leikkijä jos pitää leikkiä jotain kahvitteluleikkiä, tunsin aina oloni kovasti vaivautuneeksi, mutta tyttöä se ei pienenä tuntunut haittaavan, mielenkiinto kesti nini vähän aikaa jotakin toimintaa kohtaan.. ja lapsella kun piisaa mielikuvitusta vieläkin ihan yllin kyllin, joskus liikaakin :D Mutta kaikessa muussa luovassa toiminnassa olin kyllä hyvä, saatoin levittää ison pahvirullan auki keittiön lattialle ja piirtelimme siihen koko päivän väriliiduilla, saatoin kattaa piknikin olohuoneeseen eväineen ja liinoineen päivineen, saatoin alkaa leipoa lapsen kanssa, saatoin vaihtaa kukkiin mullat lapsen kanssa tai rakensimme patjoista majan lastenhuoneeseen.. niin monesta asiasta voi saada leikin aikaiseksi!

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:
ehkä hauskimmat leikit tulee siitä että ei pelkää näyttää hölmöltä.. kyllähän mua on katottu "kieroon" kun olen ikeassa leikkinyt sammakkoa ja loikkinut lattialla, mutta ainakin sain siskontytön itkun loppumaan ja äiti sai tehdä ostoksia rauhassa.. ja oli siellä muillakin lapsilla hauskaa :) lopuksi olin kameli joka kantoi selässään tämän pienen rohkean tytön pois isosta viidakosta...
Tämäpäs oli ihana juttu!!! Minäkin tykkään leikkiä lasten kanssa millon mitäkin vähän "hölmöö", mutta yleensä kotona vaan :D Tanssitaan, lauletaan ja hölmöillään oikein urakalla...

Riippuu siitä mitä tarkoitetaan leikillä :whistle: .

Kyllä mä kiipeilen kiipeilytelineessä puistossa tai kaivan tunnelia Kiinaan, jos tarve vaatii tai konttaan pitkin pihoja hevosena tms... mutta en mihinkään nukkeleikkiin osaa alkaa, tosin ei niitä meillä oikein kukaan vielä leikikään :whistle: . Tosin mun leikit on vähän sellasia, että ne saa naapurit miettimään mun/meidän mielenterveyttä :whistle:

Yhteistyössä